10.4 C
Athens
Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2025

Η Έντα Γκάμπλερ μελετώντας την επόμενη κίνηση προσφέρει στον Λέβμποργκ punch με βότκα…

Επιμέλεια: Παναγιώτης Μήλας – catisart.gr

Τα κοκτέιλ punches με τη δροσιά και τη σπιρτάδα τους μάς θύμισε η υπέροχη παράσταση “Hedda Gabler”, που παρακολουθήσαμε πρόσφατα στο ιστορικό ξενοδοχείο “Μπάγκειον” σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου με την Παρθενόπη Μπουζούρη στον ρόλο της αλαζονικής καλλονής Έντα.

Τα punches φτιάχνονται κατά κανόνα σε μεγάλες ποσότητες και προσφέρονται συνήθως ως απεριτίφ, είτε ως συνοδευτικό ποτό στα διάφορα μπουφέ και φιλικές συντροφιές.

Το βράδυ που ο Άιλερτ Λέβμποργκ επισκέπτεται τη βίλα Φαλκ όπου μένει το ζεύγος των Τέσμαν και συναντά την Έντα Γκάμπλερ, για να μη δείξει πως υποκύπτει στους φόβους και τις ικεσίες της Τέα, φεύγει με τον παλιό συμφοιτητή του Γέργκεν Τέσμαν και με τον νομικό σύμβουλο Μπρακ για μια απ’ τις διασκεδαστικές εσπερίδες του τελευταίου. Και τ’ αποτέλεσμα είναι πως ύστερα από μια νύχτα βακχικών οργίων, ο διονυσιακός Άιλερτ Λέβμποργκ χάνει τα χειρόγραφα του έργου του, του έργου που έγραψε μαζί με την αφοσιωμένη του σύντροφο, την Τέα Έλβσετ και που περίμενε να τον δοξάσει.

Προηγουμένως, προκαλούμενη από τη ρομαντική ιδεολογία της Τέα και του Άιλερτ, η Έντα κατευθύνει τις ενέργειές της ώστε να τους καταστρέψει. Προκαλεί τον Άιλερτ να πιει ένα ποτήρι παντς και τον ενθαρρύνει σε μια λήθη που έρχεται έπειτα από μεθύσι. Αυτό είναι η αρχή του τέλους για τον χαρισματικό αλλά και αυτοκαταστροφικό Άιλερτ Λέβμποργκ.

Ο Ίψεν περιγράφει τη σκηνή ως εξής:

Η Έντα πηγαίνει στο δεύτερο σαλόνι όπου η Μπέρτα ακουμπάει στο τραπέζι ένα δίσκο με ποτήρια και καράφες. Η Έντα κουνάει το κεφάλι επιδοκιμαστικά και επιστρέφει μπροστά, η Μπέρτα φεύγει.

 

 

ΕΝΤΑ: Τι θα έλεγαν οι κύριοι για ένα δροσερό παντς;
ΔΙΚΑΣΤΗΣ ΜΠΡΑΚ: Ένα ποτήρι για το δρόμο; Διόλου άσχημη ιδέα.
ΤΕΣΜΑΝ: Θαυμάσια, Έντα! Έξοχα! Τώρα μάλιστα που έχω τόσο ανάλαφρη διάθεση…
ΕΝΤΑ: Παρακαλώ, κύριε Λέβμποργκ, αυτό ισχύει και για σας.
ΑΪΛΕΡΤ ΛΕΒΜΠΟΡΓΚ: Όχι, ευχαριστώ, όχι εγώ.

 

Ο δικαστής Μπρακ (Φιντέλ Ταλαμπούκας) με την Έντα Γκάμπλερ (Παρθενόπη Μπουζούρη).

 

ΔΙΚΑΣΤΗΣ ΜΠΡΑΚ: Γιατί; Ένα δροσερό παντς δεν είναι δηλητήριο, απ’ ό,τι ξέρω.
ΑΙΛΕΡΤ ΛΕΒΜΠΟΡΓΚ: Ίσως όχι για όλους.
ΕΝΤΑ: Εγώ στο μεταξύ θα κάνω συντροφιά στον κύριο Λέβμποργκ.
ΤΕΣΜΑΝ: Ναι καλή μου Έντα, κάνε μου τη χάρη.
Ο Γέργκεν Τέσμαν και ο δικαστής Μπρακ πηγαίνουν στο δεύτερο σαλόνι, καπνίζουν, συζητούν στη συνέχεια ζωηρά, κάθονται και πίνουν παντς.

***

Ο Άιλερτ Λέβμποργκ (Θάνος Παπακωνσταντίνου) με την Τέα Έλβστετ (Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου) και την Έντα (Παρθενόπη Μπουζούρη), στις πρόβες στο Ξενοδοχείο “Μπάγκειον”.

Πίνουν παντς με βότκα και φράουλα που έφτιαξε η Μπέρτα, η υπηρέτρια του σπιτιού. Τη συνταγή της την είχε διδάξει η δεσποινίς Γιούλε Τέσμαν, θεία του Γέργκεν, η οποία την είχε στο σπίτι της από τότε που ο ανιψιός της ήταν μικρός. Ήταν μια δροσερή μεν αλλά αρκετά δυνατή συνταγή για αυτή την ώρα. Είχε βότκα, φράουλα και λεμόνι. Το έφτιαξε με 2 φράουλες, 2 φύλλα μέντας, 120ml βότκας και 60ml χυμό λεμονιού. Πρώτα θρυμμάτισε τα φύλλα μέντας με τις φράουλες και ύστερα πρόσθεσε τα υπόλοιπα συστατικά. Τα ανακάτεψε πολύ καλά με πάγο και το έφερε στο σαλόνι ο Γέργκεν Τέσμαν.

Ένα punch cocktail είναι πρωτότυπο, εύκολο, γρήγορο, χαρούμενο. Το punch κατάγεται από την Ινδία. H λέξη punch στη γλώσσα hindi, μία από τις επίσημες γλώσσες της Ινδίας, σημαίνει 5 και αναφέρεται στα πέντε βασικά υλικά που το συνθέτουν: αλκοόλ, ζάχαρη, λεμόνι, νερό και τσάι ή μπαχαρικά. Τα συστατικά αυτά παραπέμπουν στο ξινό, στο γλυκό, στο δυνατό, στο αδύναμο και στο πικάντικο. Το πρώτο μείγμα ανακατεύτηκε γύρω στον 17ο αιώνα από Βρετανούς ναυτικούς, οι οποίοι δούλευαν για λογαριασμό της British East India Company. Όπως οι περισσότεροι ναυτικοί τότε, κατανάλωναν μεγάλες ποσότητες αλκοόλ, κυρίως μπίρας. Το ζεστό κλίμα των Ινδιών όμως αλλοίωνε την ελαφριά μπίρα, που είχαν στα αμπάρια, οπότε με το που έπιαναν στεριά προτιμούσαν τα εγχώρια ποτά. Αυτός είναι ο λόγος που το πρώτο punch περιείχε ρούμι, νερό, κίτρο, ζάχαρη και μπαχαρικά. Η γεύση του άρεσε και γρήγορα από την Αγγλία πέρασε στην υπόλοιπη Ευρώπη. Μάλιστα, μεσουράνησε στη Βικτωριανή εποχή… Η αναγέννηση ήρθε ξανά τη δεκαετία του ’90 στη Νέα Υόρκη, το Σαν Φρανσίσκο και το Λονδίνο. Το σπιτικό punch το μοιράζονται όλοι από μια όμορφη κανάτα ή από ένα μεγάλο μπολ, όπως σερβίρεται στο σπίτι της Έντα.

Αν εσείς θέλετε να παρασκευάσετε κάτι πιο ελαφρύ σε θερμίδες, χρησιμοποιήστε 100 ml βότκας και χυμό από 2 λάιμ. Κάντε ανάμειξη με 350 ml χυμό φράουλας, 350 ml χυμό ανανά και 350 ml χυμό μάνγκο. Τέλος, προσθέστε μερικές ψιλοκομμένες φράουλες και το σερβίρετε με πάγο.

***

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου με την Παρθενόπη Μπουζούρη και την Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου στις πρόβες.

Την Hedda Gabler του Henrik Ibsen (1890), κορυφαίου του κριτικού κοινωνικού ρεαλισμού, επέλεξε η Άντζελα Μπρούσκου για να την παρουσιάσει στο ιστορικό «Μπάγκειον». Το ξενοδοχείο που έχτισε στην πλατεία Ομονοίας ο Γερμανός αρχιτέκτονας Έρνστ Τσίλερ μεταξύ των ετών 1890 και 1894, θα γίνει ο δραματικός τόπος για να «στηθεί» η ιστορία της Hedda φέρνοντας στο σκηνικό φως το παγκόσμιο και διαχρονικό ζήτημα της γυναίκας και της θέσης της, σε μια κοινωνία «χτισμένη» από άνδρες.
Ο Ibsen με την Hedda Gabler συμπύκνωσε και απεικόνισε με αριστουργηματικό τρόπο την πλήρη παρακμή (οικονομική, κοινωνική, ηθική και ψυχολογική) της αριστοκρατικής τάξης, η οποία χρησιμοποίησε ακόμη και το γάμο ως μέσο για την έκφραση των ταξικών διαφορών.

 

Ο Γέργκεν Τέσμαν (Ανδρέας Κωνσταντίνου), η θεία Γιούλε (Ειρήνη Αϊβαλιώτου) και η Έντα Γκάμπλερ (Παρθενόπη Μπουζούρη). Σκηνή από τις πρόβες στο ιστορικό ξενοδοχείο “Μπάγκειον”.

 

Η Hedda Gabler, κόρη του αποθανόντος στρατηγού Gabler, θύμα των υψηλών της απαιτήσεων, βρίσκει στο πρόσωπο του Jürgen Tesman το σύζυγο με τις προοπτικές που μπορεί ίσως να της επιστρέψει τη «χαμένη» κοινωνική και οικονομική αίγλη.
Όταν από σύμπτωση ξανασυναντά τον Ejlert Lövborg, εκείνον που κάποτε ανομολόγητα ερωτεύθηκε και μαθαίνει ότι, με τη βοήθεια μια άλλης γυναίκας, κατώτερης ταξικής προέλευσης, θα εκδώσει ένα σημαντικό, καινοτόμο βιβλίο και ότι με αυτό είναι ακαδημαϊκός συνυποψήφιος του συζύγου της, συγκλονίζεται και καταστρέφει αυτό που δεν μπορεί να δεχτεί. Υπονομεύει το σύζυγό της με την ψυχρότητα, διαψεύδει την εγκυμοσύνη της και προχωρά σε πράξεις που κανείς δεν περιμένει.

Μεγαλωμένη σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον χωρίς μητρικό πρότυπο, η ωραία Έντα έχει μια σχεδόν ανδρική συμπεριφορά, η οποία υπογραμμίζεται από την αγάπη -περίπου μανία- που τρέφει για τα πιστόλια και τη σκοποβολή, γεγονός που την εποχή εκείνη, δηλαδή τη Βικτωριανή, θεωρείτο ένα χόμπι αποκλειστικά ανδρικό. Η Έντα στην ουσία θα ήθελε να ζήσει τη ζωή της ως άνδρας αλλά παρεμβαίνουν οι προκαταλήψεις, οι ενδοιασμοί, οι φόβοι.

Θερμός υποστηρικτής του γυναικείου ζητήματος και ιδιαίτερα διεισδυτικός στην παρατήρηση της γυναικείας προσωπικότητας, ο Ίψεν δημιούργησε μια πινακοθήκη αρχετυπικών ηρωίδων, των οποίων οι ερμηνεία αποτελεί συνεχές αντικείμενο σκηνικής έρευνας μέχρι σήμερα. Η «Μαντάμ Μποβαρύ» του αστικού δράματος, όπως έχει χαρακτηριστεί, η μοιραία, εκδικητική, δέσμια ενός άκαμπτου ιδεαλισμού Έντα Γκάμπλερ, είναι ίσως η σκληρότερη, η πιο κυκλοθυμική, η καταστροφικότερη όλων.

Η Έντα Γκάμπλερ είναι ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα πρόσωπα της εποχής της. Κόρη του στρατηγού Γκάμπλερ, παντρεμένη με τον αφοσιωμένο ερευνητή Γιόργκεν Τέσμαν, νιώθει να πνίγεται μέσα σ’ αυτόν τον άχρωμο γάμο της.

 

Κρίσιμη στιγμή. Τι θα κάνει ο Άιλερτ Λέβμποργκ; Θα δοκιμάσει και πάλι βότκα στο εξαιρετικό παντς που έφτιαξε η Μπέρτα, η υπηρέτρια του σπιτιού; Η Έντα Γκάμπλερ παρακολουθεί την εξέλιξη. Τι θα γίνει μετά;

Λίγες μόνο ώρες μετά την επιστροφή τους από το πολύμηνο και μονότονο γαμήλιο ταξίδι τους, η Έντα έχει την ευκαιρία να διασκεδάσει την πλήξη της παίζοντας με τις τύχες των ανθρώπων. Ήταν ερωτευμένη κάποτε με τον Άιλερτ Λέβμποργκ, φτωχό επιστήμονα και συγγραφέα, που θεωρούσε ως μοναδικό και πραγματικό έρωτα της ζωής της. Επέλεξε, όμως, να παντρευτεί τον Τέσμαν, με τον όρο να ζήσουν μια πλούσια ζωή, γιατί εκείνη ήταν φτωχή. Του δείχνει όμως περιφρόνηση, σχεδόν μίσος, και τον κρατά μακριά της γιατί δεν δικαίωνε τις επιθυμίες της. Καταστρέφει τα πάντα γύρω της. Νιώθει εγκλωβισμένη. Ζητά την ελευθερία αλλά δεν τη βρίσκει, γι’ αυτό καταστρέφει τον περίγυρό της και τελικά αυτοκαταστρέφεται.

Σε μια κοινωνία που ζει μέσα στο συμβατικό ψεύδος, ο θεσμός της οικογένειας κλονίζεται, κυρίως εξαιτίας της ασυνεννοησίας των ανθρώπων. Μια συνεχής αντιπαράθεση ανθρώπων, σε τριγωνικούς σχηματισμούς με ερωτική, ηθική, κοινωνική, εξουσιαστική διάσταση, μια πάλη έως την τελική πτώση. Η παράσταση δίνει βάση στην ιστορική και κοινωνική πλαισίωση του έργου, στην κατανόηση των ηρώων, των κινήτρων τους και των αντιδράσεών τους, όσο και στην αποκρυστάλλωση των κοινωνικών στερεοτύπων που επηρεάζουν τη
συμπεριφορά και τις πράξεις τους. Η “Hedda Gampler” της Άντζελας Μπρούσκου, που έκανε πρεμιέρα στις 10 Φεβρουαρίου 2018, στο ιστορικό ξενοδοχείο “Μπάγκειον” της Ομονοίας, κρατά το κοινό σε εγρήγορση με τις εναλλαγές των συναισθημάτων, των καταστάσεων και των ιψενικών τριγώνων. Είναι μια καθηλωτική θεατρική δουλειά που συναρπάζει κάθε αληθινό και απαιτητικό φίλο του θεάτρου.

  • Ο Νορβηγός δραματουργός και ποιητής Ερρίκος Ίψεν (1828 – 1906) γεννήθηκε στην πόλη Σιν της Νορβηγίας. Σε ηλικία 22 ετών δημοσίευσε το πρώτο του θεατρικό έργο, με τίτλο “Κατιλίνας”. Κατόπιν προσλήφθηκε στο θέατρο της πόλης Μπέργκεν ως δραματουργός, όπου δουλεύοντας, έγραψε τα έργα: “Η νύχτα του Άη Γιάννη”, “Η γιορτή του Σουλχάουγκ”, “Η κυρία Ίνγκερ” κ.ά. Το 1857 εγκαταστάθηκε στην πρωτεύουσα Κρίστιανσεν, όπου έγραψε την περίφημη “Κωμωδία του έρωτα”, τους “Μνηστήρες του θρόνου”, τον “Πέερ Γκυντ” και τον “Μπραντ”. Στη συνέχεια ταξίδεψε στο εξωτερικό, γράφοντας τα αριστουργήματα: “Εχθρός του λαού”, “Κουκλόσπιτο”, “Τα στηρίγματα της κοινωνίας”, “Αγριόπαπια”, “Έντα Γκάμπλερ” και τους ασύγκριτους σε τέχνη και πλοκή “Βρικόλακες”. Το τελευταίο έργο του είχε τον τίτλο “Όταν εμείς οι πεθαμένοι σηκωθούμε” και δημοσιεύθηκε το 1900. Πέθανε στο Κρίστιανσεν της Νορβηγίας, σε ηλικία 78 ετών, μετά από πενταετή πλήρη πνευματική και σωματική ατονία.

Ταυτότητα παράστασης

Το χειρόγραφο του Ίψεν στο εξώφυλλο του έργου του “Έντα Γκάμπλερ” (1890)

Hedda Gabler

του Henrik Ibsen

Πρεμιέρα στις 10 Φεβρουαρίου

Συντελεστές παράστασης:

Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Σκηνοθεσία – εικαστική άποψη: Άντζελα Μπρούσκου
Μουσική: Nalyssa Green
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Στέβη Κουτσοθανάση
Εκτέλεση παραγωγής: Ευάγγελος Κώνστας – Constantly Productions
Παίζουν: Παρθενόπη Μπουζούρη, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Ειρήνη Αϊβαλιώτου, Χριστίνα Παπαδοπούλου

Πληροφορίες

«Μπάγκειον» ξενοδοχείο, Πλατεία Ομόνοιας 18.
Στάση μετρό «Ομόνοια», έξοδος: Αθηνάς-Σταδίου.
Παραστάσεις: από 10 Φεβρουαρίου έως 25 Μαρτίου. Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 9 μ.μ. και κάθε Κυριακή στις 7.30 μ.μ.
Τιμές: 10-15 ευρώ.
Προπώληση μέσω:

LINK ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ

Τηλεφωνικές κρατήσεις: 693.8500457 (Από 16.00 έως 20.00, καθημερινά).
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

***

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -