Όταν, στις 14 Νοεμβρίου 2013, μόλις δύο μέρες μετά την πρεμιέρα, έγραφα στο cat is art για τη “Rebeeecca” του Γρηγόρη Χατζάκη, πολλοί με θεώρησαν υπερβολική. Κι όμως. Σήμερα, ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία της, παρατείνονται οι παραστάσεις στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου “Επί Κολωνώ”. Πιστεύω πως η παράσταση αυτή έχει πολλαπλές αναγνώσεις. Δεν είναι μόνο κωμική. Έχει επινοηθεί από μια γκάμα συναισθημάτων. Βαθιά μελαγχολία, ονειροπόληση, πρόκληση, κριτική διάθεση. Εκεί που φλερτάρει με το κιτς, σου κλείνει ειρωνικά το μάτι και σε βάζει στη σοβαρότητα και την αριστοκρατικότητά της. Η “Rebeeecca” είναι η θεατρική υπόσχεση ενός υποσχόμενου μέλλοντος που εκκολάπτεται στην τέχνη.
«Η αίσθηση του χιούμορ που μας προσφέρει ο Γρηγόρης Χατζάκης δεν είναι παρά μια μορφή δημιουργικής αποκάλυψης, το αναπάντεχο κάλεσμα σε μια διανοητική λειτουργία που έως τότε δεν είχαμε σκεφτεί… Η παράσταση αυτή δεν ακολουθεί καμιά πεπατημένη και αναζητά θεατές με σύγχρονη αντίληψη, με υψηλή αίσθηση του χιούμορ, πανέτοιμους για το απρόοπτο, ικανούς να αναγνωρίσουν την ομορφιά του παράδοξου».
(Ειρήνη Αϊβαλιώτου – catisart).
* Παρατείνονται οι παραστάσεις για το “Rebeeecca” σε διασκευή και σκηνοθεσία Γρηγόρη Χατζάκη στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου Επί Κολωνώ μέχρι την Κυριακή 16 Μαρτίου 2014.
Ακολουθεί η δημοσίευση της 14ης Νοεμβρίου 2013.
Όταν η ανώνυμη νεαρή ηρωίδα παντρεύεται το γοητευτικό Μαξίμ Ντε Γουίντερ κι έρχεται να ζήσει στον πύργο του, το Μάντερλεϊ, βρίσκεται παγιδευμένη σε μια ζοφερή ατμόσφαιρα όπου πλανιέται η ανάμνηση της μυστηριώδους πρώτης συζύγου. Βιβλίο που διαβάζεται με το ίδιο ενδιαφέρον τόσο από τους παλιούς, όσο και από τους νέους αναγνώστες. Καταξιωμένο ως ένα από τα λίγα εκείνα μυθιστορήματα που πέρασαν στην κατηγορία των κλασικών αμέσως μόλις κυκλοφόρησαν, η «Ρεβέκκα» δεν χρειάζεται συστάσεις. Εμείς από την πλευρά μας όμως επιθυμούμε σφόδρα να σας συστήσουμε τη “Rebeeecca”, την ευφάνταστη παράσταση του χαρισματικού Γρηγόρη Χατζάκη, που παρακολουθήσαμε στο “Επί Κολωνώ”.
O Γρηγόρης Χατζάκης είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση σκηνοθέτη. Θέτει κάθε φορά την προσωπική του σφραγίδα και οι παραστάσεις του αναμένονται με ξεχωριστό ενδιαφέρον. Καινοτόμος, ανατρεπτικός, τολμηρός, ευφυής, με βιτριολική αίσθηση του χιούμορ, εν τούτοις απόλυτα σοβαρός. Γιατί το αληθινά αστείο είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση, όπως έχει πει και κάποιος σοφός.
Η αίσθηση του χιούμορ που μας προσφέρει ο Γρηγόρης Χατζάκης δεν είναι παρά μια μορφή δημιουργικής αποκάλυψης, το αναπάντεχο κάλεσμα σε μια διανοητική λειτουργία που έως τότε δεν είχαμε σκεφτεί, το αιφνίδιο πέρασμα σε μια εντελώς διαφορετική οπτική γωνία. Σαν να κάνουμε μια εγκεφαλική ανακάλυψη, όπως όταν λύνουμε ένα γρίφο, όταν αναγνωρίζουμε ένα φίλο που συναντάμε τυχαία ή συνειδητοποιούμε ότι έχουμε στην τσέπη μας περισσότερα χρήματα από όσα υπολογίζαμε. Παρακολουθώντας τις παραστάσεις του έχουμε πάντα το ίδιο συναίσθημα: μια ευχάριστη διέγερση που μοιάζει τόσο πολύ με το ξάφνιασμα, ώστε μερικές φορές μας κάνει να γουρλώνουμε τα μάτια από την έκπληξη.
Σκηνοθέτης – ηθοποιός ο Χατζάκης διαθέτει ένα είδος ενόρασης που τον βοηθά να δίνει άλλη μορφή και άλλο νόημα ειδικά σε κλασικά μυθιστορήματα, ή σε ταινίες που άφησαν εποχή, και να αναδιαμορφώνει τα εκφραστικά μέσα. Με τη σουρεαλιστική θεατρική φόρμα που επιδέξια χειρίζεται, το ένστικτό του και την πολυπλοκότητά του δραματοποιεί, σαρκάζει, αποδομεί, απομυθοποιεί όλα όσα τον περιβάλλουν, ακόμα και τον εαυτό του. Στην ουσία, με μια ολωσδιόλου δική του αθώα παιδικότητα, μεταφράζει το εκάστοτε κείμενο, γίνεται ο καθοδηγητής ή ο υπηρέτης της ομάδας του, την οποία συμπαρασύρει στην εκτέλεση μιας ερμηνευτικής πράξης ιδιαίτερου αισθητικού χαρακτήρα. Η πρωτότυπη μουσική του Βύρωνα Κατρίτση είναι στο πνεύμα του έργου, ηλεκτρονική, με συνοδεία κιθάρας, στοιχεία από κόμικ, προσδίδει ζωντάνια στην παράσταση και υπογραμμίζει το ειρωνικό της ύφος. Τα κοστούμια της Βάλης Μαυρίδη υπηρετούν άριστα τη σκηνοθετική προσέγγιση. Χαρούμενα, λειτουργικά, πρωτότυπα, με ιδιαίτερη έμφαση σε λεπτομέρειες σκηνικής σημασίας.
Οι φωτισμοί του Κωνσταντίνου Μπάμπη εξαιρετικά θεατρικοί εκθειάζουν το καυστικό χιούμορ της παράστασης.
Ιδεώδεις
Το εγγύτερο σε μια ιδεώδη ερμηνεία έφτασαν οι πολύ καλοί ηθοποιοί της παράστασης.
Ο Χάρης Ασημακόπουλος είναι ένας εντυπωσιακός ηθοποιός, που ξεχωρίζει στους δύσκολους κωμικούς ρόλους. Θεωρώ πως είναι ανεξάντλητος και έχει πολλά ακόμα να δώσει στη σκηνή. Απολαυστικός ως Μαξίμ Ντε Γουίντερ. Αριστοκρατικός, γοητευτικός και απείρως αστείος.
Η Κλεοπάτρα Τολόγκου είναι μια φίνα και έμπειρη ηθοποιός που επωμίζεται με διάχυτη αίσθηση του χιούμορ και κομψότητα τον κόντρα ρόλο της στριφνής και εκδικητικής οικονόμου.
Η Άννα Κολιοφώτη είναι ένα νέο ταλέντο, γεμάτο ομορφιά και χάρη. Επί σκηνής είναι η προσωποποίηση της ανοιξιάτικης πνοής. Χάρμα οφθαλμών ως νέα κυρία Ντε Γουίντερ
Ο Γρηγόρης Χατζάκης, ως ευτραφής μπάτλερ, διεισδύει με σχολαστικότητα, ευστοχία και χειρουργική ακρίβεια στα άδυτα του ρόλου που ο ίδιος διαμορφώνει.
Ο θίασος δείχνει να μοιράζεται τα ίδια μυστικά, τον ίδιο εκφραστικό έλεγχο και το ίδιο πάθος. Είναι σαφές ότι όλοι τους έχουν μεγάλες ικανότητες στην παραπλάνηση, στην παραποίηση, στο φαντασιακό, στο εξωπραγματικό και στα θεατρικά τεχνάσματα.
Η παράσταση αυτή δεν ακολουθεί καμιά πεπατημένη και αναζητά θεατές με σύγχρονη αντίληψη, με υψηλή αίσθηση του χιούμορ, πανέτοιμους για το απρόοπτο, ικανούς να αναγνωρίσουν την ομορφιά του παράδοξου.
Μυστικά και σκάλες
Μία φτωχή, πλην τίμια βεβαίως, αφελής και χαρωπή κοπέλα, ένας πλούσιος και προβληματισμένος χήρος, μια στριφνή οικονόμος, ένας ευτραφής μπάτλερ, ένας ράθυμος σκύλος και η “ώρα για τσάι”, συνυπάρχουν σε μία επιβλητική έπαυλη, γεμάτη μυστικά και σκάλες, σε μία ανατρεπτική ανάγνωση του έργου της Daphne Du Maurier. Η παράσταση “Rebeeecca”, σε διασκευή και σκηνοθεσία Γρηγόρη Χατζάκη, έκανε πρεμιέρα τη Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2013, στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου “Επί Κολωνώ”.
Το κλασικό αριστούργημα της Daphne Du Maurier – γνωστό από την κινηματογραφική μεταφορά του Alfred Hitchcock – βρίσκεται σε αλλόκοτη θέση, καθώς ανεβαίνει, σφυρίζοντας δειλά, στο θέατρο “Επί Κολωνώ”, σε μία διασκευή που μάλλον δεν είχε κατά νου. Η ιστορία είναι λίγο πολύ η ίδια, όμως κάτι, κάτι δεν πάει καθόλου καλά και το έργο δεν θα ησυχάσει αν δεν το εντοπίσει!
Η επίδραση μιας απουσίας
Μία κοπέλα εργάζεται ως συνοδός μίας εύπορης κυρίας. Σε ένα ταξίδι τους στο Μόντε Κάρλο γνωρίζει έναν πλούσιο άντρα, τον Μάξιμ Ντε Γουίντερ, που έχει εγκαταλείψει την έπαυλή του, λόγω του πρόσφατου θανάτου της συζύγου του. Οι δυο τους ερωτεύονται κεραυνοβόλα, παντρεύονται και μετακομίζουν στο Μάντερλεϊ, την πολυτελή έπαυλη της οικογένειας Ντε Γουίντερ.
Η κοπέλα είναι ενθουσιασμένη με τις προοπτικές που ανοίγονται μπροστά της. Μέχρις ότου μπροστά της ανοίγουν και οι πόρτες του Μάντερλεϊ.
Στο καινούργιο της σπίτι θα γνωρίσει παράξενους ανθρώπους – και όχι μόνο, που θα την οδηγήσουν όλο και πιο βαθιά σε έναν στρόβιλο φόβου και αφόρητου φθόνου. Τριγυρίζοντας στην τεράστια έπαυλη, η νέα γυναίκα θα νιώθει όλο και πιο πολύ την παρουσία της να συρρικνώνεται και να εγκλωβίζεται κάτω από την επίδραση μίας απουσίας: αυτής της πρώτης κυρίας Ντε Γουίντερ, της νεκρής Ρεμπέκας.
Συντελεστές
Διασκευή/Σκηνοθεσία/Σκηνογραφική Επιμέλεια Γρηγόρης Χατζάκης
Πρωτότυπη Μουσική Βύρων Κατρίτσης
Κοστούμια La Reina (Βάλη Μαυρίδη)
Φωτισμοί Κωνσταντίνος Μπάμπης
Βοηθός Σκηνοθέτη Μάριος Βούρος
Φωτογραφίες Γιώργος Καλφαμανώλης
Διανομή
Χάρης Ασημακόπουλος, Κλεοπάτρα Τολόγκου, Άννα Κολιοφώτη, Γρηγόρης Χατζάκης
Πληροφορίες
“Rebeeecca”
Σε διασκευή και σκηνοθεσία Γρηγόρη Χατζάκη
Πρώτη παράσταση: Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2013
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 12, 00€
Φοιτητικό-μαθητικό: 8, 00€
Ανέργων: δωρεάν (συγκεκρ. αριθμός θέσεων)
Διάρκεια: 80 λεπτά
Χώρος: Κεντρική Σκηνή
Επί Κολωνώ, 210 5138067
Ναυπλίου 12 και Λένορμαν 94, Κολωνός – Αθήνα
Στάση Μεταξουργείο
* Μέχρι 28 Ιανουαρίου η παράσταση θα παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15.
Από 8 Φεβρουαρίου η παράσταση θα παίζεται κάθε Σάββατο στις 19:00 και Κυριακή στις 21:15.
Μέχρι 28 Ιανουαρίου η παράσταση θα παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15
Αλλαγή ημερών: από Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο στις 19:00 και Κυριακή στις 21:15
Τελευταία παράσταση: Κυριακή 16 Μαρτίου 2014
(*) Οι φίλοι του θεάτρου “Επί Κολωνώ” μπορούν να παρακολουθήσουν και τις τέσσερις παραστάσεις του φετινού εναλλασσόμενου ρεπερτορίου της Κεντρικής Σκηνής, από τον Οκτώβριο μέχρι τον Ιανουάριο του 2013, με ένα ενιαίο εισιτήριο των 32, 00€, δηλαδή με συνολική έκπτωση 16, 00 €.
* Οι παραστάσεις αυτές και τα εισιτήριά τους είναι:
Αλεπούδες – 16, 00€
Ήταν Κάποτε – 10, 00€
2013 / Melina M. – 10, 00€
Rebeeecca – 12, 00€.