12.2 C
Athens
Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2025

Γιάννης Τσιώμου: Η οικογένεια του Πολιτισμού θέλει κατανόηση για να λυθούν τα προβλήματά της

Του Παναγιώτη Μήλα

«…φτιάχνουν οι Έλληνες κυκλώματα
κι ιστορία οι παρέες
Κάνει ο Γιώργος την αρχή…»
*
Αυτό μάς έλεγε ο Διονύσης Σαββόπουλος το 1983 στο τραγούδι του «Ας κρατήσουν οι χοροί» από τον δίσκο «Τραπεζάκια έξω».

Και πράγματι ο Σαββόπουλος έλεγε την αλήθεια για τα κυκλώματα και τις παρέες που γράφουν ιστορία. Μέσα σε 10 λέξεις αποτύπωσε ολόκληρο το ελληνικό σύστημα. Μέσα σε 10 λέξεις εξήγησε ότι υπάρχει η δυνατότητα να δώσεις λύση σε προβλήματα αν ακολουθήσεις τις παρέες και αποφύγεις τα κυκλώματα…

Στην προκειμένη περίπτωση ο σκηνοθέτης Γιώργος Λιβανός έκανε την αρχή και δημιούργησε την ομάδα «Θεατρίνων Θεατές», μια παρέα που γράφει ιστορία στο ελληνικό θέατρο. Μια παρέα που τολμά και δημιουργεί. Μια παρέα που δεν είναι κλειστή, μια παρέα με φαντασία και όραμα.

Τα μέλη αυτής της παρέας όλα μαζί και το καθένα χωριστά προσέφεραν και προσφέρουν στην ευρύτερη οικογένεια του πολιτισμού και κυρίως στο θέατρο.

Αυτό το έχω διαπιστώσει παρακολουθώντας παραστάσεις που ανεβάζει στο Studio Κυψέλης η ομάδα «Θεατρίνων Θεατές».

Το διαπίστωσα όμως και συνομιλώντας με μέλη της ομάδας.

Αυτό συνέβη και πρόσφατα όταν συνάντησα τον ηθοποιό και συγγραφέα Γιάννη Τσιώμου με τον οποίο μιλήσαμε για τις παραστάσεις στις οποίες συμμετέχει, «Το μπαλκόνι» και το «Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι», αλλά και για το δικό του έργο, «Το μήλο».

Μιλήσαμε ακόμα για την οικογένεια του Πολιτισμού και τα προβλήματά της και άκουσα με ενδιαφέρον τις θέσεις και τις προτάσεις του Γιάννη Τσιώμου που αξίζει να τις παρακολουθήσουμε μαζί…

[Πατήστε “κλικ” επάνω στις φωτογραφίες για να τις δείτε μεγαλύτερες]

Κύριε Τσιώμου, πού γεννηθήκατε; Τι δεν ξεχνάτε από τα παιδικά σας χρόνια;

*Γεννήθηκα στην Αθήνα. Θυμάμαι πάντα τα παιχνίδια τότε στις αλάνες, που ευτυχώς υπάρχουν ακόμα!

Πώς μπήκαν η υποκριτική και το θέατρο στη ζωή σας;

*Από μικρό παιδί. Κι όσο περνούσε ο καιρός το «κακό» μεγάλωνε χωρίς να βρίσκω τρόπο να το αντιμετωπίσω.

Ποιοι από τους καθηγητές σας άφησαν τη σφραγίδα της διδασκαλίας τους στον τρόπο υποκριτικής σας και σας βοήθησαν συνολικά;

*Όλοι! Όλους από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου που τελείωσα τους σκέφτομαι συνέχεια και τους ανακαλώ στη μνήμη μου, όποτε χρειάζεται, και είναι πάντα εκεί. Διαθέσιμοι.

Τι έχετε να πείτε στους θεατές για το έργο «Το Μπαλκόνι» στο οποίο πρωταγωνιστείτε;

*Αν θέλετε να καταλάβετε τι γίνεται γύρω σας καλό θα ήταν να έρθετε στο «Μπαλκόνι».

Ποια σκηνή από την παράσταση και ποια φράση από το έργο σας αγγίζουν περισσότερο συναισθηματικά;

*Είναι τόσο γεμάτο, τόσο πλήρες κείμενο και οι σκηνές και οι φράσεις είναι τόσο δυνατές που θα ‘ταν άδικο ν’ απομονώσω κάτι! Αγαπώ όλο το έργο και τη φιλοσοφία του Genet.

Στο «Μπαλκόνι» τι θα ανακαλύψει ένας νέος θεατρόφιλος;

*Ότι υπάρχει και ένα άλλο θέατρο που σε ενεργοποιεί, σε ταράζει ακόμα και με το γέλιο που προκαλεί. Αυτό το θέατρο που σε κάνει να συνειδητοποιείς ότι υπάρχεις πραγματικά.

Το «Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι» τι προσφέρει στον θεατή του 2023;

*Η φυσική φθορά και το κυνήγι του ανθρώπου για την αιώνια νεότητα και σήμερα το 2023 μας απασχολεί όλους. Και δεν θα πάψει ποτέ. Εκεί κρύβεται η διαχρονική γοητεία του έργου.

Πείτε μας για «Το Μήλο», το έργο που γράψατε και σκηνοθετήσατε. Ποιες είναι οι μέχρι τώρα εντυπώσεις θεατών και συνεργατών;

*Το «Μήλο» είναι ένα κοινωνικό έργο, μια μαύρη κωμωδία που προσπαθεί να θέσει ερωτήματα για τη ζωή και τα αδιέξοδα του σύγχρονου ανθρώπου. Επιχειρεί μια τομή στις διαπροσωπικές σχέσεις. Θεατές και συνεργάτες μέχρι τώρα αντιδρούν με τον ίδιο τρόπο. Αγωνιούν, γελούν, αναζητούν. Ο καθένας από τη σκοπιά του. Ούτως ή άλλως η τέχνη σαν καθρέφτης δεν λειτουργεί;

Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η ιδανική σχέση ηθοποιού – σκηνοθέτη;

*Όταν ο ηθοποιός πέφτει να είναι εκεί για να τον σηκώσει και όταν είναι ψηλά να τον θαυμάζει.

Ποιο είναι το κέντρο της προσοχής σας επί σκηνής;

*Ο ρόλος. Ο ρόλος. Ο ρόλος.

Ποια είναι η άποψή σας για την ευρύτερη οικογένεια του Πολιτισμού;

*Έχει κι αυτή προβλήματα όπως όλες οι οικογένειες. Χρειάζεται αγάπη και προσπάθεια επικοινωνίας και κατανόησης για να λυθούν. Και διαλόγου με τους Κατέχοντες.

Τι σημαίνουν για σας οι λέξεις «φόβος» και «θυμός»;

*Όποιος θυμώνει φοβάται περισσότερο από όλους.

Οι λέξεις «συγχώρεση» και «συγγνώμη»;

*Μεγάλες λέξεις. Πόλοι αυτογνωσίας και προσπάθειας στην επικοινωνία. Κέρδος για όποιον τις νιώθει και τις εκφράζει.

Αν βρισκόσαστε τώρα μπροστά σε ένα παράθυρο, τι τοπίο θα θέλατε να δείτε;

*Όποιο τοπίο κάνει ευτυχισμένους τους ανθρώπους.

Πώς είναι η καθημερινότητά σας και ποιες οι αγαπημένες σας συνήθειες;

*Απλή η καθημερινότητά μου. Ξυπνάω πρωί, κοιμάμαι νωρίς. Και καφές παρέα με φίλους ή με τις σκέψεις μου.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

*Έχετε ακούσει που λένε πως όταν κάνεις σχέδια ο Θεός γελάει; Εγώ προσπαθώ να το διασκεδάζω κάθε στιγμή.

Ποιο βιβλίο διαβάζετε αυτό τον καιρό;

*Το έργο «Κανίβαλος», του Didier Daeninckx.

Υπάρχουν προσωπικότητες που θαυμάζετε;

*Μόνον τους γονείς μου. Εξάλλου οι σπουδαίοι δεν θέλουν θαυμασμό γι’ αυτό είναι και σπουδαίοι.

Τι σας κάνει να θυμώνετε και με τι γελάτε περισσότερο;

*Θυμώνω με τον εαυτό μου και γελάω μαζί του ακόμα περισσότερο γιατί κάνει τη μια γκάφα μετά την άλλη.

Τέλος, ποια είναι η σχέση σας με τα ζώα; Συμβιώνετε με κάποιο κατοικίδιο;

*Ίσως σ’ έναν ιδανικό κόσμο να έπρεπε να υπάρχουν μόνο τα ζώα. Τα είδαμε και τα κατορθώματα των ανθρώπων. Έχω δύo γάτες.

Κύριε Τσιώμου, σας ευχαριστούμε πολύ.

*Κι εγώ σας ευχαριστώ θερμά για τη φιλοξενία.

***

Η πολιτική σάτιρα «Το μπαλκόνι» του Genet από τον Γιώργο Λιβανό και με τον Νίκο Γιάννακα…

 

«Το πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέυ» ολοκληρώνει την επιτυχημένη πορεία του στο Studio Κυψέλης

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -