Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου
«Το θέατρο πρέπει να ερεθίζει και τα συναισθήματα και το μυαλό», έλεγε η Σάρα Κέιν. Παρακολουθώντας τον Γιάννη Παπαδόπουλο σχεδόν 10 χρόνια τώρα στο θέατρο, πιστεύω πως αποτελεί τον ορισμό αυτής της ρήσης.
Άλλωστε φέτος ο βραβευμένος ηθοποιός πρωταγωνιστεί στο έργο της πρόωρα χαμένης Αγγλίδας συγγραφέως «Φαίδρας Έρως», στο Μπάγκειον, που σκηνοθετεί η πρωτοποριακή και ρηξικέλευθη Άντζελα Μπρούσκου. Ένα έργο για τον τραγικό παραλογισμό του εμμονικού πάθους. Η Σάρα Κέιν, για άλλη μια φορά, σκληραίνει το φως που ρίχνει στους οικογενειακούς δεσμούς και τις σχέσεις. Ο σκληρός, ωμός τρόπος με τον οποίο εισβάλλει και χειρίζεται τον μύθο της Φαίδρας είναι τουλάχιστον μεθυστικός.
Όταν μιλάμε για τον Γιάννη Παπαδόπουλο, που πέρσι μας καθήλωσε ως “Οθέλλος”, μιλάμε για τον ιδεώδη καλλιτέχνη. Ένας ηθοποιός ανοιχτών οριζόντων, πολυσχιδής,
απρόβλεπτος, καθηλωτικός, ευφυής. Η υποκριτική του ικανότητα αποτυπώνεται τόσο στη σωματικότητα όσο και στον λόγο και στη μετάδοση της συναισθηματικής χαότητας ή ανυπαρξίας ενός ήρωα σαν τον Ιππόλυτο όπως τον είδε η Σάρα Κέιν. Τα επίπεδα υπεισέρχονται το ένα στο άλλο και ενώνονται δίνοντας ένα ενιαίο αποτέλεσμα. Ένας ξεχωριστός συνδυασμός κίνησης και έκφρασης με περίσσια ευαισθησία.
Ανήκει στους καλύτερους ηθοποιούς της γενιάς του και η συνεργασία του με τον Άντζελα Μπρούσκου θα περάσει στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου ως μια υπέροχη δημιουργική περιπέτεια. Δεν είναι τυχαίο ότι στη σχετική ερώτηση μού απαντά: “Είμαι ευτυχισμένος που δουλεύω μαζί της. Είναι καλλιτέχνιδα. Θέλω να είμαστε μαζί για πολύ καιρό”. “Η Άντζελα Μπρούσκου μου έδειξε τη δική της Σάρα Κέιν, όπως αυτή την αισθάνεται και ξαφνικά ξεπετάχτηκαν μέσα από το έργο της η αγωνία της, ο θυμός της, οι φόβοι της, η ανάγκη της για ένα θέατρο που δεν ανακουφίζει αλλά σε χτυπάει σαν ρεύμα. Και όλα αυτά στο “Φαίδρας Έρως” ξεδιπλώνονται ταυτόχρονα, αργά και σαρωτικά!”, τονίζει στη συνέντευξη που παραχώρησε στο catisart.gr.
Ο Γιάννης Παπαδόπουλος εκμυστηρεύεται πως αρκετές φορές προτίμησε να δουλέψει ως σερβιτόρος για να βγάλει χρήματα από το να παίξει κάπου που δεν ήθελε. “Κι αυτό όχι τόσο ηθικά, όσο γιατί φοβάμαι πως όλη αυτή η κατάσταση είναι πολύ ισχυρότερη από μένα και θα με καταπιεί”, υπογραμμίζει.
“Εμένα η επαφή μου με το θέατρο μου έχει αλλάξει τη ζωή”, ομολογεί. “Με έχει τραβήξει από σκοτάδια και άλλες φορές πάλι μου έχει διώξει τα ροζ σύννεφα.
Η τέχνη πιστεύω πως είναι η κραυγή του ανθρώπου προς το σύμπαν και σίγουρα μια κραυγή ανακουφίζει”, καταλήγει.
Γιάννη, παίζεις στην παράσταση «Φαίδρας Έρως» (Phaedra’s Love). Τι χαρακτηρισμό θα έδινες στο συγκεκριμένο έργο της Σάρα Κέιν;
*Εμένα δε μου άρεσαν τα έργα της Σάρα Κέιν. Ίσως επειδή ήταν «της μόδας», ίσως επειδή τα ανεβάσματα που είχα δει μου φαίνονταν όλα αποστειρωμένα και άψυχα, δεν ξέρω. Σίγουρα πάντως δεν μπορούσα να ξεφύγω από την εικόνα που είχε δημιουργηθεί στο κεφάλι μου γι’ αυτήν. Η Άντζελα Μπρούσκου μου έδειξε τη δική της Σάρα Κέιν, όπως αυτή την αισθάνεται και ξαφνικά ξεπετάχτηκαν μέσα από το έργο της η αγωνία της, ο θυμός της, οι φόβοι της, η ανάγκη της για ένα θέατρο που δεν ανακουφίζει αλλά σε χτυπάει σαν ρεύμα. Και όλα αυτά στο “Φαίδρας Έρως” ξεδιπλώνονται ταυτόχρονα, αργά και σαρωτικά!
Πώς είναι η συνεργασία με τη σκηνοθέτιδα της παράστασης, την ξεχωριστή Ελληνίδα δημιουργό Άντζελα Μπρούσκου;
*Είμαι ευτυχισμένος που δουλεύω μαζί της. Είναι καλλιτέχνιδα. Θέλω να είμαστε μαζί για πολύ καιρό!
Γιατί, κατά τη γνώμη σου, το έργο της Σάρα Κέιν εξακολουθεί να συγκλονίζει το κοινό, και μάλιστα ολοένα και περισσότερο;
*Πιστεύω πως όσο περνάει ο καιρός και απομακρυνόμαστε από τον θάνατό της, απομακρυνόμαστε και από την εντύπωση που έχουμε για τα έργα της. Κι αυτό που μένει καθαρό πια, είναι σαρωτικό.
Πώς συνδέονται στο έργο της Κέιν ο ανεξάντλητος πόθος της ζωής με τη φρίκη τού να υπάρχεις.
*Μα αυτό είναι το θέμα, πως δεν αντέχεται η συνύπαρξη αυτών των δύο. Και έτσι η αυτοκτονία δεν είναι διαφυγή απ’ τη ζωή αλλά η μόνη πραγματική επαφή μαζί της.
H βία που κυριαρχεί στο «Φαίδρας Έρως» (Phaedra’s Love) τρομοκράτησε ακόμη και τον Χάρολντ Πίντερ. Τι αντιδράσεις περιμένεις από το κοινό;
*Είναι αστείο που συγκλονιζόμαστε ως θεατές με τη βία. Είμαστε υποκριτές. Αφού τη συναντάμε καθημερινά. Θα ήθελα να δω θεατές να συγκλονίζονται επειδή ένας ηθοποιός κατάφερε να σκεφτεί αληθινά επί σκηνής.
Ο Ιππόλυτος, που υποδύεσαι, τι χαρακτήρας είναι; Μπορεί να είναι ένας σύγχρονος Βρετανός πρίγκιπας που πάσχει από κατάθλιψη;
*Ο Ιππόλυτος είναι αυτός που βάζει φρένο σε αυτόν τον ανούσιο ρυθμό της ζωής. Θα μου άρεσε να πω πως είναι σε μια ενεργητική αναμονή. Κι αυτό προσπαθώ να κάνω κι εγώ.
Τι σε δυσκόλεψε πραγματικά στο ρόλο και τι προσπάθησες να αποφύγεις;
*Έχω διαβάσει πολύ για τον μύθο της Φαίδρας. Έχει γράψει ο Ευριπίδης -και μάλιστα δύο φορές, ο Σοφοκλής, ο Σενέκας, ο Ρακίνας, η Τσβετάγιεβα. Και σε όλα αυτά τα έργα ο Ιππόλυτος είναι ένας πανέμορφος και ενάρετος νέος που αντιστέκεται στο θεό Έρωτα. Η Σάρα Κέιν γράφει για έναν χοντρό, παραιτημένο Ιππόλυτο που όλη μέρα βλέπει τηλεόραση και κάνει σεξ. Καταλάβαινα ότι υπάρχει κάτι σημαντικό μεταξύ των δύο αυτών εκδοχών και δυσκολεύτηκα πολύ να βρω αυτό το νήμα ανάμεσα.
Είναι γνωστή η χρήση οδηγιών από την ίδια τη Σάρα Κέιν στα έργα της. Τις ακολουθήσατε ή τις παρακάμψατε;
*Νομίζω πως δεν έχουμε παρακάμψει καμία.
Περίπου πριν από ένα χρόνο έπαιζες τον “Οθέλλο”. Πού η Σάρα Κέιν συναντάει τον Σαίξπηρ;
*Ε, το θέατρο είναι έτσι κι αλλιώς ένα σημείο συνάντησης όλων. Έτσι το καταλαβαίνω εγώ. Και αυτό είναι που με συγκινεί. Το πώς ηθοποιοί, σκηνοθέτες, σκηνογράφοι, συγγραφείς και μυθικά πρόσωπα από κάθε εποχή συναντιούνται και «ακουμπιούνται» σε ένα σημείο. Εδώ.
Στο θέατρο υπάρχει απαγορευμένο;
*Χα! Δεν ξέρω. Θα ήθελα να απαγορεύεται η τεμπελιά.
Δεδομένων των δύσκολων συνθηκών της εποχής, πού πιστεύεις ότι βρίσκεται το μέλλον του θεάτρου; Μπορούμε να το ανακαλύψουμε στη συνεργασία;
*Έγινε πεντακάθαρο πια πως το κράτος αντιλαμβάνεται το θέατρο και την τέχνη γενικά σαν κάτι περιττό. Για την υπουργό είμαστε μερικοί γραφικοί που κάνουμε το χόμπι μας δουλειά και για την κυβέρνηση είμαστε χρήσιμοι μόνο ως προπαγανδιστικό μέσο. Και πολύ φοβάμαι ότι το μέλλον μας βρίσκεται μαζί με το «πούσι» στις Μυκήνες.
Μετά την πανδημία, πού οδεύει το θέατρο, ως τέχνη, ως επάγγελμα και ως θέαμα;
*Όλα θα συνεχιστούν κανονικά. Και το θέατρο θα γίνεται όλο και περισσότερο εμπορεύσιμο αγαθό απευθυνόμενο σε θεατές-καταναλωτές.
Ετοιμάζεις παράλληλα αυτό τον καιρό κάποια κινηματογραφική ή τηλεοπτική ή άλλη εμφάνιση;
*Όχι ακόμα.
Για να είσαι ο ηθοποιός που έχεις επιλέξει να είσαι, τι θυσίες πρέπει να κάνεις;
*Αρκετές φορές προτίμησα να δουλέψω ως σερβιτόρος για να βγάλω χρήματα από το να παίξω κάπου που δεν θέλω. Κι αυτό όχι τόσο ηθικά, όσο γιατί φοβάμαι πως όλη αυτή η κατάσταση είναι πολύ ισχυρότερη από μένα και θα με καταπιεί.
Πώς πιστεύεις ότι θα επηρεαστεί η τέχνη του θεάτρου από όσα πρωτόγνωρα ζήσαμε αυτή τη χρονιά;
*Είμαι πολύ κακός στις προβλέψεις. Τον Μάρτιο ήμουν απόλυτα σίγουρος πως τα θέατρα δεν θα κλείσουν, φαντάσου. Χα χα χα!
Σε βρίσκει σύμφωνο η διαδικτυακή παρουσίαση βιντεοσκοπημένων παραστάσεων;
*Όχι. Δεν το καταλαβαίνω καθόλου.
Στην κλασική αρχαιότητα, σε εγγύτατη απόσταση από τα θέατρα, υπήρχαν ναοί του Ασκληπιού. Το θέατρο μπορεί να απαλύνει την ψυχή του ανθρώπου και να τον ανακουφίσει;
*Εμένα η επαφή μου με το θέατρο μου έχει αλλάξει τη ζωή. Με έχει τραβήξει από σκοτάδια και άλλες φορές πάλι μου έχει διώξει τα ροζ σύννεφα.
Η τέχνη πιστεύω πως είναι η κραυγή του ανθρώπου προς το σύμπαν και σίγουρα μια κραυγή ανακουφίζει.
Από τι θα ήθελες, αν περνούσε από το χέρι σου, να προστατεύσεις τον κόσμο;
*Αχ, θα ήθελα πολύ να μην πεθαίνουν νέοι οι άνθρωποι.
Ποιο είναι το αγαπημένο σου ζώο; Ποια ζώα είναι συγκάτοικοί σου;
*Αγαπώ πάρα πολλά ζώα αλλά σίγουρα τρελαίνομαι για βίντεο με μαϊμούδες! Σπίτι έχω τέσσερα καναρίνια!
Φωτογραφίες: catisart.gr
- Διαβάστε επίσης:
“Φαίδρας Έρως”: Από τον Ευριπίδη και τον Σενέκα στην “κωμωδία” της Σάρα Κέιν
“Φαίδρας Έρως” της Σάρα Κέιν: Νέες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη παράσταση
***
“Φαίδρας Έρως” της Σάρα Κέιν
Σκηνοθεσία: Άντζελα Μπρούσκου
Ξενοδοχείο Μπάγκειον
Φαίδρας Έρως, η Κωμωδία της Σάρα Κέιν παρουσιάζεται υπό την ρηξικέλευθη ματιά της Άντζελας Μπρούσκου στο Ξενοδοχείο Μπάγκειον, από 15 Οκτωβρίου και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.
Πρόκειται για μια σύγχρονη πρωτότυπη εκδοχή της ιστορίας της Φαίδρας με μακρινές επιρροές από την ελληνική μυθολογία, αλλά και τον Σενέκα.
Μια τολμηρή και προκλητική αναθεώρηση του μύθου μέσα από το εμμονικό και καταστροφικό πάθος της Φαίδρας για τον θετό γιο της Ιππόλυτο.
Το έργο αποκαλύπτει την βίαιη φύση του έρωτα μέσα από τη δυσλειτουργία μιας σεξουαλικά διεφθαρμένης βασιλικής οικογένειας σε μια κοινωνία που έχει ως θρησκεία την λατρεία διασημοτήτων.
Το «Φαίδρας έρως» είναι το δεύτερο έργο της Αγγλίδας συγγραφέως Σάρα Κέιν (1996) που σκηνοθετήθηκε από την ίδια στο Gate Theatre.
Η ίδια η Σάρα Κέιν το περιγράφει ως «η κωμωδία μου».
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Μετάφραση: Διονύσης Καψάλης
Σκηνοθεσία – Εικαστική Άποψη: Άντζελα Μπρούσκου
Σχεδιασμός Φωτισμών: Αλέξανδρος Πολιτάκης
Μουσική: Αλέξης Εφραιμίδης
Κατασκευή σκηνικού: Κομνηνός Κουσιέρας
Bοηθός σκηνοθέτη: Θάνος Χατζόπουλος
Φωτογραφία & Live video: Άντζελα Μπρούσκου
Ηθοποιοί: Παρθενόπη Μπουζούρη, Γιάννης Παπαδόπουλος, Τσιμάρας Τζανάτος, Νατάσα Εξηνταβελώνη
Συμπαραγωγή της Constantly Productions και του Θεάτρου Δωματίου.
Το Θέατρο Δωματίου επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού για την συγκεκριμένη παράσταση.
• Tο έργο είναι κατάλληλο για άτομα άνω των 18 χρόνων
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Οκτωβρίου στις 21.00
Παραστάσεις: από 15 Οκτωβρίου 2020 έως 06 Δεκεμβρίου 2020
Ημέρες παραστάσεων: Πέμπτη έως Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 19:30
Διάρκεια: 1 ώρα και 30 λεπτά
Χώρος: Ξενοδοχείο Μπάγκειον
Διεύθυνση: Πλατεία Ομονοίας 19
Εισιτήριο: 15 ευρώ, 8 ευρώ μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων), 5 ευρώ (ατέλειες)
Τηλέφωνο ταμείου: 694 5054160
Προπώληση: