Του Παναγιώτη Μήλα
Κάποιοι ισχυρίζονται πως «η Παιδεία νοσεί», το λένε όμως έτσι για τη δημιουργία εντυπώσεων και χωρίς κάποιο επιχείρημα.
Αν όμως έβλεπε κάποιος από αυτούς την παράσταση «Frida» στο 9ο Φεστιβάλ Off Off Athens του Θεάτρου Eπί Κολωνώ, θα είχε και το επιχείρημα στα λεγόμενά του.
Η «Frida» γεννήθηκε ως σπουδαστική υποχρέωση για «διπλωματική εργασία στην υποκριτική» των αποφοίτων του Θεατρικού Τμήματος στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Τη διεκπεραίωση αυτής της εργασίας ανέλαβε η Έλλη Χρονιάρη η οποία μάλλον τέλειωσε – και δεν το ξέρει – την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (*).
Αυτό ήρθε στο μυαλό μου αμέσως μόλις έσβησαν τα φώτα της Κεντρικής Σκηνής του Θεάτρου Επί Κολωνώ, την Παρασκευή 2 Ιουνίου 2017 γιατί η Έλλη Χρονιάρη «ζωγράφισε».
Έτσι ακριβώς: Ζωγράφισε και μάλιστα χωρίς εισαγωγικά. x
Αυτό που έκανε ήταν πολύ δύσκολο αφού απέναντί της είχε μια πραγματική ζωγράφο, τη Φρίντα Κάλο.
Την Frida, που μετά τη Θεσσαλονίκη (Ιούνιος 2016, Δεκέμβριος 2016 – Ιανουάριος 2017 ) και το Ηράκλειο της Κρήτης (Σεπτέμβριος 2016), έφτασε τώρα και στην Αθήνα.
Σκοπός της παράστασης δεν είναι να μας γνωρίσει τη Μεξικάνα ζωγράφο (6 Ιουλίου 1907 – 13 Ιουλίου 1954). Η ομάδα των συντελεστών δεν θέλησε να ανεβάσει στη σκηνή άλλη μια Φρίντα. Στόχος τους ήταν να παρουσιάσουν την ανθρώπινη πλευρά της, χωρίς διάθεση δαιμονοποίησης ούτε και αγιοποίησης.
Όπως διαβάζω, εδώ είναι η «Φρίντα Κάλο. Οι πίνακες, τα γράμματα, το ημερολόγιό της. Οι άλλοι. Μια γειτόνισσα, μια μητέρα, μια αδελφή, ένας αγαπημένος, ένας τελωνειακός, μια φίλη, ένας μαθητής, μια νοσοκόμα. Το Μεξικό. Ένας ιδιαίτερος πολιτισμός. Ένας άλλος κόσμος. Μια παράσταση με αφορμή τη διάσημη ζωγράφο. Μέσα από το δικό μας βλέμμα, η ζωή και το έργο της. Ένα άτομο επί σκηνής.
Η Φρίντα. Αντιμέτωπη με το σώμα, την κοινωνία, την εποχή. Η Φρίντα που μετέτρεψε τον θάνατο από απειλή σε κίνητρο. Η Φρίντα που προσπέρασε όσα εμπόδια της έβαζαν φύση και κοινωνία. Η Φρίντα που διάλεξε τον δρόμο που την πήγαινε μόνο μπροστά. Η Φρίντα που φώναζε αλλά και άκουγε μόνο Viva! Viva! Viva!»…
Έργο αγάπης μιας ομάδας
Η παράσταση δεν είναι μια συρραφή κειμένων που έπεσαν πάνω σε ένα τραπέζι με τη μέθοδο του copy paste.
Η παράσταση είναι ένα έργο αγάπης μιας ομάδας ταλαντούχων αποφοίτων του Θεατρικού Τμήματος στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Τόσο ταλαντούχων που κατάφεραν να αποπλανήσουν και μια απόφοιτο της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ιδίου Πανεπιστημίου.
Η Εταιρεία Θεάτρου ΟΜΑΖ έκανε το πρώτο της σημαντικό βήμα στο χώρο.
Όλα ξεκίνησαν όταν η Έλλη Χρονιάρη άρχισε να προετοιμάζεται για τη «διπλωματική εργασία στην υποκριτική». Μετά την επιλογή του προσώπου, η Έλενα Βισέρη και η Κωνσταντίνα Δούκα-Γκόση επέλεξαν τα κείμενα και προχώρησαν στη θεμελίωση αυτής της παράστασης. Τη σκηνοθεσία ανέλαβαν η Έλενα Βισέρη και ο Πέτρος Παπαζήσης. Στο εικαστικό κομμάτι, τα κοστούμια υπογράφει η Δέσποινα Γκουγκουλιάνα, ενώ στα σκηνικά εκτός από τη Δέσποινα έχουμε και την αρχιτεκτόνισσα Δήμητρα Παράσχου.
Όλη αυτή η ομάδα δούλεψε για την Έλλη Χρονιάρη και φυσικά ΜΕ την Έλλη.
Το αποτέλεσμα αποδεικνύει τη δύναμη και τη δυναμική που μπορεί να έχει ένα σύνολο. Ασφαλώς δεν γνωρίζω τις συνθήκες κάτω από τις οποίες δούλεψε αυτή η ομάδα. (Το λέω επειδή συνήθως ένας αποφασίζει…). Όμως αυτό που εισπράττει ο θεατής είναι εξαιρετικό.
– Οι Φωτισμοί (Κωνσταντίνα Δούκα-Γκόση, Πέτρος Παπαζήσης) ήταν ένα ιδιαίτερο εργαλείο. Άλλος ένας παίκτης επί σκηνής.
– Τα Κοστούμια (Δέσποινα Γκουγκουλιάνα) σαν πινελιές ζωγραφικής που έθεσαν το ιδανικό περίγραμμα κίνησης για την πρωταγωνίστρια.
– Τα Σκηνικά (Δήμητρα Παράσχου, Δέσποινα Γκουγκουλιάνα) με την απλότητα και την απόλυτη σαφήνειά τους υπήρξαν ο καμβάς πάνω στον οποίο αποτυπώθηκε το πορτρέτο της ηρωίδας.
– Το κείμενο (Δραματουργία: Έλενα Βισέρη, Κωνσταντίνα Δούκα-Γκόση), ήταν το αδιαφιλονίκητο πλεονέκτημα για τη Frida.
– Η Σκηνοθεσία (Έλενα Βισέρη, Πέτρος Παπαζήσης) έδωσαν τον απαιτούμενο ρυθμό και τη ζωντάνια. Παράλληλα ανέδειξαν το ψυχικό σθένος και το συναίσθημα της ζωγράφου, ενώ τέλος με δημιουργικές ανατροπές φώτισαν τον χαρακτήρα της.
– Η ερμηνεία. Αν και πέρασαν τρεις ημέρες από τότε που είδα τη Frida της Έλλης Χρονιάρη, εξακολουθώ να πιστεύω ότι ισχύει ο «εν θερμώ» σχολιασμός μου στο instagramm το βράδυ της παράστασης. Ο ίδιος σχολιασμός που ανέφερα στον πρόλογο: Η Έλλη Χρονιάρη «ζωγράφισε». Ασφαλώς τα εισαγωγικά τα χρησιμοποιώ μόνο για να υπογραμμίσω την ερμηνευτική της δεινότητα. Δεν προσπαθώ σε αυτή την πρώτη της παρουσία να βρω κάτι αρνητικό. Αν είχε, θα φαινόταν με το «καλημέρα». Αντιθέτως η νεαρή ηθοποιός έχει αυτό που λέμε «τσαγανό» και ξέρει να κερδίζει το κοινό. Ξέρει να το μαγεύει.
– Η Frida της Έλλης Χρονιάρη ήταν πολύ τυχερή που γνώρισε αυτά τα παιδιά από τη Θεσσαλονίκη. Σίγουρα μπορεί να βγει και πάλι στους δρόμους και να περπατήσει πάλι μπροστά φωνάζοντας Viva!..
(*)Τελικά, όπως είδα – εκ των υστέρων – στο “διαβολικό” face book, η Ελλη Χρονιάρη σπούδασε στο Τμήμα Θεάτρου της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείιου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Επομένως ορθώς …ζωγράφισε.
***
Πληροφορίες για την παράσταση
Frida
Συντελεστές:
Εταιρεία Θεάτρου ΟΜΑΖ
Σκηνοθεσία: Έλενα Βισέρη, Πέτρος Παπαζήσης
Σκηνικά: Δήμητρα Παράσχου, Δέσποινα Γκουγκουλιάνα
Κοστούμια: Δέσποινα Γκουγκουλιάνα
Δραματουργία: Έλενα Βισέρη, Κωνσταντίνα Δούκα-Γκόση
Φωτισμοί: Κωνσταντίνα Δούκα-Γκόση, Πέτρος Παπαζήσης
Φωτογραφίες: Buba Soso Gadebava, Παρθένα Χαριστέα, Δήμητρα Παράσχου
Ερμηνεύει:
Έλλη Χρονιάρη
Το trailer της παράστασης:
***
Θέατρο Επί Κολωνώ
Ναυπλίου 12 και Λένορμαν 94
Κολωνός
Τηλέφωνο: 210 – 51.38.067
***
Off Off Athens Festival 2017
Διαρκεί έως και την Παρασκευή 23 Ιουνίου
Καθημερινά δύο διαφορετικές παραστάσεις:
Στις 8:45 μ.μ. και στις 10:00 μ.μ.
Τιμές εισιτηρίων: 5 ευρώ ανά παράσταση
6 ευρώ για 2 παραστάσεις το ίδιο βράδυ
25 ευρώ για max αριθμό παραστάσεων 26
17 ευρώ για max αριθμό παραστάσεων 20
Ωράριο ταμείου: 7:30 μ.μ. – 10:30 μ.μ. [Δευτέρα-Κυριακή]
– Ο χώρος, με το μπαρ και την αυλή, ανοίγει καθημερινά από τις 7:30 μ.μ. και λειτουργεί ως αργά το βράδυ.