Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου
Σε λίγες μέρες -από τις 10 Φεβρουαρίου- θα τον δούμε στην «Hedda Gabler» του Ίψεν σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου, στο Μπάγκειον της πλατείας Ομονοίας. Οι ερμηνείες του Φιντέλ Ταλαμπούκα έχουν τον παλμό ενός αγωνιστή. Ανάμεσα στους δασκάλους του ο Περικλής Μουστάκης και η Εταιρεία Θεάτρου Άσκηση. Έχει συνεργαστεί με τους Blitz και άλλα αξιόλογα θεατρικά σχήματα, όπως η ομάδα Vasistas. Αυτή την εποχή συμμετέχει επίσης σε ένα road trip με οδηγό τον Δάντη. Ένα ταξίδι-θεατρική εμπειρία με τρεις οριακούς σταθμούς: Κόλαση, Καθαρτήριο, Παράδεισος. Πρόκειται για την παράσταση της ομάδας Vasistas και της Αργυρώς Χιώτη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη που εντυπωσίασε την Άνοιξη στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, ενώ πρόσφατα παίχτηκε με επιτυχία στη Μιλούζ και η επόμενη στάση της θα είναι η Μασσαλία.
Στην πρώτη συνεργασία του με την Άντζελα Μπρούσκου, για την οποία τονίζει πως “είναι μια σκηνοθέτιδα που τολμά να εκτεθεί στις παραστάσεις της και αυτό είναι τρομερά ενδιαφέρον να το παρακολουθείς και ως ηθοποιός αλλά και ως θεατής”, υποδύεται τον κυνικό, στυγνό, ύπουλο και αριβίστα εκπρόσωπο της αστικής τάξης δικαστή Μπρακ. Έναν εξ επαγγέλματος «κυνηγό» και σαν τέτοιο καθόλου πλασμένο για σταθερό δεσμό. Τύπος του «αιώνιου τρίτου», προτιμά να συμπληρώνει τα τρίγωνα. Ερωτοτροπεί με την Έντα, τη βρίσκει γοητευτική, την ποθεί, όμως περιμένει να παντρευτεί για να την πολιορκήσει ασφυκτικά, ώστε να είναι πιο εύκολες και άκοπες οι σχέσεις τους. Όπως μας εξηγεί ο ίδιος ο Φιντέλ Ταλαμπούκας, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο catisart.gr, ο δικαστής Μπρακ συμβολίζει «την εξουσία και τη χυδαιότητα που απορρέει από αυτή». Ένας χαρακτήρας δύσκολος, κόντρα στον δικό του ισορροπημένο κι ευγενικό πυρήνα ψυχής, θα συμπλήρωνα.
Ηθοποιός με σκηνική αυτοκυριαρχία, προσωπικό ένστικτο και αδιαμφισβήτητο ταλέντο, ο Φιντέλ μας μιλά για την Hedda Gabler και το ρόλο του, για το θέατρο και την τέχνη, για τη συμμετοχή του στις “Χοηφόρες” του Αισχύλου με τους Vasistas σε σκηνοθεσία Αργυρώς Χιώτη το καλοκαίρι στη Μικρή Επίδαυρο αλλά και για την εντατική προπόνησή του στο γαλλικό τρίσποντο μπιλιάρδο καθότι σύντομα πρόκειται να λάβει μέρος στο πρωτάθλημα Δ’ εθνικής κατηγορίας. Ας τον ακούσουμε…
Αυτή την εποχή σε βρίσκουμε να κάνεις πρόβες για την «Έντα Γκάμπλερ» του Ίψεν, σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου. Τι ήθελες να μας πεις για την παράσταση και το έργο;
* Η «Έντα Γκάμπλερ» του Ίψεν είναι ένα πολύ σημαντικό κείμενο που σημάδεψε την εποχή του. Προκλητικό και προβοκατόρικο ως δομή και εξέλιξη εισήγαγε ένα νέο τύπο γυναίκας που δεν μπορεί να ανεχτεί τον βαρετό, βάρβαρο και χωρίς «ομορφιά» κόσμο των ανδρών. Η παράσταση εστιάζει στον εγκλεισμό της Έντα σε αυτόν τον άσχημο και χυδαίο κόσμο.
Τι έχεις να μας πεις για την Άντζελα Μπρούσκου και τη συνεργασία σας;
* Είναι η πρώτη φορά που συνεργάζομαι με την Άντζελα και χαίρομαι πολύ για αυτή τη συνεργασία. Είναι μια σκηνοθέτιδα που τολμά να εκτεθεί στις παραστάσεις της και αυτό είναι τρομερά ενδιαφέρον να το παρακολουθείς και ως ηθοποιός -συμμετέχοντας στη διαδικασία- αλλά και ως θεατής.
Η «Έντα Γκάμπλερ», εκτός από την ψυχολογική ακρίβεια για την οποία διακρίνεται, θεωρείται και ένα από τα υποδειγματικότερα τεχνικώς έργα του σύγχρονου θεάτρου. Τι έχεις να σχολιάσεις;
* Δεν μπορεί κανείς να διαφωνήσει σε αυτό. Είναι εκπληκτικό πώς χτίζεται η δράση, πώς προχωρά η ιστορία με τόσο λίγα λόγια. Η Έντα Γκάμπλερ είναι ίσως η πιο λακωνική ηρωίδα του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Αλλά και όλοι οι άλλοι ήρωες του έργου χρησιμοποιούν περιορισμένο λεξιλόγιο. Με ανυπαρξία ρημάτων ή με φράσεις που δεν τελειώνουν, χτίζεται ένας κόσμος χωρίς πραγματική επικοινωνία, ένας κόσμος ζωώδης που επικρατεί η «δύναμη» έναντι της ομορφιάς.
Ποιος είναι ο χαρακτήρας που υποδύεσαι στην παράσταση;
* Ο Δικαστής Μπρακ.
Τι εκπροσωπεί ο δικαστής Μπρακ;
* Την εξουσία και τη χυδαιότητα που απορρέει από αυτή.
Γιατί η η Έντα είναι μια γυναίκα τόσο εμπαθής και χειριστική;
* Δεν ξέρω. Δεν νομίζω ότι είναι εμπαθής ούτε καν χειριστική, προσπαθεί να είναι χειριστική, προσπαθεί να «σκηνοθετήσει» τους άλλους -και μάλιστα σε τραγικούς ρόλους- αλλά δεν τα καταφέρνει και τελικά γίνεται η ίδια τραγική ηρωίδα σε «σκηνοθεσία» των άλλων.
Πότε ξεκίνησε η σχέση του δικαστή Μπρακ με την Έντα;
* Η γνωριμία τους έχει αρχίσει πριν από τη στιγμή που ξεκινάει η δράση του έργου. Φαίνεται σαν να είναι παλιοί γνωστοί από την εποχή που ζούσε ακόμα ο Στρατηγός Γκάμπλερ, ο πατέρας της Έντα.
Γιατί ο δικαστής Μπρακ προτιμά να είναι ο “αιώνιος τρίτος” σε μια σχέση;
* Ο «άνδρας- τρίτος» μιας τριγωνικής σχέσης ορίζει τους κανόνες. Δεν εμπλέκεται στη μάχη της καθημερινότητας μιας κανονικής σχέσης και κοινωνικά όχι μόνο δεν κατηγορείται αλλά πολλές φορές επιβραβεύεται κιόλας.
Το κοινωνικό περιβάλλον που ζούσε τού επέτρεπε να έχει αυτό το είδος ζωής;
* Νομίζω πως ναι.
Αν και ο χαρακτήρας του έργου είναι δραματικός πέρα για πέρα, ωστόσο συνυπάρχουν και κωμικά στοιχεία σε αυτό;
* Και βέβαια υπάρχουν κωμικά στοιχεία στο έργο. Ο Ίψεν είναι πολύ μεγάλος συγγραφέας για να κάνει ένα τέτοιο κατασκευαστικό λάθος, να αφήσει ένα κείμενο χωρίς ανάσες ελαφρότητας.
Ποιος είναι ο πρώτος κανόνας στη δουλειά σου;
* Οι καλές και ενδιαφέρουσες συνεργασίες.
Το κράτος οφείλει να στηρίζει την τέχνη;
* Ναι. Είναι υποχρέωση του κράτους απέναντι στους πολίτες να στηρίζει την τέχνη.
Τα περιορισμένα οικονομικά μέσα σήμερα περιορίζουν και το καλλιτεχνικό όραμα ή είναι μια δημιουργική άσκηση;
* Τα περιορισμένα οικονομικά μέσα μπορούν να είναι μια δημιουργική άσκηση, αλλά να παραμείνει άσκηση και όχι κανόνας όπως είναι τώρα.
Συνεργάζεσαι με την ομάδα Vasistas. Τι χρειάζεται να ξέρουμε για την ομάδα;
* Έχω τη χαρά να έχω συνεργαστεί αρκετές φορές με την ομάδα των Vasistas. Η ομάδα Vasistas δημιουργήθηκε το 2005 από τις Αργυρώ Χιώτη, Ariane Labed και Naima Carbajal και έκτοτε δραστηριοποιείται τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Πρόσφατα παρουσιάσατε τη μνημειώδη «οραματική αυτοβιογραφία» του Δάντη, το φανταστικό ταξίδι του στο βασίλειο των νεκρών, τη Θεία Κωμωδία (συμπαραγωγή Les Théâtres). Σε ποιους κώδικες κυρίως εμβαθύνατε;
* Θέλαμε να αναδείξουμε το εσωτερικό ταξίδι του Δάντη -που επί της ουσίας είναι το υπαρξιακό ταξίδι κάθε ανθρώπου- μέσα από τη μουσικότητα του λόγου, των οργάνων και της κίνησης των σωμάτων.
Ποια είναι η πορεία της παράστασης;
* Η παράσταση μετά την παρουσία της στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών τον περασμένο Απρίλιο ταξίδεψε στη Θεσσαλονίκη και τη Μιλούζ και ακολουθεί η Μασσαλία άλλες πόλεις της Ευρώπης.
Ποια είναι τα άμεσα σχέδιά σου;
* Μετά την πρεμιέρα της “Έντα Γκάμπλερ” θα ξεκινήσω πρόβες για την παράσταση “Χοηφόρες” του Αισχύλου με τους Vasistas σε σκηνοθεσία Αργυρώς Χιώτη, που θα παρουσιαστεί στη Μικρή Επίδαυρο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Παράλληλα προπονούμαι εντατικά στο τρίσποντο γαλλικό μπιλιάρδο για να λάβω μέρος στο πανελλήνιο πρωτάθλημα στη Δ’ κατηγορία.
Ποιους ήρωες θα ήθελες να υποδυθείς;
* Όλους του ήρωες του Τσέχοφ.
Γεννήθηκες στην Ελβετία. Ποιες είναι οι πρώτες σου αναμνήσεις από εκεί;
* Η λίμνη και μια κυρία με πάρα πολλά σκυλιά.
Πώς κρίνεις τη συμπεριφορά των Ελλήνων προς τα ζώα;
* Πιστεύω ότι νεότερες γενιές συμπεριφέρονται πολύ καλύτερα στα ζώα από ό,τι οι παλιότερες.
Τι θα ήθελες να ευχηθείς για το 2018; Ατομικά και συλλογικά.
* Να είμαστε υγιείς και ερωτευμένοι.
Παραστάσεις που έχει συμμετάσχει ο Φιντέλ Ταλαμπούκας
Hedda Gabler (2018) – Μπάγκειον Ξενοδοχείο
Θεία Κωμωδία (2017) – Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση Κεντρική Σκηνή
Ο θρύλος του αγίου Κάρτακ και το μικρό λουλούδι (2017) – Πειραιώς 260
Το βιβλίο του εαυτού μου (2017) – Bios.Tesla main
Απολογίες 4 & 5 (2016) – Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν Φρυνίχου
Απολογίες 4 & 5 (2016) – Πειραιώς 260
Domino (2015) – Ροές
Επικήδειος λόγος (2015) – Baumstrasse – Δρόμος με δέντρα
Παρασκευή παλιμπαιδισμού (2015) – Θέατρο του Νέου Κόσμου
– Αρχική φωτογραφία: “Επικήδειος λόγος” – Baumstrasse – Δρόμος με δέντρα
Σχετικά θέματα:
Εκεί που έπινε τον καφέ του ο Ίψεν
Hedda Gabler – Πρεμιέρα στις 10 Φεβρουαρίου 2018
Συντελεστές παράστασης
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Σκηνοθεσία – εικαστική άποψη: Άντζελα Μπρούσκου
Μουσική: Nalyssa Green
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Στέβη Κουτσοθανάση
Εκτέλεση παραγωγής: Ευάγγελος Κώνστας – Constantly Productions
Παίζουν: Παρθενόπη Μπουζούρη, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Ειρήνη Αϊβαλιώτου, Χριστίνα Παπαδοπούλου
Χρήσιμα στοιχεία
Μπάγκειον ξενοδοχείο, Πλ. Ομονοίας 18, Αθήνα. Σταθμός μετρό Ομόνοια
Παραστάσεις: από 10 Φεβρουαρίου έως 25 Μαρτίου, Πέμπτη έως Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 19.30.
Τιμές: 10-15 ευρώ.
Σε ισχύ προσφορά προπώλησης με 10 ευρώ γενική είσοδο έως 31 Ιανουαρίου.
Προπώληση μέσω:
Link Προπώλησης:
https://www.viva.gr/tickets/theater/ksenodoxeio-mpagkeion/enta-gkampler/
Τηλεφωνικές κρατήσεις: 693.8500457
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.