Cat Is Art

Μιχάλης Κακογιάννης: «Το φως που ταιριάζει στον Παρθενώνα είναι το καθαρό λευκό»

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Του Παναγιώτη Μήλα

«Δεν είμαι υπερβολικός σε αυτά τα θέματα. Όλα τα δέχομαι μέσα στα σύνορα της λογικής. Ο Παρθενώνας έχει επιβιώσει… Δεν μπορώ όμως να τον φανταστώ έγχρωμο όπως ήταν αρχικώς. Το φως που ταιριάζει στο μνημείο είναι το καθαρό λευκό».

Τα παραπάνω μου είχε πει ο σκηνοθέτης Μιχάλης Κακογιάννης σε συνέντευξη που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική» την Τρίτη 25 Μαΐου 2010, στη σελίδα 76.

 

Μιχάλης Κακογιάννης: «Δεν μπορώ να φανταστώ τον Παρθενώνα έγχρωμο όπως ήταν αρχικώς. Το φως που ταιριάζει στο μνημείο είναι το καθαρό λευκό».

 

 

Συνεχίζοντας για το θέμα του Παρθενώνα μου είπε:

 

«Ήταν πολύ οφθαλμοφανές ότι έπρεπε τη νύχτα να φωτιστεί σωστά. Γι’ αυτό κι εγώ ζήτησα τον καλύτερο σχεδιαστή φωτισμών στον κόσμο, ο οποίος και έγινε πολύ φίλος μου. Είναι ο διάσημος Γάλλος φωτιστής Pierre Bideau ο οποίος έγινε κυρίως γνωστός για το φωτισμό του Πύργου του Άιφελ στο Παρίσι. Ο Bideau ήρθε, δούλεψε και το αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπουμε κάθε μέρα. Πολλοί όμως ξεχνάνε σήμερα πολύ ότι όλα ξεκίνησαν από δική μου πρωτοβουλία. Όλα έγιναν για να προλάβουμε τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας του 2004. Ευτυχώς μου παραστάθηκε τότε, ένας σύλλογος που ίδρυσα. Λεγόταν «Φίλοι της Αθήνας». Στην προσπάθεια αυτή συμμετείχαν πολλά άτομα με μικρή ή μεγάλη συμβολή. Όμως μαζεύτηκαν αρκετά χρήματα για να καλυφθούν τα έξοδα του έργου».

 

Κλείνοντας ο Μιχάλης Κακογιάννης πρόσθεσε:

 

«Εκτός από τα μνημεία της Ακρόπολης (Παρθενώνας, Ερεχθείο, Προπύλαια), φωτίστηκαν επίσης: Το Ωδείο Ηρώδη Αττικού, ο Ναός του Ηφαίστου (Θησείο) και το μνημείο Φιλοπάππου».

 

***

 

Ο σκηνοθέτης Μιχάλης Κακογιάννης (δεξιά) μαζί με τον διάσημο Γάλλο φωτιστή Πιέρ Μπιντό, με φόντο το «έργο τους», τη φωτισμένη Ακρόπολη των Αθηνών (©Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης).

 

Από το 2004 μέχρι και σήμερα πέρασαν χρόνια πολλά, η τεχνολογία άλλαξε και η φθορά άφησε έντονα τα ίχνη της στον φωτισμό του Παρθενώνα.

Αυτή τη φορά την πρωτοβουλία για τη νέα φωταγώγηση της Ακρόπολης είχε το «Ίδρυμα Αλέξανδρος Ωνάσης» σε συνεργασία με την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Η υλοποίηση αυτού του έργου ανατέθηκε στη διεθνούς κύρους, βραβευμένη με ΕΜΜΥ, σχεδιάστρια φωτισμού Ελευθερία Ντεκώ, η οποία παρουσίασε το αποτέλεσμα της δουλειάς της την Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2020.

Σε λιτή τελετή στον ιστορικό χώρο της Πνύκας παρουσιάστηκε το έργο της αναβάθμισης του φωτισμού στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνας Μενδώνη και του προέδρου του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνη Σ. Παπαδημητρίου.

«Ένας χορός φωτός με 51 δέσμες», που επιμελήθηκε η Ελευθερία Ντεκώ υπό τους ήχους της μουσικής που έγραψε ειδικά για την τελετή ο Σταύρος Γασπαράτος, στήθηκε γύρω από την Ακρόπολη, χαρίζοντας λάμψη σε κάθε σπιθαμή της. Το λευκό φως που κυριαρχεί ανέδειξε το σύμβολο της Δημοκρατίας, το οποίο έγινε πιο φωτεινό, πιο ευδιάκριτο.

 

***

 

Ελευθερία Ντεκώ: «Ο  φωτισμός του ιερού βράχου της Ακρόπολης και των μνημείων της. Από τις πιο σπουδαίες στιγμές της επαγγελματικής μου καριέρας. Ίσως η μεγαλύτερη τιμή! Χωρίς άλλα λόγια! Δέος»!

 

Για πρώτη φορά, ο φωτισμός – έτσι όπως τον σχεδίασε η Ελευθερία Ντεκώ – ξεχώρισε τα μνημεία του Ιερού Βράχου από τα τείχη, αλλά και μεταξύ τους. Συγκεκριμένα, φωτίστηκαν εκ νέου εννέα σημεία: Ο Βράχος, τα Τείχη, ο Παρθενώνας, τα Προπύλαια, ο Ναός της Αθηνάς Νίκης, το Ερεχθείο, το Θέατρο του Διονύσου, η Στοά του Ευμένους και το Διονυσιακό Ιερό.

Η μελέτη του φωτισμού περιέλαβε ακόμα πέντε μνημεία, τα οποία φωτίστηκαν για πρώτη φορά: Το μνημείο του Θρασύλλου, οι Χορηγικοί Κίονες, το Ασκληπιείο, τα σπήλαια του Απόλλωνος και της Αγλαύρου / Κλεψύδρα, καθώς τέλος και το Ιερό της Αφροδίτης.

 

Εκτύπωση
Παναγιώτης ΜήλαςΜιχάλης Κακογιάννης: «Το φως που ταιριάζει στον Παρθενώνα είναι το καθαρό λευκό»

Related Posts