9.1 C
Athens
Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2025

Έκθεση για τα 77 χρόνια της νίκης των λαών κατά του Φασισμού στο Μουσείο Εθνικής Αντίστασης Ηλιούπολης

Με αφορμή τα 77 χρόνια από τη νίκη των λαών κατά του Φασισμού παρουσιάζεται η νέα έκθεση με έργα καταξιωμένων σύγχρονων εικαστικών δημιουργών, στον πολυχώρο του Μουσείου Εθνικής Αντίστασης της Ηλιούπολης, που βρίσκεται στη συμβολή των οδών Σοφοκλή Βενιζέλου και Μαρίνου Αντύπα, πλησίον της πλατείας Εθνικής Αντίστασης στην Ηλιούπολη. Η διάρκειά της εκτείνεται από τις ως τις 12 Μαΐου 2022.

Με θέμα και τίτλο «Ο Αντιφασιστικός Αγώνας των Λαών 1940-1945» τιμάται η συμπλήρωση των 77 αυτών χρόνων από την άνευ όρων συνθηκολόγηση της ναζιστικής Γερμανίας.

Τα εγκαίνιά της θα πραγματοποιήθηκαν την Τετάρτη 4 Μαΐου 2022 στις 7.30 μ.μ. και την έκθεση θα προλογίζουν ο ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς και ο δημοσιογράφος -ιστορικός και υπεύθυνος του Μουσείου Εθνικής Αντίστασης Ηλιούπολης Περικλής Καπετανόπουλος.

Ο Λεόντιος Πετμεζάς έχει επισημάνει για την έκθεση: «Στις συνθέσεις που έχουν αναρτηθεί παρατηρούμε άνετα πως η προσωπική διάσταση της τεχνικής θεώρησης τροποποιείται και γίνεται ελεύθερος δημόσιος στοχασμός. Οι διακεκριμένοι καλλιτέχνες προσιδιάζουν με αναγνωστική πρόσληψη ιστορικές καθοδηγήσεις. Αιτιολογούν με τον επικείμενο αυτοματισμό της σκόπιμης πορείας τους τα σαφή εμπειρικά σχεδιαγράμματα της ιδιάζουσας πληθωρικότητας. Οι συλλήψεις τους απηχούν σε επικυρώσεις με γενικευμένα πλαίσια και σε στοιχεία της αψεγάδιαστης κινητικότητας. Στην τεχνική τους διακρίνουμε με εκτενή τρόπο συμπλεύσεις και οριακές αναιρέσεις με πρόσημο και ορόσημο. Επιχειρούνται αναλύσεις με γήινο ορθολογιστικό πνεύμα περιπτωσιακής σχεδίασης και με όρους λεπτομέρειας που απεικονίζουν μια ενισχυμένη θεατρικότητα και δραματικότητα. Η απόλυτη διακοσμητική αντίληψη αναπτύσσει μια διαλεκτική σχέση με τη διαχρονικότητα των εναλλαγών μιας συσκεόμενης και ατέρμονης διαστολής. Ο πυρήνας των εμπνεύσεων διαβαίνει όλα τα ερεθίσματα των κατασκευαστικών προδιαγραφών μιας μελέτης που κωδικοποιεί τις ταυτίσεις της ζωογόνησης. Η ομορφιά των χρωμάτων που χρησιμοποιούνται ανατάσσει αισθαντικά συναισθήματα από μια αναγνωρίσιμη συγκομιδή της εικαστικής πραγματικότητας.

Με θρησκευτική ευλάβεια προβάλλονται εμπειρίες και με προσήνεια ανοίγονται διαγώνιοι σεβασμού απέναντι στον ισχυρό δυναμισμό του υλικού. Σταχυολογούνται ευφρόσυνες διαθέσεις με σύμβαση ισορροπίας, με ιριδισμούς πηγαίας καθαρότητας και με εντρύφηση στα άδυτα της ύψωσης. Η προσηλωμένη αφοσίωση στο συγκεκριμένο ιδανικό αντικείμενο επίκειται εμβληματικά σε συνειρμούς και καθαρμούς λύτρωσης και μέθεξης με παράθεση της ευαισθησίας, των χρωματισμών και των σχεδιασμών, στοιχείων που απορρέουν εύληπτα και ευπρόσδεκτα από την τόνωση της ψυχολογικής ένταξης και της αναζητούμενης ευειδούς έκφρασης. Η συγκυρία τους στοχεύει στην προώθηση μιας αναγκαιότητας που συνάδει επιτακτικά στην πνευματική αέναη στάση των παρεμβάσεων και των αινιγματικών σταθερών και ξεκάθαρων αναφορών. Στα χαρακτηριστικά έργα τονίζεται απερίσπαστα η αύρα, η υφή, η χροιά και η γοητεία αφενός της φυσιοκρατικής παντοδυναμίας και αφετέρου του διάπλατου ορίζοντα της ιστορικότητας.

Με βαθύ υπολογισμό και συλλογισμό διύλισης επεξεργάζονται λήψεις με δυναμική προς τις πυκνώσεις που αναδύονται από τις συμβάσεις και τις ηθογραφικές ενδυναμώσεις της συνδυαστικής ευμένειας.

Η ψυχογραφική πληθωρικότητα των εικόνων και της φόρμας που οπτικά αντικρίζουμε ως θεατές ξεπερνά κάθε ρεαλιστικό πρότυπο και παραθέτει κατευθύνσεις που εμπλουτίζουν τις συγκροτημένες εκφράσεις ενός λυρικού συντονισμού. .Μετουσιώνει και τεκμηριώνει αρμονικά τις ενεργοποιημένες έννοιες τόσο της κινητικότητας όσο και των διευκρινισμένων ανασυνθέσεων της ευρηματικής φαντασίας και της πληρότητας του επαγωγικού υποσυνείδητου. Οι έντεχνες κατασκευαστικές εκφάνσεις αναμφισβήτητα απαθανατίζουν εύληπτες φάσεις ζωντάνιας και ζωντανής φύσης, ένα οδοιπορικό ταξίδι στο ένδοξο παρελθόν που βασίζεται σε συνδυασμούς εκτόνωσης και με μια άλλη εξήγηση και προοπτική σε έναν ενδιαφέροντα περίπατο σε οξυμένες παρατηρήσεις και χαρτογραφήσεις των δομικών πρακτικών. Η διαδικασία των ρυθμών και των αλλαγών που ακολουθείται εκθέτει καίριες επιλογές που επιφυλάσσουν θαρραλέες εκπλήξεις στον τομέα της διαδρομής των δομών και των δομήσεων προς το μεταίχμιο της υπόστασης και το αναμενόμενο των καλύψεων του οριακού βάρους και του ουσιαστικού όγκου. Η συγκυρία των αυθεντικών, εξοικειωμένων και διαφοροποιημένων στάσεων, των προκλήσεων και των αμφίδρομων αποκλίσεων μέσα από ποικίλες φάσεις άσκησης παραθέτει περάσματα σε γραφικές επεξεργασίες που κυριαρχούν σε κατάλληλα αισθητικά σημειωματάρια. Αξιοποιεί με οξυδέρκεια τεχνικές μεταμόρφωσης από ένα μηχανοποιημένο μακρόκοσμο, μακριά από την επιφανειακή εικονογραφία στην οποία αντιπαραθέτει μια εμπνευσμένη ελκυστική θεματογραφία που προκαλεί το διάλογο. Για το φιλότεχνο κοινό οι συγκεκριμένες εικόνες της παραστατικής ζωγραφικής αποτελούν προεκτάσεις από σύγχρονες τάσεις της διευθέτησης.

Η τέχνη αναδεικνύεται σε αισθητική πρόταση με προκλήσεις που έχουν συνάμα προφητικό, αναφορικό, διανοητικό, κοινωνιολογικό και θεωρητικό υπόβαθρο και επιδρά εντούτοις με την εμφάνισή της στην εποχή ενώ συμπίπτει με θεαματικές επιλογές. Παράλληλα με την απόδοση η αλληλουχία οδηγεί σε ένα χυμώδη θεματικό περιβάλλον στο οποίο η διεκπεραίωση καθορίζει τη μηχανοποίηση της παραγωγής, την άμβλυνση της άρνησης και την αναθεώρηση των καταστάσεων. Επί της ουσίας οι καλλιτέχνες ορμώμενοι από τον μετασχηματισμό της συγχορδίας εστιάζουν σε μια εικονογραφία κριτικής του συγχρονισμού και υποστηρίζουν ανάλογα ένα ανοιχτό σύστημα στο οποίο η εμπειρία είναι ελαστική και διαρκώς ανανεωμένη».

Στην έκθεση εκτίθενται αρκετά έργα που ανήκουν στις συλλογές του Μουσείου. Μεταξύ άλλων πορτρέτα που φιλοτέχνησε η βραβευμένη εικαστικός Μαριλένα Φωκά.

Ενδιάμεσα στη διάρκεια της έκθεσης, το Σάββατο 7 Μαΐου 2022 στις 7.30 μ.μ., παρουσιάστηκε το βιβλίο του Μιχάλη Λυμπεράτου: “Η Επανάσταση του 1821 και το ΕΑΜ, η έμπνευση, οι επιδράσεις, οι αναλογίες”, στον ίδιο χώρο. Προλόγισε ο ομότιμος καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου Προκόπης Παπαστράτης. Συντόνισε ο δημοσιογράφος-ιστορικός και υπεύθυνος του Μουσείου Περικλής Καπετανόπουλος.

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -