Το Διεθνές Φεστιβάλ Αναλόγιο ολοκληρώθηκε με ξεχωριστή επιτυχία για 16η συνεχή χρονιά, την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2019, στην κατάμεστη αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, σε μία βραδιά, που οργανώθηκε από κοινού με τον Κύκλο Ποιητών, με αφορμή τη λήξη του Φεστιβάλ Ποίησης.
Το θέατρο και η ποίηση ένωσαν τις δυνάμεις τους, δημιουργώντας μία γιορτή κατάνυξης, αφιερωμένη στην καλλιτεχνική δημιουργία, δημιουργώντας ολοένα και περισσότερες μνήμες, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού κας Λίνας Μενδώνη.
Την παρουσίαση της βραδιάς ανέλαβαν οι ηθοποιοί Μάνος Καρατζογιάννης και Χριστίνα Χειλά – Φαμέλη. Ποιητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και καλλιτέχνες από τον χώρο του πολιτισμού παρουσίασαν τα ποιήματά τους. Το μουσικό μέρος της βραδιάς ανέλαβαν η Ναταλία Γεράκη (φλάουτο) και ο Απόστολος Παληός (πιάνο).
Η υπουργός Πολιτισμού ανέφερε χαρακτηριστικά για το θεσμό του Αναλογίου ότι ήρθε να καλύψει μία μεγάλη ανάγκη: να δημιουργήσει ένα οργανωμένο πλαίσιο για την παρουσίαση έργων που έχουν γράψει νέοι, αλλά και δόκιμοι θεατρικοί συγγραφείς. Να συγκροτήσει επίσης, έναν τόπο προνομιακό για τη συνάντηση της ελληνικής δραματουργίας με τις δραματουργίες άλλων χωρών. Έτσι, το Φεστιβάλ Αναλόγιο γίνεται πρεσβευτής της χώρας μας και μας προτείνει να μιλήσουμε για αυτήν ως χώρας αιχμής για τις σύγχρονες εξελίξεις στο χώρο της γραφής και του θεάτρου.
Ενδεικτικά, το φετινό πρόγραμμα του Αναλογίου περιελάμβανε:
Προφεστιβαλικές εκδηλώσεις
Οι προφεστιβαλικές εκδηλώσεις του Αναλογίου ξεκίνησαν στην κατάμεστη από κόσμο αίθουσα «Γιώργος Σεφέρης» στις 7 Σεπτεμβρίου στο Ζάππειο, στο πλαίσιο του 48ου Φεστιβάλ Βιβλίου, με την παρουσίαση της έκδοσης «Αναλόγιο 2005-2017 – Δραματική και Σκηνική Γραφή στην Ελλάδα» και του Προγράμματος «Αναλόγιο 2019», με ομιλητές τους: Παύλο Κάβουρα, Καθηγητή Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ, υπεύθυνο διεθνών σχέσεων Αναλογίου, Ηλία Καφάογλου: Συγγραφέα, δημοσιογράφο, Σμαρώ Κώτσια: Κριτικό θεάτρου, μέλος της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών, Εκτελεστική Διευθύντρια του Αναλογίου και τη Μένη Στρογγύλη, υπεύθυνη οικονομικών ενισχύσεων, Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου, η οποία συντόνισε την εκδήλωση.
Παράλληλα, από τις 13 έως και τις 15 Σεπτεμβρίου 2019 πραγματοποιήθηκαν περιπατητικές δράσεις με τη χρήση νέας τεχνολογίας σε συνεργασία με τον διεθνή οργανισμό the milena principle και με επιμελητή τον Βέλγο εικαστικό καλλιτέχνη Geert Vermeire: Η βιβλιοθήκη περιπάτων «A GPS writing performance & a locative media walk for mobile devices» με σημείο εκκίνησης το Ζάππειο Μέγαρο και η Ecumenopolis, ένας ψηφιακός περίπατος γύρω από την Εθνική Βιβλιοθήκη Αθηνών, στην οδό Πανεπιστημίου.
Οι προφεστιβαλικές εκδηλώσεις του Αναλογίου, ολοκληρώθηκαν με επιτυχία στις 15 Σεπτεμβρίου με τη στρογγυλή τράπεζα για την ψηφιακή λογοτεχνία (λογοτεχνία και ψηφιακή αφήγηση) με ομιλητές τους: Σίσσυ Παπαθανασίου, Πρόεδρο του Διεθνούς Οργανισμού Αναλόγιο, Διευθύντρια Γραμμάτων Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού, Geert Vermeire, συγγραφέα, εικαστικό επιμελητή, ψηφιακό αφηγητή – με ειδίκευση στα locative media και performer, Ιωάννη Ζιώγα, Πρύτανη της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στη Φλώρινα, Νίκο Μπούμπαρη, Επίκουρο Καθηγητή του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, καλλιτέχνης με ειδίκευση στους ψηφιακούς περιπάτους.
Κυρίως Πρόγραμμα
-Μετακλήσεις θεατρικών και μουσικών παραστάσεων από: Βραζιλία, Ιράν, Ινδονησία. Στη φετινή διοργάνωση, το αθηναϊκό κοινό είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει τρεις θεατρικές παραστάσεις από τη Βραζιλία: δύο από την Coletiva Teatro και το Τμήμα Παραστατικών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Μπραζίλια (Βραζιλία) σε σκηνοθεσία Nitza Tenenblat («O Amor Que Habito», «Luar de contos») και μία από την Companhia Nova de Teatro σε σκηνοθεσία Lenerson Polonini («Kassandra – Hécuba»), μία παράσταση Ινδονησιακού χοροθεάτρου από το Nusantara Arts Forum και μία παράσταση από την Parchamdar, μία από τις μεγαλύτερες θεατρικές ομάδες του Ιράν.
-Πρεμιέρες θεατρικών έργων από Ελλάδα και Ελβετία. Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ παρουσιάστηκαν 15 νέα ελληνικά έργα και 2 ελβετικά: ένα από τη γαλλόφωνη Ελβετία («Οι Ψαράδες» / “Les Naufrageurs” της Sophie – Valentine Borloz) και ένα από τη γερμανόφωνη («Τοκετού Δίκη» / The “Birthing Trial” της Ursula Werdenberg). Περισσότερες πληροφορίες για τις παραστάσεις του Αναλογίου αναζητήστε στο analogiofestival.org.
-Φιλοξενία του Executive Board Meeting του International Playwrights’ Forum (IPF), όπου ένα από τα κεντρικά σημεία της συνάντησης, αποτέλεσε και η συζήτηση για τη διοργάνωση Διεθνούς Συνάντησης στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου του ΙΤΙ το 2020, πάνω τους αρχαιοελληνικούς μύθους και τη συνεισφορά τους στη λογοτεχνική και δραματική γραφή διαχρονικά.
-Πρόγραμμα καλλιτεχνικής φιλοξενίας με ανάθεση συγγραφής θεατρικού έργου στην Ελληνίδα συγγραφέα – σκηνοθέτιδα Ναταλία Κατσού. Η ανάθεση της συγγραφής του έργου, που φέρει τον τίτλο «R- evolution ασύρματη», εντάσσεται στο πλαίσιο του εορτασμού το 2021 για τη συμπλήρωση των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821.
-Ολονύκτιο Αφιέρωμα στο έργο της Χρύσας Σπηλιώτη. Η σκηνοθέτις – συγγραφέας Ναταλία Κατσού έχει την επιμέλεια του αφιερώματος, που παρουσιάστηκε στο θέατρο Σταθμός το Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου από τις 18:30 το απόγευμα έως το επόμενο πρωί, όπου παρουσιάστηκαν επτά (7) έργα της συγγραφέως σε σκηνοθεσία επτά (7) γυναικών: Μιχαέλα Αντωνίου, Νικόλ Δημητρακοπούλου, Χρύσα Καψούλη, Μαρία Ξανθοπουλίδου, Ρούλα Πατεράκη, Αναστασία Ρεβή, Δήμητρα Χατούπη. Αποσπάσματα από τη βιντεοσκοπημένη παράσταση του τελευταίου έργου της Χρύσας Σπηλιώτη «Ο γιος μου Νικόλαος Μάντζαρος» σε σκηνοθεσία Αυγουστίνου Ρεμούνδου, παρουσιάστηκαν στα διαλείμματα μεταξύ των παραστάσεων.
-Διεθνή Επιστημονική Συνάντηση Αρχαίου Δράματος με θέμα «Η Αρχαία Ελληνική Τραγωδία στο μεταίχμιο πολιτικής και παράστασης», σε συνεργασία με το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Μουσείο Μπενάκη, στην οποία συμμετείχαν σημαντικοί Έλληνες και ξένοι Ακαδημαϊκοί από χώρες όπως: Ελβετία, Γερμανία, Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισραήλ, Ιαπωνία, Ινδία, Σουηδία, Κύπρος κ.α., που πραγματοποιήθηκε στο κατάμεστο από κόσμο Μουσείο Μπενάκη. Στην εκδήλωση, απηύθυνε χαιρετισμό, μεταξύ άλλων, ο Γενικός Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού κ. Νικόλας Γιατρομανωλάκης, τονίζοντας τη σημασία της ύπαρξης φορέων όπως το Διεθνές Φεστιβάλ Αναλόγιο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για τις εργασίες της Διεθνούς Συνάντησης Αρχαίου Δράματος, απέστειλε χαιρετισμό στο Διεθνή Οργανισμό «Αναλόγιο» η Α.Θ.Π. ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως κ.κ. Βαρθολομαίος, στον οποίο, μεταξύ άλλων, λέγει: «Εκ της πρωτοτύπου γενικής του συνεδρίου θεματικής καθίσταται φανερόν ότι δεν πρόκειται περί ποιας τινός συνήθους προσεγγίσεως του όλου ζητήματος […] Είμεθα βέβαιοι ότι κατά τας εργασίας του Συμποσίου θα καταδειχθεί ή όλως ιδιαιτέρα φύσις του δράματος, μη όντος αντιληπτού ως μιας ακόμη τέχνης απλώς, αλλ’ αποτελούντος και έκφρασιν του εν αρχαία Ελλάδι πολιτικού πολιτισμού. Φαίνεται ότι το δράμα ήτο συμφυές με τον δημοκρατικό και κοινοτικόν τρόπον ζωής των Αρχαίων και ως εκ τούτου ήτο εξ ιδίας αυτού φύσεως πολιτικόν. Ο ηθοποιός εις το επίπεδον του πολιτισμού εικονίζει τον πολίτην. Ούτω, υποβάλλεται εις τον θεατήν το μήνυμα της εν κοινωνία και κοινότητι δράσεως». Χαιρετισμό για τις εργασίες της Διεθνούς Συνάντησης απέστειλε επίσης ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος Β’, στον οποίο, αφού συνεχάρη τους διοργανωτές και υποστηρικτές, τόνισε μεταξύ άλλων, τον ρόλο της Τραγωδίας οι ρίζες της οποίας βλάστησαν και έδωσαν καρπούς στο παγκόσμιο στερέωμα και επηρέασαν ευεργετικά πολλές χώρες.
-Εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Πλούσιο ήταν για μία ακόμη χρονιά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Αναλογίου, με μία σειρά εργαστηρίων, masterclasses και workshops μετάφρασης, δραματουργίας και σκηνοθεσίας του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος, με focus στην «Αντιγόνη» και τις μεταγραφές της. Εισηγητές των workshops, που παρουσιάστηκαν στο Blakc Box του Ωδείου Αθηνών ήταν οι: Matthias Gehrt, Yagil Eliraz, Γιώργος Ζαμπουλάκης, μία συνεργασία του Διεθνούς φεστιβάλ ΑΝΑΛΟΓΙΟ με το Διεθνές Φόρουμ Θεατρικών Συγγραφέων (IPF) / UNESCO, και την επιμέλεια του Προέδρου του, Καθηγητή Gad Kaynar-Kissinger. Επίσης, στον ίδιο χώρο ακολούθησε Στρογγυλή Τράπεζα με θέμα «Μετάφραση, σκηνοθεσία, δραματουργία Αρχαίου Δράματος: Εστιάζοντας στην Αντιγόνη» υπό τον συντονισμό του Gad Kaynar-Kissinger με τη συμμετοχή του Λέανδρου Πολενάκη, συγγραφέα, μεταφραστή, κριτικού θεάτρου, Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, και της Σμαρώς Κώτσια, κριτικού θεάτρου, μέλους της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών, Εκτελεστικής Διευθύντριας του Διεθνούς Φεστιβάλ «Αναλόγιο».
Οι συντελεστές των Workshops «Επαναπροσδιορίζοντας την Αντιγόνη» (Relocating Antigone): Σκηνοθέτες: Matthias Gehrt, Yagil Eliraz, Γιώργος Ζαμπουλάκης. Ηθοποιοί: Σπύρος- Ανδρέας Παπαδάτος, Λαρίσα Βέργου / Workshop Matthias Gehrt. Μενέλαος Κυπαρίσσης, Δάφνη Σκρουμπέλου/ Workshop Yagil Eliraz. Συμεών Κωστάκογλου, Μαρία Μαντά, Κωνσταντίνα Σκανδάλη, Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος, Ειρήνη Χουρμούζη, Εύη Χρόνη/ Workshop Γιώργου Ζαμπουλάκη, με τίτλο ANTIGONEmachine (μια χορική εκδοχή).
Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο του ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ, οι ξένοι προσκεκλημένοι είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν στο θέατρο «Άττις – Νέος Χώρος» την παράσταση «Αντιγόνη» του Σοφοκλή από τον ομάδα Σημείο Μηδέν, σε μετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη και σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου.
-Οι περιπατητικές δράσεις στον αστικό ιστό με χρήση ψηφιακής τεχνολογίας ήταν διαθέσιμες στο κοινό καθ’ όλη τη διάρκεια του Κυρίως Προγράμματος. Συγκεκριμένα, η «Ecumenopolis», ο ψηφιακός περίπατος με smartphones που έγινε γύρω από τη Βιβλιοθήκη της Αθήνας, την ίδια χρονική περίοδο οργανώθηκε και στην Εθνική Βιβλιοθήκη του Λονδίνου και τη Βιβλιοθήκη του Sao Paulo της Βραζιλίας και με τη χρήση της εφαρμογής CGeomap, ήταν διαθέσιμη στο: https://cgeomap.eu/ecumenopolis καθ’ όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ (από 12 έως 26 Σεπτ.)
Φέτος το Αναλόγιο αγκάλιασε την πόλη της Αθήνας. Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν-Φρυνίχου, Θέατρο Σταθμός, θέατρο Άττις-Νέος Χώρος, Αύλειος χώρος του Μουσείου Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών, Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών, Ωδείο Αθηνών, Μουσείο Μπενάκη, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΑΝΑΛΟΓΙΟ 2019: 4 τιμώμενες χώρες, 30 εκδηλώσεις, 20 παραστάσεις, 15 νέα ελληνικά και 5 ξένα έργα, 15 συγγραφείς, 20 σκηνοθέτες, συγγραφείς και Ακαδημαϊκοί από 20 χώρες, ολονύκτιο αφιέρωμα, διεθνές επιστημονικό συνέδριο, 5 εργαστήρια γραφής και μετάφρασης, 120 καλλιτέχνες.
Το Διεθνές Φεστιβάλ Αναλόγιο, ένας από τους σημαντικότερους θεατρικούς θεσμούς, διοργανώθηκε για 16η συνεχή χρονιά στην Αθήνα από το Σάββατο 21 έως και την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2019, με θεματικό άξονα τη Μνήμη και με μότο «In memory we trust». Το αθηναΐκό κοινό αγκάλιασε με θέρμη όλες τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ, χαρίζοντάς του το πιο δυνατό χειροκρότημα.
Υπενθυμίζεται ότι το Αναλόγιο 2019 πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Προκοπίου Παυλοπούλου, με τη συνεργασία του 48ου Φεστιβάλ Βιβλίου στο Ζάππειο και του Κύκλου Ποιητών και με την υποστήριξη του ΕΚΠΑ, του Μουσείου Μπενάκη και των Πρεσβειών της Ελβετίας, του Ιράν, της Ινδονησίας και της Βραζιλίας.
Σημειώνεται ότι ήδη έχουν βρει το δρόμο τους για τη σκηνή πολλές από τις παραγωγές του ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ 2019. Ενδεικτικά αναφέρουμε την παράσταση του έργου «Πόρτες» της Χρύσας Σπηλιώτη, που ήδη παρουσιάζεται στο Θέατρο Σταθμός, την παράσταση του έργου «Τοκετού Δίκη» της Ursula Werdenberg που θα παρουσιαστεί από τον Ιανουάριο στον πολυχώρο ΔΙΕΛΕΥΣΙΣ, καθώς και την παράσταση του έργου «Ίχνη της Αντιγόνης» της Χριστίνας Ουζουνίδου, το ανέβασμα της οποίας επιχορηγήθηκε από την Επιτροπή Θεάτρου του Υπουργείου Πολιτισμού και θα παρουσιαστεί το 2020.
Οι εργασίες για το επόμενο Φεστιβάλ Αναλόγιο, που θα πραγματοποιηθεί το Φθινόπωρο του 2020, έχουν ήδη ξεκινήσει. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αποστέλλουν τα έργα τους ηλεκτρονικά στο e-mail [email protected] μέχρι το τέλος του 2019, ενώ η επιλογή των έργων θα ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2020.
Το Φεστιβάλ ΑΝΑΛΟΓΙΟ στο διαδίκτυο:
Website: https://analogiofestival.org
Fb: facebook.com/analogiofestival
E -mail: [email protected], [email protected]
- Φωτογραφία: «Kassandra – Hécuba» από την Companhia Nova de Teatro (Βραζιλία)