26.4 C
Athens
Πέμπτη 22 Μαΐου 2025

Παναγιώτης Φερεντίνος: Από την Belle Epoque στο Λονδίνο με το έργο «Ανάσα… Αντιστάσου»

Πάνω: «Ανάσα… Αντιστάσου». Εγκατάσταση 0, 35 x 0, 30 x 1, 70 m., 2014

 

Την Τρίτη 17 Μαρτίου 2015 εγκαινιάστηκε στο Λονδίνο, στην 12 Star Gallery, στο Σπίτι της Ευρώπης (House of Europe), η έκθεση “New Arrivals”. Η έκθεση αφορούσε έργα φοιτητών της Slade School of Fine Art, του University College of London (UCL) που σχετίζονται ευρύτερα με την έννοια της Ευρώπης. Φοιτητές της σχολής προτάθηκαν από τους υπεύθυνους καθηγητές τους, ώστε να υποβάλουν προτάσεις στην επιτροπή επιλογής που απαρτιζόταν από τους λέκτορες της σχολής και υπεύθυνους επιμελητές της έκθεσης Kate Bright, Alastair Mackinven και Hayley Newman οι οποίοι επέλεξαν έναν μικρό αριθμό έργων από μια μεγάλη λίστα προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών φοιτητών.
Η πρόταση ενός δικού μας ανθρώπου και μοναδικού καλλιτέχνη, του Παναγιώτη Φερεντίνου, ήταν το έργο «Ανάσα… Αντιστάσου». Το «Ανάσα… Αντιστάσου» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα, τον Οκτώβριο του 2014, στην έκθεση «Από την Belle Epoque στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο: 100 χρόνια μετά», στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Το Μικρό Παρίσι των Αθηνών». Η έκθεση αυτή αφορούσε στο πώς κοινωνίες, έπειτα από μια περίοδο ευημερίας, τεχνολογικής και βιομηχανικής προόδου, βρέθηκαν αντιμέτωπες με έναν αποτρόπαιο πόλεμο, τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο· και πώς οι άνθρωποι του σήμερα, από χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, αντιμετωπίζουν την οικονομική κρίση· ένα άλλο είδος “πολέμου”, οικονομικού αυτή τη φορά.

«Ανάσα… Αντιστάσου» – 100 χρόνια πριν, 100 χρόνια μετά

O καλλιτέχνης Παναγιώτης Φερεντίνος με την κα Αγγελική Πετρίδη, Language Officer στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο Λονδίνο, δίπλα από το έργο «Ανάσα… Αντιστάσου». (Φωτογραφία: Jeremy O’Sullivan).

Ο Παναγιώτης Φερεντίνος σε φωτογραφία του εικαστικού Γιώργου Μακρή
Δημοσιεύουμε το ενδιαφέρον κείμενο – σκεπτικό του Παναγιώτη Φερεντίνου για την έκθεση που είχε διεξαχθεί στην Αθήνα: “Εκατό χρόνια πριν, έπειτα από μια σύντομη περίοδο τεχνολογικής και βιομηχανικής προόδου, εκπληκτικής για τα έως τότε ανθρώπινα δεδομένα, γεννιέται ένας πόλεμος. Ένας πόλεμος ανελέητος, σκληρός που θα φέρει στο φως τις δυσκολίες του νέου αιώνα· νέες συρράξεις, εκ νέου ανθρώπινες πληγές. Ο ενθουσιασμός της «Μπελ Επόκ», ότι ο άνθρωπος μπορεί να προσπαθήσει για το καλύτερο, να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία για την ευημερία και τη μακροημέρευση, καταλαγιάζει γρήγορα. Ένας Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος. Αργότερα ένας Δεύτερος.
20ος αιώνας: αιώνας συνεχούς πολεμικής παρουσίας, που κάνει φανερή την ανθρώπινη αδυναμία να διδαχθεί από το παρελθόν και να εκμεταλλευτεί την πρωτοφανή πρόοδο για χάρη του γενικού καλού.
100 χρόνια μετά. Η πρόοδος της τεχνολογίας και της επιστήμης συνεχίζεται. Ο άνθρωπος είναι σε θέση να αποκτήσει όλο και περισσότερες ευκολίες για την καλυτέρευση της καθημερινότητάς του. Η βιομηχανία προσφέρει δελεαστικούς επίγειους παράδεισους. Υλιστικούς κυρίως· η ανθρώπινη ανάγκη καλύπτεται επιφανειακά με τη μεγάλη υλιστική προσφορά. Κι εκεί, που ο άνθρωπος διδάσκεται να αποκτά, να δουλεύει για να αποκτά, μια νέα περίοδος στέρησης όλης της προηγούμενης κατ’ επίφασιν ευτυχίας έρχεται να του πάρει πίσω αυτά που θα μπορούσε να έχει, αλλά δεν έχει. Εδώ ο πόλεμος δεν είναι με σφαίρες. Τα «χαρακώματα» είναι η επιβίωση της καθημερινότητας· η αποστέρηση του δικαιώματος στην εργασία, στην παιδεία, στην αξιοπρέπεια. Είναι κοινωνίες φοβισμένων ατομικοτήτων, που γίνονται πειραματόζωα αποφάσεων άλλων. Που τους δίνονται λογιών λογιών ελπίδες – ηρεμιστικά για τη βραχύπνοη απάλυνση της μοναξιάς τους.
Ποιος είναι ο δρόμος, ωστόσο, του να σταθείς απέναντι σ’ αυτή τη σύγχρονη βία; Είναι το «αντιστέκομαι»! Σαν να λέμε: «πάρε ανάσα κι αντιστάσου»! Στο έργο «Ανάσα… Αντιστάσου», η προβληματική του προκύπτει από τα ίδια τα υλικά που το συνθέτουν. Ένα κλειστό χαρτοκούτι – μετακίνηση, μετακόμιση, αλλαγή, ξεκαθάρισμα. Πακετάρισμα – αναμνήσεις, μνήμες, υλικό ζωής· αναγκαίο, παρόν, αλλά κλειστό. Χρήσιμο σε χρόνο, πιθανόν μελλοντικό”.

Περιγραφή του έργου

«Ανάσα… Αντιστάσου». Γλυπτό 0, 35 x 0, 30 x 1, 70 m., 2014

Χαρτοκούτι – κολόνα. Πωλητήριο. Χώρα-«ΠΩΛΕΙΤΑΙ». Ελλάδα «επί στύλου κρεμάμενη». Στρώματα πωλητηρίων – «ΠΩΛΕΙΤΑΙ. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: ΕΝΤΟΣ Κ’ ΕΚΤΟΣ».
Τι πωλείται; Τόπος, χώματα, υπερηφάνεια; Ελλάδα δεμένη, στερεωμένη – ΕΥΘΡΑΥΣΤΟΝ. Δεσμώτης – ΕΥΘΡΑΥΣΤΟΝ; Ισορροπίες; Δεσμώτης εσωστρέφειας, φόβου; Άλλων;
Εδώ, τώρα, εδώ και τώρα είναι που γίνεται η ανάγκη επιτακτική: «Ανάσα… Αντιστάσου». Ανάσα, λοιπόν. Πάρε, χώρα, ανάσα κι αντιστάσου.

Οι φωτογραφίες του έργου είναι από το προσωπικό αρχείο του καλλιτέχνη

Παλαιότερη συνέντευξη του Παναγιώτη Φερεντίνου στο cat is art και την Ειρήνη Αϊβαλιώτου: https://www.catisart.gr/index.php/2010-05-03-21-16-20/451-2011-07-22-18-25-18.html

Από τα εγκαίνια της έκθεσης “New Arrivals”, στην 12 Star Gallery, House of Europe, στο Λονδίνο. Εδώ, ο καλλιτέχνης με το έργο του «Ανάσα… Αντιστάσου». (Φωτογραφία: Jeremy O’Sullivan).

* Η έκθεση “New Arrivals” πραγματοποιήθηκε στην 12 Star Gallery, House of Europe, στο Λονδίνο.

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Τελευταία άρθρα

- Advertisement -