30.2 C
Athens
Δευτέρα 15 Ιουλίου 2024

Ο Αρκάς σε μια «Ζωή μετά χαμηλών πτήσεων» μας απογειώνει στο Vault με τον Δημήτρη Αγορά…

Του Παναγιώτη Μήλα

Από τον Οκτώβριο του 2016 ξεκίνησε στον πολυχώρο τέχνης Vault ένας φωτογραφικός μαραθώνιος επτά μηνών για τα επτά «Θανάσιμα αμαρτήματα».
Αν συμμετείχα στον διαγωνισμό σίγουρα θα έπαιρνα το πρώτο βραβείο στο αμάρτημα της ζήλιας. Έτσι ακριβώς.
Όπως… ζηλεύει κάθε γελοιογράφος που σέβεται τον εαυτό του, το ίδιο κάνω κι εγώ…
Ο λόγος; Ποιος άλλος; Ο Αρκάς!

«Οι συνομήλικοί» μου τον απολαμβάνουμε από τις αρχές της δεκαετίας του ’80. Από τότε τον ζήλευα «Όσο πατάει η γάτα», όμως «Δουλειά δεν είχε ο διάβολος» κι ο Αρκάς εκτός από το χαρτί αποφάσισε να κατακτήσει και το θεατρικό σανίδι. Δεν φτάνει που κοντέψαμε να γίνουμε «Εχθροί Εξ Αίματος» όταν άρχισε τη θεατρική πορεία του στο Θέατρο του Νέου Κόσμου το 2007, στη συνέχεια μετά την παράστασή του στο θέατρο Στοά με οδήγησαν στα «Επείγοντα περιστατικά» πάλι από κρίση ζήλιας. Εμείς που λόγω της δουλειάς μας είμαστε «Θηρία ενήμερα» μαθαίναμε όλες τις νέες δραστηριότητές του. Φυσικά ποτέ δεν μπορούσαμε να πούμε «Σιγά τ’ αυγά» γιατί η δουλειά του ήταν – και είναι – μοναδική. Όλοι οι «Τρελοί συνδυασμοί» έχουν γίνει στο μυαλό του Αρκά με μοναδικό στόχο πάντα να μας απογειώνει έτσι ώστε να μην περιοριζόμαστε σε «Χαμηλές Πτήσεις». Πραγματικά, αν τον συναντούσα θα γινόμαστε «Μαλλιά κουβάρια», μπορεί και να πιανόμαστε «Μαλλί με μαλλί». Βέβαια πιθανόν οι «Κακές Γλώσσες» να διαδίδουν πολλά τώρα ειδικά που – κυρίως – μέσω του facebook γίναμε όλοι ξαφνικά «Ζώα πολιτικά», όμως εγώ, ακόμη κι αν δεν είμαι «Ο προφήτης», μπορώ με απόλυτη σιγουριά να πω ότι το επόμενο βήμα του Αρκά αξίζει να είναι στην Επίδαυρο (έστω στη μικρή…). Περιγράφει, διαγράφει, κρίνει, επικρίνει, βάζει χρώμα, ακόμη και μαύρο, στη ζωή μας με έναν μοναδικό τρόπο. Είναι ένας συγγραφέας που μέσα από το πικρό χιούμορ φωτίζει τη σύγχρονη τραγικότητα που ζούμε.

Το έργο του Αρκά τόλμησε και πήρε στα χέρια του ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Δημήτρης Αγοράς. Ασφαλώς θέλει τόλμη, γνώσεις αλλά και αγάπη για να χωρέσεις μέσα σε 90 λεπτά τον πλούτο αυτής της 35χρονης δημιουργίας.
Την τολμηρή αυτή απόφαση, τη στήριξε και την αγκάλιασε ο Δημήτρης Καρατζιάς. Έτσι φέτος έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε τον εκρηκτικό γελοιογράφο σε μια «Ζωή μετά χαμηλών πτήσεων» στον Πολυχώρο Vault.

Ο Αρκάς ασχολείται με την τέχνη των κόμικς από τις αρχές της δεκαετίας του ’80 δημοσιεύοντας τη σειρά «Ο Κόκκορας» στο περιοδικό «Βαβέλ» και στη συνέχεια στο «Παρά πέντε» και στο «Μικρό παρά πέντε».
Το έργο του αποτελείται κυρίως από σειρές με συγκεκριμένο θέμα – πρωταγωνιστές που δημοσιεύονται σε περιοδικά και εφημερίδες και συγκεντρώνονται στη συνέχεια σε άλμπουμ.
Από τα έργα του «Ο Ισοβίτης» έχει γίνει σειρά με μαριονέτες για την ελληνική τηλεόραση. Δουλειές του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, πορτογαλικά, πολωνικά, ρουμανικά, σέρβικα και βουλγάρικα).
Το πραγματικό όνομα αλλά και το… πρόσωπο του Αρκά παραμένουν άγνωστα.

* «Ήδη οι ήρωες του Αρκά ξεπήδησαν από τις σελίδες των κόμικ και ανέβηκαν στη σκηνή. Ο Μπαμπάς Σπουργίτης προσπαθεί να ξεπεράσει την προδοσία της σπουργιτίνας, να βρει καινούργια σύντροφο και να χαλιναγωγήσει το “τέρας” που έχει για γιο. Ο Ισοβίτης βρίσκει παρηγοριά στο μοναδικό πλάσμα που του προσφέρει τη φιλία του με το αζημίωτο, τον βρωμερό ποντικό Μοντεχρήστο, ενώ ο Θανατοποινίτης γράφει την αυτοβιογραφία του περιμένοντας χάρη. Η Λουκρητία θέλει απελπισμένα σεξ, μα η σκληρή μοίρα είναι το μόνο σκληρό πράγμα που συναντά, καθώς συγκάτοικός της είναι ο ευνούχος Καστράτο. Σ’ ένα κομμωτήριο οι γλώσσες κόκαλα δεν έχουν και κόκαλα σπάνε, με τις πελάτισσες να είναι έτοιμες να πιαστούν μαλλί με μαλλί. Τέλος, στην Κόλαση και στον Παράδεισο τα πράγματα δεν είναι έτσι όπως μας τα είπαν. Ζωή μετά υπάρχει, αλλά κάτι μας θυμίζει από τα πριν.
Μια ομάδα ηθοποιών συντονίζεται με τη δημιουργική ομάδα των συντελεστών σε μια παράσταση που σκοπό έχει να φέρει το γέλιο στα χείλη του κάθε πικραμένου. Με λιτό και καυστικό τρόπο τα κείμενα και οι χαρακτήρες του αγαπημένου σκιτσογράφου ζωντανεύουν σχολιάζοντας την καθημερινότητα του σύγχρονου Έλληνα, τις ανθρώπινες σχέσεις, τους φόβους, τους πόθους και τις μεταφυσικές του ανησυχίες. Μια παράσταση που απευθύνεται με τόλμη σε όσους δεν γνωρίζουν αλλά και σε όσους αγαπούν τον Αρκά και δεν φοβούνται να κοιτάξουν με σαρκασμό το πρόσωπό τους στον καθρέφτη».

***

Τι είδα από τη σειρά 4 και τη θέση 6:

Ο ζεστός παρεΐστικος χώρος του θεάτρου “Vault” είναι το καλύτερο γήπεδο για να παίξει μπάλα η ομάδα του Δημήτρη Αγορά.
Η βοηθός σκηνοθέτη Έλενα Τυρέα είναι μια κινητή εγκυκλοπαίδεια και μια… Μήδεια που αγαπάει όμως τα παιδιά της. Μάλιστα όπως βλέπουμε από το τελικό αποτέλεσμα, πρέπει να ξεπέρασε τον εαυτό της για να βάλει σε λογαριασμό αυτή την τρελή ομάδα που είχε μπλεχτεί μέσα στις γεμάτα εικόνες και λέξεις κόμικ του Αρκά.
– Οι Φωτισμοί (Anti Steve) ήταν ένα από τα γερά χαρτιά αυτής της παράστασης.
– Στην Κίνηση, η Αντιγόνη Γύρα έτρεξε πολλούς μαραθώνιους με ταχύτητα σπρίντερ για να προλάβει το… πνεύμα του δημιουργού.
– Στα Σκηνικά, ο Δημήτρης Αγοράς και η Μαρία Κακάρογλου έφτιαξαν το καλύτερο περιβάλλον που θα μπορούσε να αγκαλιάσει όλους αυτούς τους χάρτινος ήρωες της καρδιάς μας.
– Στα Κοστούμια, η Κωνσταντινιά Βαφειάδου αποτύπωσε με χειρουργική ακρίβεια και απόλυτο σεβασμό τις κλασικές εικόνες του από τις σελίδες των κόμικ.
– Στην Πρωτότυπη Μουσική Σύνθεση, ο Μάνος Αντωνιάδης, μετά την εξαιρετική δουλειά του στο Curing Room, δίνει άλλο ένα ρεσιτάλ συμβάλλοντας αποφασιστικά στην επιτυχία αυτού του δύσκολου εγχειρήματος.
– Τέλος, στη Θεατρική Διασκευή και Σκηνοθεσία, ο Δημήτρης Αγοράς σηκώνει το βάρος της τεράστιας ευθύνης να αποδώσει χωρίς εκπτώσεις όλο το πελώριο και ασυμβίβαστο έργο του Αρκά. Και μόνον ο καταιγισμός των τίτλων αρκεί για να σε αποδιοργανώσει. Κι όμως ο Αγοράς καταφέρνει να επιλέξει εύστοχα, να φωτίσει και να χαρίσει στους θεατές μοναδικές στιγμές. Ο σκηνοθέτης βγαίνει σώος από τον λαβύρινθο, χωρίς ούτε μισή αμυχή. Δαμόκλειος σπάθη κάθε συλλαβή, κάθε λέξη, κάθε φράση, κάθε παράγραφος. Ο κίνδυνος να πέσει κάποιος στην παγίδα της όποιας παρανόησης βρίσκεται στο γύρισμα της κάθε σελίδας. Κι όμως ο Αγοράς ξεδιπλώνει και μας χαρίζει μοναδικά ακόμη και την πιο κρυφή γωνιά των κόμικ του Αρκά. Ο σκιτσογράφος θα πρέπει να είναι πολύ τυχερός που το έργο του έπεσε σε τόσο καλά χέρια.

Βέβαια, η αλυσίδα που δένει τόσο γερά την επιτυχία έχει άλλους 6+1 κρίκους:
Είναι οι επτά ηθοποιοί, όλοι ισάξιοι. Δεν ξεχωρίζει κάποιος. Θα ήταν άδικο να το επιχειρήσω. Όμως δεν μπορώ να μην το επιχειρήσω. Οι ερμηνείες τους με βάζουν σε πειρασμό.
Χαρά Τσιτομενέα. O Καστράτο σε όλο του το μεγαλείο. Αλλά και ως Μαρίκα στο κομμωτήριο. Μαλλί με μαλλί δεν σμίγει! Κι όμως, όλα είναι πιθανά αλλά και απρόβλεπτα. Όπως όταν έκανε την κουκουβάγια και μας απογείωσε…
Μαρία Μπαλούτσου. Με τέτοια γυναίκα κι εγώ θα ήθελα να είμαι βαρυποινίτης. Στο κομμωτήριο; Φύγε Στέλλα… Κρατάω σεσουάρ. Σαν τα τρελά πουλιά στις χαμηλές πτήσεις μέχρι να γίνει Λουκρητία. Εδώ δεν μπορώ να είμαι αντικειμενικός με αυτό το κορίτσι. Η αγάπη μου για τις γάτες δεν μου το επιτρέπει. Ασφαλώς και είναι η πιο σκύλα γάτα. Σίγουρα οι… γάτοι της γειτονιάς μου θα ήθελαν να τη γνωρίσουν από κοντά. Αν θέλουν ας πάνε στο Vault. Δύσκολα θα αντιληφθούν ότι ανήκει στο φτωχό σε φαντασία ανθρώπινο είδος…
– Στέφανος Κοσμίδης. Και στον Παράδεισο ως άγγελος, και στη φυλακή ως δεσμοφύλακας «ζωγραφίζει» με δεξιοτεχνία τους πρωταγωνιστές του Αρκά. Αλλά και στα κεραμίδια ως μπαμπάς σπουργίτης, μας προσφέρει υψηλές πτήσεις.
Δημήτρης Κανέλλος. Τι να πεις, τι να πρωτοθαυμάσεις. Εξαιρετικός σε όλες τις στιγμές και σε όλες τις λεπτομέρειες: Και ισοβίτης, και γάτος, και παππούς, αλλά και… γιαγιά. Άριστα σε όλα.
Αλέξης Βιδαλάκης. Δουλειά δεν είχε ο Διάβολος κι έκανε τον γιο του σπουργίτη. Φοβερή φάτσα, αεικίνητος και απολαυστικός. Αγαπημένος ηθοποιός για κάθε ήρωα. Από την Κόλαση μέχρι τη φυλακή ως παπάς, που δεν κουράζει όμως με το πολύ Κύριε ελέησον.
Έλενα Αρβανίτη. Αυτό το ποντίκι, ο Μοντεχρήστος, χώνεται παντού και είναι μια αναρχική, ήρεμη αλλά και σταθερή δύναμη, ανακατώστρα Αμαλία στο κομμωτήριο και μετά; Γιαγιά του Καστράτο, μαμά του σπουργίτη, ερωμένη του μπαμπά σπουργίτη! Όλα σε ένα. Αξεπέραστο πολυεργαλείο.
Δημήτρης Αγοράς. Δεν υπάρχει πιο ζωντανός Πεθαμένος. Ιδιαίτερος στην κίνησή του και σε όλους τους ήρωες που υποδύεται. Σίγουρα ο σκηνοθέτης Αγοράς θα καμαρώνει για τον πρωταγωνιστή του, αν και όλο του αναθέτει δύσκολες αποστολές αφού τον θέλει και βαρυποινίτη και μελλοθάνατο…

Στο δρόμο για αρχαίο θέατρο

Πριν κλείσω να επαναλάβω αυτό που έγραψα και στον πρόλογο: Συγγνώμη, γιατί μόνον… ο Σοφοκλής, ο Αισχύλος, ο Ευριπίδης και ο Αριστοφάνης στην Επίδαυρο; Γιατί μόνον ο Σπύρος Περεσιάδης με την “Γκόλφω”; Μόνο το «Σύσσημον» του Νίκου Παναγιωτόπουλου έχει θέση στο Φεστιβάλ; Ασφαλώς όχι. Τα κείμενα του Αρκά διαθέτουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία για μια σύγχρονη αποτύπωση της πραγματικότητας σε όλους της τους τομείς. Δράση, αντίδραση, γέλιο, δάκρυ, ίντριγκα, έρωτας, πάθος, απομυθοποίηση, ανατροπές, αίμα, απάτες, βιασμοί και εκβιασμοί, όλα αυτά και άλλα τόσα με τέτοιο τρόπο που να προσφέρουν στον θεατή τροφή για σκέψη.
Ο Δημήτρης Αγοράς, η ομάδα των συνεργατών και των ηθοποιών του, το Vault και ο «Κινητήρας» και έδειξαν και άνοιξαν τον δρόμο για αρχαίο θέατρο. Αξίζουν την επιβράβευση…
Μην πείτε ότι είμαι βέβηλος. Μου το είπαν πρώτη φορά και με κοιτούσαν παράξενα στα καμαρίνια του θεάτρου Κοτοπούλη – Rex όταν έλεγα ακριβώς το ίδιο για την «Γκόλφω». Πέντε μήνες αργότερα επιβεβαιώθηκε η πρόβλεψή μου…

«Ζωή μετά χαμηλών πτήσεων» – Ταυτότητα παράστασης

Συγγραφέας: Αρκάς
Θεατρική Διασκευή/σκηνοθεσία: Δημήτρης Αγοράς
Πρωτότυπη Μουσική Σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης
Κοστούμια: Κωνσταντινιά Βαφειάδου
Σκηνικά: Δημήτρης Αγοράς – Μαρία Κακάρογλου
Κίνηση: Αντιγόνη Γύρα
Φωτισμοί: Anti Steve
Βοηθός Σκηνοθέτη: Έλενα Τυρέα
Γραφιστική Επιμέλεια/ Σχεδιασμός Αφίσας: Σοφία Αποστολοπούλου
Τρέιλερ: Στέφανος Κοσμίδης
Φωτογραφίες: Σπύρος Περδίου
Κομμώσεις: Γιώργος Νικολαΐδης
Παραγωγή: Vault – Κινητήρας

Παίζουν

Δημήτρης Αγοράς, Πεθαμένος
Έλενα Αρβανίτη, Μοντεχρήστος
Αλέξης Βιδαλάκης, Διάβολος
Δημήτρης Κανέλλος, Ισοβίτης
Στέφανος Κοσμίδης, Μπαμπάς σπουργίτης
Μαρία Μπαλούτσου, Λουκρητία
Χαρά Τσιτομενέα, Καστράτο

Πληροφορίες

Ημέρες και ώρες παραστάσεων

Μέχρι τις 9 Απριλίου 2017
Παρασκευή: 9 μ.μ.
Σάββατο: 9 μ.μ.
Κυριακή: 6.15 μ.μ.
Διάρκεια: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές Εισιτηρίων

Γενική είσοδος: 15 ευρώ
Μειωμένο: 12 ευρώ (Φοιτητές/Μαθητές/Σπουδαστές/Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων/ΑμεΑ)
Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ): 10 ευρώ
Ατέλειες: 5 ευρώ
Προπώληση Viva: 12 ευρώ

Πολυχώρος Vault Theatre Plus

Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός
Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8′ περίπου με τα πόδια)
Πληροφορίες-κρατήσεις: 213 0356472 / 6949534889
(για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 – 14:00 και 17:00 – 21:00)

* Τρέιλερ της παράστασης

* Σημ. Στον πρόλογο όλες οι εντός εισαγωγικών λέξεις είναι τίτλοι έργων του Αρκά.

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -