Cat Is Art

Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος: Να τελειώνουμε με τις ευχές και να περάσουμε στη δράση

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Του Παναγιώτη Μήλα

 

Οι διάττοντες αστέρες είναι τα πιο γνωστά και τα πιο επικίνδυνα δημιουργήματα της τηλεόρασης σε παγκόσμια κλίμακα.

 

Οι εξαιρέσεις αυτού του κανόνα είναι ελάχιστες, γι’ αυτό – όταν τις βρίσκουμε – καλό είναι να τις αντιμετωπίζουμε με τον σεβασμό που τους αξίζει.

 

Μια από αυτές, είναι ο σκηνοθέτης, δημοσιογράφος, θεατρολόγος, κριτικός κινηματογράφου Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος, ένας δημιουργός που πάντα πίσω από το χαμόγελό του κρύβει ατέλειωτες ώρες μελέτης και σκληρής δουλειάς.

Τον γνωρίσαμε μέσα από τα κείμενά του σε εφημερίδες, περιοδικά, βιβλία και ειδικές εκδόσεις για τον κινηματογράφο και το θέατρο. Κυρίως όμως από τη συμμετοχή του σε ειδησεογραφικές δημοσιογραφικές εκπομπές της τηλεόρασης. Εκεί στα στενά χρονικά περιθώρια που του αφιερώνουν δείχνει όλο του το δημιουργικό μεγαλείο αφού καταφέρνει να συμπυκνώνει με τρόπο μαγικό και ειδήσεις, και εικόνες, και ειδικές πληροφορίες για το αγαπημένο του αντικείμενο: Τον κινηματογράφο.

Ο Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος είναι από τις κλασικές περιπτώσεις των επαγγελματιών που έχουν πάθος, ιδέες και προσήλωση στο έργο τους. Παράλληλα διαθέτει θάρρος, σοφία, υπευθυνότητα και άποψη. Τέλος πάντα βάζει στόχους και δεν διστάζει να ρισκάρει, ενώ οι σύγχρονες εξελίξεις στον τομέα του βρίσκονται στην πρώτη θέση των άμεσων δραστηριοτήτων του.

 

Παραλίγο να ξεχάσω το πιο σημαντικό του όπλο: Ο Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος έχει σε βαθμό υπερθετικό την αίσθηση του χιούμορ. Όπλο φοβερό που ασφαλώς το οφείλει στην καταγωγή του μιας και η Κεφαλονιά και η Μικρά Ασία, μαζί με το Σουδάν, την Ιταλία και τη Φολέγανδρο έχουν συμμετάσχει στο εκρηκτικό μείγμα της προσωπικότητάς του.

 

***

 

 

Πατήστε "κλικ" πάνω στη φωτογραφία...

Πατήστε "κλικ" πάνω στη φωτογραφία...

 

 

Όλα τα παραπάνω δεν θα μπορούσαν να με αφήσουν αδιάφορο στο άκουσμα της είδησης ότι ο Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος θα είναι υποψήφιος βουλευτής στην Β1′ Εκλογική Περιφέρεια του Βόρειου Τομέα Αθηνών με το ψηφοδέλτιο του Γιάνη Βαρουφάκη «ΜέΡΑ 25».

 

Του ζήτησα λοιπόν να έχουμε – εν όψει των Εθνικών Εκλογών της 7ης Ιουλίου 2019 – μια σύντομη συζήτηση για την πολιτιστική ιστοσελίδα του catisart.gr.

 

***

 

Ιδού λοιπόν όλα όσα μας είπε…

 

*Ποια είναι -κατά τη γνώμη σας- τα τρία βασικά λάθη που δεν έπρεπε να γίνουν τα προηγούμενα χρόνια (όχι απαραίτητα τα τελευταία δέκα…);

 

-Λάθη τίνος; Των κυβερνήσεων; Του λαού; Γενικά αυτή είναι μια συζήτηση που μπορεί να γίνει για όλους τους λάθος λόγους. Αν και ευθύνες για την καταστροφική περασμένη (και προπερασμένη) δεκαετία υπάρχουν, εγκληματικές πολλές εξ αυτών, η όλη αναζήτηση καταλήγει συχνά να αποδίδει τα πάντα σε κάποιους αποδιοπομπαίους τράγους, με ή χωρίς ευθύνες. Αυτό ήταν που οδήγησε σε σκοτεινά μονοπάτια και έχει στοιχίσει πολύ και σε όλους μας.

 

-Από τη μια, έδωσε φτερά σε ακραία φασιστικά μορφώματα που κεφαλαιοποίησαν τη λαϊκή οργή παροχετεύοντάς την σε μίσος κατά των αδυνάμων, των προσφύγων, των ξένων, των διαφορετικών, την ίδια στιγμή που καλούσαν για κάποιον Παπαδόπουλο να βάλει τάξη. Όποιος αρκείται ν’ αναζητεί ενόχους ή σωτήρες σε μια τέτοια κατάσταση, ουσιαστικά αναζητεί μόνο την εκδίκηση και αναθέτει τη σημαντική δουλειά σε άλλους. Τίποτα όμως δεν διορθώνεται από μόνο του.

 

 

-Από την άλλη, έδωσε άλλοθι σε όσους κυβέρνησαν και καλλιέργησε την αποδοχή μιας απαράδεκτης συλλογικής ενοχής. Τι άλλο ήταν το «όλοι μαζί τα φάγαμε» εκτός από μια (αρκετά επιτυχημένη, δυστυχώς) απόπειρα του πολιτικού κατεστημένου να φορτώσει τα λάθη και, βεβαίως, τη διαφθορά της στο λάθος του λαού που στήριζε με την ψήφο του αυτό το κατεστημένο;

 

-Και όσο κι αν υποτίθεται ότι το να κατανοήσουμε τι πήγε στραβά -και γιατί- θα μας βοηθήσει να μην το επαναλάβουμε, εδώ που βρισκόμαστε πια είναι λάθος παιδείας και λάθος στρατηγικό να μην επικεντρώνεσαι στο τι κάνεις από εδώ και μπρος – πάντα μέσα από συλλογική προσπάθεια.

 

-Νομίζω τελικά πως αυτά είναι τρία από τα μεγάλα λάθη των ετών της κρίσης:

 

-Η αναζήτηση αποδιοπομπαίων τράγων για να στείλουμε στον Κορυδαλλό, στο Γουδί ή στον πάτο του Αιγαίου και συγχρόνως η αναζήτηση σωτήρων που θα μας βγάλουν από την κρίση μαγικά.

 

Η συλλογική ενοχή που ωθεί στην αδράνεια και την απελπισία.

 

Ο αέναος μηρυκασμός του παρελθόντος την ώρα που πρέπει να φτιάξουμε το μέλλον μας από την αρχή πάλι.

 

***

 

*Την επόμενη μέρα ποιες είναι οι τρεις διορθωτικές κινήσεις που πρέπει να γίνουν άμεσα;

 

-Παιδεία, παιδεία και πάλι παιδεία· Παιδεία και Πολιτισμός. Η Ελλάδα ήταν η χώρα που εξήγαγε πολιτισμό και παιδεία σε όλο τον κόσμο, τώρα εισάγει υποπροϊόντα και των δύο. Αυτό πρέπει να αλλάξει.

 

Πώς;

 

-Με ουσιαστική υποστήριξη διδασκόντων για να μπορούν να λειτουργήσουν και πέρα από την ύλη του υπουργείου.

 

-Με την ένταξη νέων μαθημάτων (π.χ. ψηφιακή αφήγηση και κινηματογράφος, debate/ κριτική σκέψη και αντιπαράθεση, λογική και ρητορική, social media, σεξουαλική αγωγή). Σε συνεργασία με τους δήμους, πρέπει επιτέλους να αναβαθμιστούν οι σχολικοί χώροι που θυμίζουν περισσότερο σωφρονιστικά ιδρύματα και όχι χώρους που πηγαίνει ένα παιδί για να μορφωθεί.

 

-Επίσης, πρέπει να ανοίξει η αντίληψή μας για το πού και το πώς παράγεται παιδεία – δεν είναι μόνο στο χώρο της εκπαίδευσης με το δάσκαλο μπροστά στο μαυροπίνακα. Τα θέατρα, οι κινηματογράφοι, η τηλεόραση, οι γειτονιές πρέπει να θεωρούνται χώροι παιδείας, αυτή είναι η δια βίου μάθηση που όλοι μπορούν να λαμβάνουν καθημερινά.

***

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος είναι σκηνοθέτης, δημοσιογράφος, θεατρολόγος, κριτικός κινηματογράφου, υποψήφιος διδάκτορας στο τμήμα κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.

Μπήκε στις ζωές μας μέσα από τις συχνότητες της δημόσιας τηλεόρασης και μέσα από τις αποκλειστικές συνεντεύξεις σημαντικών προσωπικοτήτων των τεχνών, μεταξύ αυτών της Λορίν Μπακόλ, της Μέριλ Στριπ, της Τζούλυ Άντριους, της Αντζελίνα Τζολί, της Τζένιφερ Άνιστον, του Χιου Τζάκμαν, του Ρόμπιν Γουίλιαμς, της Έμμα Τόμσον, της Γκλεν Κλόουζ, του Τζον Μάλκοβιτς, του Ντάστιν Χόφμαν, της Πενέλοπε Κρούθ, του Γούντυ Άλεν, του Χαβιέ Μπαρδέμ, του Λεονάρντο Ντι Κάπριο, του Μάρτιν Σκορσέζε, του Φρανσις Φορντ Κόπολα, της Σαρλίζ Θερόν κ.λπ.

Συνεργάστηκε σε κινηματογραφικές παραγωγές, μεταξύ αυτών τα «The Fear of Looking Up» και «Dos».

Συνεργάστηκε με ραδιοσταθμούς όπως τους Galaxy 92, Sport FM, Galaxy, ERT Open και με τα τηλεοπτικά δίκτυα του ΑΝΤ1, του Alpha, της ΕΡΤ και του Seven X.

Είναι μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της Fipresci, της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών.

Υπήρξε μέλος του ΔΣ του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου.

Στον τομέα της εκπαίδευσης ο Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος έχει οργανώσει και παραδώσει διαλέξεις για όλους τους τομείς της εκπαίδευσης (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια) καθώς και σεμινάρια για εκπαιδευτικούς και γονείς.

 

 

***

 

 

Ο Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος και οι συνερ – γάτες του… Πίσω αριστερά: Ο Κάσπερ, ένας μοναχικός τύπος σαν φαντασματάκι στα δύσκολα… Δεξιά: Η Μπέλα, που είναι η ομορφότερη γάτα του πλανήτη.  Στην αγκαλιά του Αλέξανδρου η Cat – ίνα που είναι πάντα φλύαρη και η μοναδική που τολμά να τον κατσαδιάζει…

 

 

*Συνεχίζοντας τη συνομιλία μας θα ήθελα στο σημείο αυτό να μας αναπτύξετε την πρότασή σας για τα αδέσποτα ζώα.

 

-Αδέσποτα ονομάζονται αυτά τα ζώα που δεν έχουν δεσπότη (αφεντικό) και ενώ νομίζω πως καλό είναι να μην έχουν δεσπότη, κυρίαρχο, εξουσιαστή, κακό και λυπηρό είναι να μην έχουν στέγη και φροντίδα. Τα ζώα είναι ψυχούλες-καθρέφτες μας, που μας βοηθούν να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι συνδέοντάς μας με ένα αλλιώς ανεξερεύνητο μέρος του εαυτού μας. Ας παραμείνουν χωρίς εξουσιαστή λοιπόν, αλλά να τα πάρουμε κοντά μας. Σαν κοινωνία πρέπει να αποβάλλουμε το στερητικό «α» από τη συλλογική ψυχή μας και τα ζώα ας ζήσουν σε ένα χώρο που υπάρχει μια άλλη λέξη που ξεκινάει από «α» και που δεν στερεί απολύτως τίποτα: Αγάπη.

 

Σήμερα η Ελλάδα «εξάγει» αδέσποτα σε αρκετές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με λύπη λέω ότι οι πολίτες στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες είναι περισσότερο συνειδητοποιημένοι στην ειρηνική συνύπαρξή τους με τους γούνινους –ή μη- φίλους μας. Φιλοξενούν πλάσματα που δεν έχουν στέγη παίρνοντάς τα κατευθείαν από άσυλα κατοικίδιων από χώρες σαν τη δική μας και τα εντάσσουν στην καθημερινότητά τους και στην καθημερινότητα των παιδιών τους.

 

Επίσης, δεν μπορώ να σκεφτώ καμιά ευρωπαϊκή χώρα όπου καθημερινά να διαβάζεις για σκυλιά και γατιά που τα σταύρωσαν, τα έγδαραν, τα σκότωσαν στο ξύλο κ.λπ. Σε αυτό τον τομέα είναι πολύ μπροστά από εμάς και μακάρι να τους ακολουθήσουμε στον δρόμο που έχουν χαράξει.

 

***

 

Ο Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος με τον διάσημο Έλληνα σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά ο οποίος άρχισε τα γυρίσματα για τη νέα του ταινία, που είναι βασισμένη στο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη «Ενήλικοι στο δωµάτιο».

 

 

*Πριν κλείσουμε θα ήθελα την πρότασή σας για τον πολιτισμό.

 

-Να μην είναι πολυτέλεια ο πολιτισμός. Να μην είναι κάτι μόνο για τις ελίτ. Να μάθουμε τις χαρές και τις συγκινήσεις του πολιτισμού, τις ρίζες του, να τον διαφυλάξουμε και να τον εξελίξουμε.

 

-Πριν από κάποια χρόνια, στο Λούβρο ήμουν μάρτυρας μιας μοναδικής εκπαιδευτικής εμπειρίας. Μια σχολική τάξη βρισκόταν μπροστά σε αυτόν τον πίνακα -νομίζω ήταν η Σχεδία της Μέδουσας του Ζερικώ- για αρκετή ώρα. Ήταν παιδιά του δημοτικού σχολείου και η εκπαιδευτικός μιλούσε με ζωτική ενέργεια για τα πάντα σχετικά με τον πίνακα, από τον καλλιτέχνη-δημιουργό του ως τα ιστορικά και πολιτικά γεγονότα που συνδέονται με αυτόν. Το πάθος της εκπαιδευτικού ήταν τέτοιο που έκανε ακόμα και τους επισκέπτες να τη χαζεύουν. Τα παιδιά φαίνονταν μαγεμένα. Μάθαιναν ιστορία, τέχνη, πολιτική εκείνη την ώρα.

-Ας κάνουμε λοιπόν αυτό που κάνουν οι Γάλλοι. Ας φέρουμε τα σχολεία κοντά στην τέχνη από μικρή ηλικία και ας βρούμε ανθρώπους να τους εμφυσήσουν το πάθος τους για αυτήν. Να κάνουμε έτσι τη σχέση μας με τον πολιτισμό να μη μοιάζει αβαρία αλλά ανάσα και έκφραση. Εξάλλου, ο πολιτισμός δεν είναι μια μούμια, ένα λείψανο που ανασύραμε από ανασκαφή, είναι ζωντανός οργανισμός που μας συμπεριλαμβάνει και που εξελίσσεται, είτε ακμάζοντας είτε παρακμάζοντας, μαζί μας.

 

***

 

*Για να ολοκληρώσουμε τη σύντομη συνέντευξη για το catisart θα σας ζητήσω να κάνετε μια ευχή για την Ελλάδα και τους κατοίκους της.

 

-Η ευχή μου είναι να τελειώνουμε με τις ευχές και να περάσουμε στη δράση.

 

***

 

*Σας ευχαριστώ πολύ για αυτή τη συνομιλία και εύχομαι καλή δύναμη για τη συνέχεια.

 

-Κι εγώ ευχαριστώ το catisart για τη φιλοξενία.

 

***

 

Τον Λιζάρδο Αλέξανδρο Ρωμανό
θα τον βρούμε ως υποψήφιο βουλευτή
στη Β1′ Εκλογική Περιφέρεια
του Βόρειου Τομέα Αθηνών
στο ψηφοδέλτιο του «ΜέΡΑ 25»

Εκτύπωση
Παναγιώτης ΜήλαςΑλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος: Να τελειώνουμε με τις ευχές και να περάσουμε στη δράση

Related Posts