Η Google, μέσα από το doodle της 28ης Αυγούστου 2020, τιμάει τον σπουδαίο Γάλλο συγγραφέα του 19ου αιώνα, Αλέξανδρο Δουμά.
Ο διάσημος συγγραφέας όταν επέστρεφε από ένα ταξίδι του στη Ρωσία, τον Φεβρουάριο του 1859, πέρασε και από την Αθήνα. Παρέστη μάλιστα και στη δίκη του Αλέξανδρου Σούτσου, ο οποίος ήταν κατηγορούμενος για εξύβριση του Όθωνα και της τότε κυβέρνησης.
Ο Δουμάς έμεινε τότε για 15 μέρες στη Σύρο ώστε να παραγγείλει στον εκεί ταρσανά μια γολέτα που της έδωσε το όνομα της εφημερίδας του, «Monte-Cristo».
***
Όπως αναφέρει ο Εμμανουήλ Ροΐδης, σε συνομιλία που είχε μαζί του, ο διάσημος Γάλλος συγγραφέας αναφέρθηκε στην αγάπη του για τις γάτες και στην απέχθειά του για τους σκύλους:
«Τους γάτους συκοφαντεί (ο άνθρωπος) και παραγνωρίζει όλα προτερήματα, γιατί δεν δέχονται να γίνωσι δούλοι του, των δε σκύλων δεν βλέπει τα ελαττώματα, διότι γλύφουσι τας χείρας του και φυλάττουσι την θύραν της οικίας του.
Το μέγιστον των ελαττωμάτων τούτων είναι ότι ο σκύλος αντιπροσωπεύει μεταξύ των ζώων τον τύπον του αρχοντοχωριάτη υποτασσόμενος εις πάσαν ταπείνωσιν και πάντα εξευτελισμόν δια να έχει την τιμήν να συζεί ως δούλος μετά των ανθρώπων».
Και κάτι ακόμα ευτράπελο:
«Τα προσόντα ταύτα (της γάτας) πρέπει να υποθέσωμεν ότι αναγνωρίζουσι και οι συκοφάνται της αφού πλειστάκις συμβαίνει εις αυτούς να ονομάσωσι “γατούλα μου” την ερωμένην των, ενώ το …“σκύλα μου” θα εθεωρείτο βαρεία ύβρις».
***
Ο Αλέξανδρος Δουμάς γεννήθηκε το 1802 στο χωριό Βιγιέρ-Κοτρέ (Villers-Cotterêts) της Γαλλίας και ήταν εγγονός ενός Γάλλου ευγενούς, που έζησε για πολλά χρόνια στις Δυτικές Ινδίες. Πατέρας του ήταν ο Θωμάς-Αλέξανδρος Δουμάς μικτής αφρικανικής καταγωγής.
Το έργο που έκανε γνωστό το όνομα του Αλέξανδρου Δουμά ήταν το δράμα «Ο Ερρίκος Γ’ και η Αυλή του» (1829), που ήταν το πρώτο επιτυχημένο έργο της νέας ρομαντικής εποχής. Ύστερα από αυτό, ο Αλέξανδρος Δουμάς ανέβασε και άλλα θεατρικά έργα, από τα οποία πολλά παίζονται ακόμη και σήμερα. Αν και τα θεατρικά έργα του Δουμά τού έφερναν σημαντικά έσοδα, τα μεγάλα έξοδα που έκανε τον ανάγκαζαν να βρίσκεται σχεδόν πάντα βουτηγμένος στα χρέη. Οι κριτικοί χτύπησαν το έργο του. Έτσι όταν τα θεατρικά έργα άρχισαν να χάνουν την αγάπη του κοινού, ο Δουμάς στράφηκε προς το μυθιστόρημα. Τα ιστορικά του μυθιστορήματα τον κατέστησαν έναν από τους πιο πολυδιαβασμένους Γάλλους συγγραφείς στον κόσμο. Άρχισε με τους «Οι Τρεις Σωματοφύλακες» (1844) που σημείωσαν μεγάλη επιτυχία. Στη συνέχεια καταπιάστηκε και με άλλα μυθιστορήματα: «Μετά Είκοσι Έτη» (1845), «Βασίλισσα Μαργκό» (1845), «Οι Κορσικανοί Αδελφοί» (1845), «Ο Κόμης Μοντεχρήστος» (1845-1846), «Ο Ιππότης του Κόκκινου Σπιτιού» (1845-1846), «Ο Υποκόμης της Βραζελόνης» (που περιλαμβάνει το διάσημο “Σιδηρούν Προσωπείον”) (1848), «Η μαύρη τουλίπα» (1850) κ.α.
Οι φιλολογικές επιτυχίες, του έφεραν μεγάλα κέρδη αλλά τον παρέσυραν σε μία σπάταλη και εξωφρενική ζωή, που του δημιούργησε πολλές δυσκολίες και ενοχλήσεις.
***
Τον Σεπτέμβριο του 1870, ύστερα από ένα ατύχημα που τον άφησε σχεδόν παράλυτο, ο Αλέξανδρος Δουμάς εγκαταστάθηκε στο σπίτι του γιου του, Αλέξανδρου Δουμά του νεότερου, στο Πουί όπου και απεβίωσε στις 5 Δεκεμβρίου του ίδιου έτους σε ηλικία 68 ετών. Το 2002 ο τάφος του μεταφέρθηκε στο Πάνθεον του Παρισιού, το μαυσωλείο όπου είναι θαμμένες όλες οι λαμπρές προσωπικότητες της Γαλλίας.