34.9 C
Athens
Κυριακή 23 Ιουνίου 2024

Αφιέρωμα στη διαχρονική αλήθεια της Μίρκας Γεμεντζάκη

Διήμερο αφιέρωμα στη Μίρκα Γεμεντζάκη, μία από τις σημαντικότερες δασκάλες του ελληνικού θεάτρου στην έρευνα της αναπνοής και της ουσίας της ανθρώπινης φωνής. To αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί στις 28 και 29 Απριλίου στο θέατρο “Φούρνος”.
Η Μίρκα Γεμεντζάκη στη διάρκεια της πορείας της συνεργάστηκε με σπουδαίους σκηνοθέτες του παγκόσμιου και του ελληνικού θεάτρου, όπως ο Peter Stein, o Bob Wilson, o Ingmar Bergman, ο Peter Brook, o Peter Oskarsson, ο Σπύρος Βραχωρίτης, ο Μίνως Βολανάκης, ο Δήμος Αβδελιώδης κ.α.
Το σκηνοθετικό της έργο, το οποίο στηρίζεται στη δική της εμπνευσμένη μέθοδο, με λιτά σκηνογραφικά ευρήματα, προορίζεται για ένα κοινό ευαίσθητο και μυημένο στη μουσικότητα της ελληνικής γλώσσας.

Aναλυτικό Πρόγραμμα

* Δευτέρα 28 Απριλίου, ώρα έναρξης 8 μ.μ.
Προβολή σπάνιου υλικού της σουηδικής τηλεόρασης από αφιέρωμα στη Μίρκα Γεμεντζάκη.
Για το έργο της θα μιλήσουν οι: Δήμος Αβδελιώδης (σκηνοθέτης), Σπύρος Βραχωρίτης (σκηνοθέτης), Κώστας Γεωργουσόπουλος (κριτικός θεάτρου, μεταφραστής) και Varinka Boseman Behrakis (λογοθεραπεύτρια).
Aκολουθεί η τελευταία παράσταση της Μίρκας Γεμεντζάκη «Τρωάδες» του Ευριπίδη σε μετάφραση Γιάννη Τσαρούχη
Με τους: Σοφία Τσινάρη, Νάνα Παπαδάκη, Φωτεινή Καπελλάκη, Βαγγέλη Παπαδάκη, Κατερίνα Παπαγεωργίου, Μαρία Χελιδώνη, Αδαμαντία Βλάμη.
«Επιλεγμένα μέρη αποδίδονται αφηγηματικά, πρόσωπα τραγικά του χθες και του σήμερα μέσα στα απλά κοστούμια τους, τυλιγμένα με φως ζεστό, αρχαίες κραυγές, ήχους μουσικούς, παραδοσιακά τραγούδια και ρεμπέτικα, εκφράζουν συγκινητικά τη διαχρονική αλήθεια του έργου». 

* Τρίτη 29 Απριλίου, ώρα έναρξης 8 μ.μ.
Παραστάσεις της Μίρκας Γεμεντζάκη πάνω σε διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.
20.00 «Θαλασσινοί Έρωτες» μία παράσταση βασισμένη στα διηγήματα «Έρωτας στα χιόνια», «Όνειρο στο κύμα» και «Έρως – Ήρως»
Με τους: Μαρία Καστάνη, Ελένη Μακρή, Νάνα Παπαδάκη
Πιάνο: Νάντια Παπανδρέου σε μουσική της Μαριέττας Φαφούτη
«Μια μυσταγωγία» – «Θεατρικές παρτιτούρες δωματίου. Αφηγήτριες και συνάμα ήρωές τους, τρεις θηλυκές σολίστ με λόγο κελαρυστό, μελωδικό, παραμυθητικό, με κίνηση δωρική, σώμα παλλόμενο».
21.30 «Φεύγουσα Κόρη» μια παράσταση βασισμένη στο διήγημα «Μια ψυχή» με τη Ρηνιώ Κυριαζή
Κλαρίνο: Μανούσος Πλουμίδης
«Μια συμφωνία ήχων, μελισμάτων, σωματικών ρυθμών, στάσιμων, παύσεων και σημαινουσών σιωπών», «η Κυριαζή κατόρθωσε να μετασχηματίσει τα ηθογραφικά και λαογραφικά στοιχεία σε αδιαχώριστα ποιητικά σήματα μιας οριακής διήγησης».

* Στο φουαγιέ πριν από την έναρξη των παραστάσεων και στο διάλειμμα προβολή μαγνητοσκοπημένων αποσπασμάτων της «Φόνισσας» σαν ορατόριο στα πρότυπα του Βach από την παράσταση στο “Παλλάς” το 1991.

Αφιέρωμα στη Μίρκα Γεμεντζάκη
Δευτέρα 28 και Τρίτη 29 Απριλίου 2014
Θέατρο “Φούρνος” (Μαυρομιχάλη 168)
Η είσοδος είναι ελεύθερη και για τις δύο ημέρες.
Σας συνιστούμε κράτηση θέσεων στο θέατρο “Φούρνος”: 210-6460748
Επιμέλεια αφιερώματος: Νάνα Παπαδάκη

Σημείωμα μαθητών και συνεργατών

Η Μίρκα Γεμεντζάκη έφυγε απ’ τη ζωή τον Αύγουστο του 2013 και το αφιέρωμα αυτό της το χρωστάμε όλοι οι μαθητές κι οι συνεργάτες της ως φόρο τιμής στα όσα μας έμαθε, στο σπάνιο ήθος και την ακούραστη αγάπη της για την ουσία της φωνής και του θεάτρου.
Οι συντελεστές του αφιερώματος ευχαριστούν θερμά το θέατρο «Φούρνος» και την Ντοντό Σαντοριναίου για την άψογη συνεργασία, την αγάπη στο πρόσωπο της Μίρκας και για την παραχώρηση του χώρου και της τεχνικής υποστήριξης.

Μίρκα Γεμεντζάκη

Ξεκίνησε με μουσικές σπουδές στο εξωτερικό, τραγούδησε σε μεγάλες όπερες, ώσπου κατάλαβε ότι προορισμός της ήταν το θέατρο. Συνεργάστηκε με  σπουδαίους σκηνοθέτες, όπως ο Peter Stein, έβαλε τη σφραγίδα της στη μουσική και στα χορικά της «Ορέστειας», καθώς και με τους Michael Grube, Bob Wilson, Peter Brook, Ingmar Bergman και Peter Oskarsson.
Το 1983 επέστρεψε στην Ελλάδα που λάτρευε. Στην αρχή συνδέθηκε με τη Θεατρική Λέσχη Βόλου του Σπύρου Βραχωρίτη, μια ομάδα που αποτελούσε ό, τι πιο προωθημένο και πειραματικό στον ελληνικό χώρο, όπου έπαιξε και η ίδια τη «Γυναίκα της Ζάκυθος» του Διονυσίου Σολωμού. 
Στη συνέχεια συνεργάστηκε με τον Μίνωα Βολανάκη, έπαιξε την Τροφό στην «Μήδεια» του Ευριπίδη στην Επίδαυρο, άρχισε σεμινάρια για Έλληνες ηθοποιούς, ενώ παράλληλα βρίσκει χρόνο για σκηνοθεσίες στο εξωτερικό: Μόναχο και Στοκχόλμη (Πέρσες του Αισχύλου στα αρχαία ελληνικά, Wahlfischbauch του Jens Grob, Dibbuk, In Between στην άρση του τείχους του Βερολίνου κ.α.).
Σκηνοθέτησε την σπουδαία παράσταση της «Φόνισσας» σαν ορατόριο στα πρότυπα του Bach, τις «Μορφές από το έργο του Βιζυηνού» σε συν-σκηνοθεσία με τον Δήμο Αβδελιώδη, καθώς και τις «Ευτυχισμένες μέρες» του Σάμιουελ Μπέκετ.
Ανάμεσα στις σκηνοθεσίες της τα τελευταία χρόνια ενδεικτικές των αναζητήσεων και της έρευνάς της είναι η «Φεύγουσα κόρη» που περιόδευσε στην Ελλάδα και στο Wroclaw, ο «Ομηρικός Ύμνος στη Δήμητρα» στον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας και στην Αρχαία Αγορά, ο «Αγαμέμνονας» του Αισχύλου σε συν-σκηνοθεσία με τον Φάνη Δίπλα στην Πάτρα, ο «Ορλάντο» της Βιρτζίνια Γουλφ, οι «Θαλασσινοί έρωτες», τρία διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη για χαμένους ανεκπλήρωτους έρωτες, και, φυσικά, η τελευταία παράσταση που ανέβασε, το 2012, οι «Τρωάδες» του Ευριπίδη σε μετάφραση Γιάννη Τσαρούχη.
Μέσα σε όλα αυτά η Μίρκα Γεμεντζάκη πραγματοποιούσε σεμινάρια στη διαδικασία των δοκιμών άλλων συναδέλφων της και αναλάμβανε τη φωνητική προετοιμασία σε πολλές παραστάσεις, όπου και συνεργάστηκε με τους Λυδία Κονιόρδου, Λευτέρη Βογιατζή, Θέατρο Πόρτα, Αντώνη Αντύπα, την ομάδα Pequod κ.ά.

 

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -