Η νέα ταινία της Λουκρέσια Μαρτέλ, σε παραγωγή του Πέδρο Αλμοδόβαρ, έκανε πρεμιέρα στο 74ο Φεστιβάλ Βενετίας και μάγεψε κοινό και κριτικούς!
Με τρεις μόλις μεγάλου μήκους ταινίες στο ενεργητικό της, η Αργεντίνα Λουκρέσια Μαρτέλ θεωρείται ίσως η σημαντικότερη γυναίκα auteur του λατινοαμερικάνικου σινεμά, έστω κι αν παραδίδει πολύ αραιά ταινίες ή δεν έχει γνωρίσει ιδιαίτερη προβολή στη χώρα μας, με τις δημιουργίες της να θεωρούνται από κάποιους κυρίως «φεστιβαλικής κατανάλωσης».
Αυτό, βέβαια, καθόλου δεν μειώνει την αξία του έργου της, από το εξαιρετικό ντεμπούτο της, «La Ciénaga» (2001) και το «La Niña Santa» (2004) μέχρι την αινιγματική «Γυναίκα Χωρίς Κεφάλι» (2008), που έκανε τους θεατές του Φεστιβάλ Κανών, όπου η ταινία έκανε τότε την πρεμιέρα της διεκδικώντας τον Χρυσό Φοίνικα, να ξύνουν με απορία το… κεφάλι τους.
Το γεγονός ότι η Μαρτέλ δεν έχει παραδώσει άλλη μεγάλου μήκους ταινία από τότε κάνει ακόμα πιο σημαντική την πρεμιέρα του νέου της φιλμ, «Zama», στο Φεστιβάλ Βενετίας, όπου προβλήθηκε εκτός διαγωνιστικού, εννιά ολόκληρα χρόνια μετά την κυκλοφορία της «Γυναίκας Χωρίς Κεφάλι». Ακόμα περισσότερο όταν έχει ως παραγωγό τον Πέδρο Αλμοδόβαρ και πρόκειται για την πρώτη της απόπειρα στην ταινία εποχής και το ιστορικό έπος, αν και δίχως αμφιβολία προσεγγίζει το είδος μέσα από το δικό της ιδιαίτερο ύφος – κάτι που μαρτυρούν και οι εικόνες.
Βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα που έγραψε το 1956 ο Αντόνιο ντι Μπενεντέτο και το οποίο θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της αργεντίνικης λογοτεχνίας, η ταινία εκτυλίσσεται σε μια απομονωμένη περιοχή της Λατινικής Αμερικής, το 1790, με ήρωα τον Ντον Ντιέγο ντε Ζάμα, έναν εντεταλμένο αξιωματούχο του ισπανικού θρόνου που μάταια περιμένει για χρόνια τη μεταφορά του σε μια καλύτερη θέση, στο Μπουένος Αϊρες. Αποκαρδιωμένος, θα προσπαθήσει να κερδίσει την εύνοια του βασιλιά συμμετέχοντας στην καταδίωξη ενός επικίνδυνου παρανόμου, κάτι που θα τον φέρει σε επαφή με έναν διαφορετικό κόσμο.
***
«Ένα παράξενο, αισθησιακό θαύμα» – the Guardian
«Είναι σίγουρο πως το ΖΑΜΑ θα αυξήσει τον θαυμασμό για το άψογο έργο της Μαρτέλ» – Variety
«Μία ταινία που μας θυμίζει τους Clare Denis, Werner Herzog ή Hou Hsiao-Hsein, αλλά παραμένει μοναδική. Ένα αριστούργημα» – Fotogramas
Σύνοψη:
18ος αιώνας. Λίγο πριν από την απαρχή των κινημάτων ανεξαρτησίας, ένας αξιωματικός του Ισπανικού Στέμματος που υπηρετεί στην επαρχία, περιμένει μάταια για ένα γράμμα από τον Βασιλιά που θα του ανακοινώνει την προαγωγή και μεταφορά του στο Μπουένος Άιρες. Το γράμμα όμως δεν φτάνει ποτέ. Αναγκασμένος να δεχτεί την κάθε αποστολή που του αναθέτει ο εκάστοτε κυβερνήτης, ο Ζάμα συνοδεύει μια ομάδα στρατιωτών που κυνηγά έναν επικίνδυνο ληστή. Ο Ζάμα θα βρεθεί σε απόμερα εδάφη, όπου και θα αιχμαλωτιστεί. Κι όμως, είναι ίσως η μοναδική του ευκαιρία να ζήσει.
Βασισμένο στο ομώνυμο αργεντίνικο μυθιστόρημα του 1965 του Αντόνιο Ντι Μπενεντέτο, ένα ορόσημο στη λατινοαμερικάνικη λογοτεχνία, μια από τις πιο πολυ-αναμενόμενες ταινίες της χρονιάς, από τη μεγαλύτερη ίσως δημιουργό του αργεντίνικου σινεμά, Λουκρισία Μαρτέλ («Ιερό Κορίτσι», «Γυναίκα Χωρίς Κεφάλι») και σε παραγωγή του Πέδρο Αλμοδόβαρ.
2017 | Αργεντινή | 115’
Σκηνοθεσία/ Σενάριο: Λουκρέσια Μαρτέλ,
βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αντόνιο Ντι Μπενεντέτο
#ΠΡΟΣΕΧΩΣ στους Κινηματογράφους από την #WEIRDWAVE