Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου
Στο έργο «MultiMedea» της Πάμελα Πράθερ, που παρουσιάζεται στο θέατρο Άβατον, η Βασιλική Βλάχου υποστηρίζει θαρραλέα έναν φαινομενικά υποχθόνιο χαρακτήρα, με τον οποίο σαφώς δεν συμφωνεί. Πρόκειται για τη Susan Smith, μια Αμερικανίδα που η ιστορία της συγκλόνισε τη διεθνή επικαιρότητα το 1994. Η γυναίκα αυτή διδάχθηκε από μικρή τον πόνο και δεν μπόρεσε να ξεφύγει από αυτή την επιλογή, στην αναζήτηση της προσωπικής της ευτυχίας και αποδοχής.
H Βασιλική Βλάχου υποδύεται μια επικίνδυνη παιδοκτόνο, που έδεσε τα δύο παιδιά της στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου της, το έσπρωξε μέσα σε μια λίμνη και τα άφησε να πνιγούν.
Ήταν επικίνδυνα τα μονοπάτια του ρόλου, αλλά ο τρόπος που η σκηνοθέτιδά της Όλγα Τζωρτζ προσέγγισε το έργο την έκανε να βαδίσει με ασφάλεια στο πλάσιμο του ρόλου χωρίς να τον υπονομεύει.
«Η Μήδεια της Πάμελα Πράθερ είναι η έκφραση της θηλυκότητας, της ανεξαρτησίας και της επιλογής. Η Μήδεια εκφράζει τη γυναικεία αγωνία για ευτυχία και ισότητα», λέει η Βασιλική στη συνέντευξή της στο catisart.gr.
«Αυτό που επιθυμούμε είναι να δημιουργήσουμε χώρο για κατανόηση στο μυαλό του θεατή. Δεν χρειάζεται να πάρει θέση για την επιλογή των ηρωίδων, χρειάζεται μόνο να τις δει, ολόκληρες. Πρόκειται για ανθρώπους που δρουν σε συγκεκριμένα κοινωνικοπολιτικά και οικογενειακά περιβάλλοντα, που αναζητούν την ευτυχία τους. Το νόημα είναι να δούμε αυτή την πορεία, ανεξάρτητα από την τραγική κατάληξη των ιστοριών τους», προσθέτει απευθυνόμενη στους θεατές.
Πού γεννήθηκες, πού μεγάλωσες και τι δεν ξεχνάς από τα παιδικά σου χρόνια;
*Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα, η καταγωγή μου είναι από το Καρπενήσι – εκεί περνούσα τα καλοκαίρια μου ως παιδί. Θυμάμαι πολύ έντονα τον ήχο απ’ τα τριζόνια τα βράδια του καλοκαιριού και τα αστέρια που φώτιζαν μαγικά τον καθαρό ουρανό.
Πώς ξεκίνησες με το θέατρο και την υποκριτική; Ποια υπήρξαν τα ερεθίσματα και οι αφορμές;
*Με το θέατρο συνειδητά ξεκίνησα να ασχολούμαι στα 14 μου χρόνια… είναι ακόμη έντονη στη μνήμη μου η ημέρα που βρήκα στο θρανίο μου ένα έντυπο που έγραφε για τη δημιουργία εφηβικού θεατρικού εργαστηρίου στο δήμο μας. Έτσι ξεκίνησαν όλα!
Αφορμή στάθηκε μια παιδική θεατρική παράσταση που είχα παρακολουθήσει μικρή και θυμάμαι έντονα την επιθυμία μου να δω «τι έκαναν αυτοί πίσω από τις κουρτίνες».
Υπήρξε ηθοποιός που σε έκανε να πεις «αυτό θέλω να γίνω»;
*Το 2013 σε ένα ταξίδι μου στο Λονδίνο, παρακολούθησα το «Όνειρο Θερινής Νύχτας» στο Globe Theatre. Κρυφοκοιτώντας, λοιπόν, στα παρασκήνια πριν ξεκινήσει η παράσταση, είδα τους ηθοποιούς να κάνουν ζέσταμα φωνητικό και σωματικό, ανθρώπους 60 ετών με τεράστια εμπειρία… και όμως έκαναν όλη τη διαδικασία! Με συγκίνησε και με ενέπνευσε αυτό!
Ποιος ήταν ο πρώτος ρόλος που έπαιξες;
*Ο πρώτος ρόλος μου ήταν η Μπουμπουλίνα, σε μια μαθητική θεατρική παράσταση στο δημοτικό σχολείο! Τον θυμάμαι γιατί μόλις τελείωσε, η δασκάλα μου με αγκάλιασε και μου είπε «εσύ πρέπει να γίνεις ηθοποιός» …την άκουσα!
Παίζεις στο έργο «MultiMedea» της Πάμελα Πράθερ το οποίο παρουσιάζεται σε πανευρωπαϊκή πρεμιέρα. Ποιο ήταν το σκεπτικό πίσω από την επιλογή σας να το ανεβάσετε;
*Η αναζήτηση του έργου ξεκίνησε μέσα από συζητήσεις για το τι μας απασχολεί, για ποιο θέμα θέλουμε να μιλήσουμε στο κοινό ως ηθοποιοί, στο εδώ και τώρα. Με κάποιον μαγικό τρόπο και οι τρεις ηθοποιοί που συμμετέχουμε στην παράσταση, θέσαμε ζητήματα που άπτονταν της γυναικείας ψυχοσύνθεσης, της μητρότητας …μετά από αυτή την κουβέντα, η σκηνοθέτιδά μας, η Όλγα Τζωρτζ, μας πρότεινε αυτό το έργο, το οποίο αισθανθήκαμε αμέσως ότι κάλυπτε ένα μεγάλο μέρος των ανησυχιών που είχαμε διατυπώσει.
Ποια είναι η Μήδεια της Πάμελα Πράθερ;
*Η Μήδεια της Πάμελα Πράθερ είναι η έκφραση της θηλυκότητας, της ανεξαρτησίας και της επιλογής. Η Μήδεια εκφράζει τη γυναικεία αγωνία για ευτυχία και ισότητα.
Τρεις γυναίκες με έντονη προσωπικότητα και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ποια είναι η ηρωίδα που υποδύεσαι εσύ;
*Η ηρωίδα που υποδύομαι είναι η Susan Smith, μια Αμερικανίδα που η ιστορία της συγκλόνισε τη διεθνή επικαιρότητα το 1994. Πρόκειται για μια ψυχή που διδάχθηκε από μικρή τον πόνο και δεν μπόρεσε να ξεφύγει από αυτή την επιλογή, στην αναζήτηση της προσωπικής της ευτυχίας και αποδοχής.
Ελλάδα, Αμερική, Ιαπωνία. Πόσο διαφορετική είναι η ματιά της δικαιοσύνης πέρα από τα σημεία του ορίζοντα της Δύσης;
*Είναι πράγματι εντυπωσιακή η τόσο διαφορετική έννοια του δικαίου σε διαφορετικούς τόπους. Αυτό που στη Δύση οδηγεί σε ισόβια κάθειρξη, την ίδια στιγμή αποτελεί ανθρώπινο δικαίωμα στην Ανατολή.
Ποιο είναι το μεγαλύτερο κέρδος που μπορεί να αποκομίσει ο θεατής από την παράστασή σας;
*Αυτό που επιθυμούμε είναι να δημιουργήσουμε χώρο για κατανόηση στο μυαλό του θεατή. Δεν χρειάζεται να πάρει θέση για την επιλογή των ηρωίδων, χρειάζεται μόνο να τις δει, ολόκληρες. Πρόκειται για ανθρώπους που δρουν σε συγκεκριμένα κοινωνικοπολιτικά και οικογενειακά περιβάλλοντα, που αναζητούν την ευτυχία τους. Το νόημα είναι να δούμε αυτή την πορεία, ανεξάρτητα από την τραγική κατάληξη των ιστοριών τους.
Ποιο θεωρείς ότι είναι το πιο παράλογο από όσα συμβαίνουν στην εποχή μας;
*Δεν μπορεί να συλλάβει ο νους μου τη βία, που επικρατεί στην πραγματικότητά μας. Προς καθετί διαφορετικό, «αδύναμο»… με πνίγει αυτή η συνειδητοποίηση. Δεν συμβαίνει μόνο στην εποχή μας, αλλά αυτό που βιώνουμε με την έξαρση βίας σε κάθε μορφή της τα τελευταία χρόνια, με τρομάζει.
«Ένα έργο τέχνης είναι, πάνω από όλα, μια περιπέτεια του μυαλού», έλεγε ο Ιονέσκο. Εσύ τι θεωρείς έργο τέχνης;
*Έργο τέχνης για μένα είναι καθετί που σε «μετακινεί» από το σημείο Α στο Β. Κάθε μορφής τέχνη ανοίγει ένα μικρό κανάλι επικοινωνίας από και προς το μέσα μας. Μια μουσική, ένας πίνακας, μια παράσταση με συγκινούν καλλιτεχνικά, γιατί κάτι φωτίζουν στην ψυχή μου που χρειαζόταν να δω.
Ποιοι είναι οι ρόλοι που ονειρεύεσαι να παίξεις;
*Δεν υπάρχει συγκεκριμένη κατηγορία ρόλων. Με συναρπάζει η μελέτη και η έρευνα που χρειάζεται κάθε ρόλος για να τον γνωρίσεις, να τον φέρεις κοντά σου, να τον κατανοήσεις. Η διαδικασία αυτή είναι τόσο δημιουργική και απαραίτητη, που δε μου αφήνει χώρο να εξαιρέσω κάποιους ρόλους.
Ο ρόλος μάς επιλέγει ή τον επιλέγουμε;
*Δεν διαφέρει πολύ το ένα από το άλλο. Για κάποιο λόγο ερχόμαστε κοντά με έναν ρόλο, για να φωτίσουμε τα βήματά του και μέσω αυτού έχουμε τη δυνατότητα να φωτίσουμε και δικές μας πλευρές και ποιότητες, λιγότερο ή και καθόλου ιδωμένες.
Υπάρχει ποίημα που έχεις διαβάσει και ποτέ δεν ξεχνάς;
Πολλά. Αγαπώ ιδιαίτερα την ποίηση. Με ταξιδεύει. Στη δραματική σχολή γνώρισα το έργο του Μιχάλη Γκανά, με μαγνήτισε αμέσως η γραφή του.
Ποια είναι η σχέση σου με τα ζώα; Υπάρχει κάποιο κατοικίδιο με το οποίο συμβιώνεις;
*Θαυμάζω τα ζώα, υποκλίνομαι στη σοφία της φύσης! Τώρα δε συμβιώνω με κάποιο ζωάκι, όμως ως παιδί είχα κατοικίδια …παπαγαλάκια και τη γατούλα μου τη Ναταλία – με γοητεύει η ανεξαρτησία τους!
Ευχαριστώ πολύ!
∗Κι εγώ ευχαριστώ.
∗∗∗
«MultiMedea» της Πάμελα Πράθερ. Παράσταση αφύπνισης, προβληματισμού και ψυχικής ευφορίας
Όλγα Τζωρτζ: «Η Μήδεια είναι μια δύναμη πέρα από τη γήινη ερμηνεία των γεγονότων»
Ιωάννα Μπατή: Η Μήδεια ποτέ δεν δέχτηκε να της επιβάλουν το πεπρωμένο της