25.3 C
Athens
Κυριακή 14 Αυγούστου 2022
 

Πλάτων Τσούλος: Υπάρχουν «Σύμβολα» με ισχυρές αξίες σε ιστορία και μηνύματα

Του Παναγιώτη Μήλα
panmil2003@yahoo.gr

Συνεχώς είναι «οχυρωμένος» πίσω από τον υπολογιστή του, στο γραφείο του στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική».
Όταν τον βλέπεις αφοσιωμένο, προσηλωμένο, ταγμένο στην αναζήτηση της είδησης, δεν μπορείς να σκεφτείς ότι έχεις μπροστά σου έναν ρεπόρτερ που χτυπάει ρόπτρα προσπαθώντας να ακούσει των θυρών τους απόηχους. Είναι δύσκολο να τον φανταστείς ως οδοιπόρο που πηγαίνει από εργοστάσιο σε εργοστάσιο με δύο δικά του σύμβολα: Το δημοσιογραφικό μαγνητόφωνο στο χέρι και τη φωτογραφική μηχανή στον ώμο.
Αυτό κάνει ο Πλάτων Τσούλος, από το 1989 στο χώρο του Τύπου, από το 1991 στο οικονομικό ρεπορτάζ και από το 1995 στην αποτύπωση φωτογραφικών στιγμών με τον δικό του τρόπο.

Μεγάλωσε σε γειτονιά με μικρές μονοκατοικίες και αυλές, αλλά και μερικά αρχοντικά που τα χάζευε όταν γύριζε στο σπίτι μετά το σχολείο. Πάντα κοντοστεκόταν και στις εκκλησιές που συναντούσε. Έβλεπε τα σύμβολα των ναών και πάντα ήθελε να του αποκαλύψουν τα μυστικά τους.
– Τι αναζητούσες όταν ήσουν έξω από αυτές τις εκκλησιές;
* Παρατηρώντας σκεφτόμουν: Αν ψάξει κανείς για «σταθερές» που αντέχουν και υπερβαίνουν τη συγκυρία, πόσα «Σύμβολα» θα βρει; Και ποια θα είναι αυτά; Ο Σταυρός, αν και τόσο απλός, λιτός στη μορφή του, είναι ισχυρός σε αξίες και σε ιστορία, σε μηνύματα. Καταφέρνει και σε καθηλώνει.
– Τι σε παρακίνησε στο ξεκίνημα της φωτογραφικής αυτής ιστορίας;
* Κάπου σε ένα ξωκλήσι, σε ένα νησί των Κυκλάδων. Ο Σταυρός στέκονταν πάντα μπροστά μου. Ήταν σαν να περίμενε στωικά. Σε χωριά και πόλεις, κάμπους ή βουνά, όλες τις εποχές του χρόνου, κάθε στιγμή. Η γενναιοδωρία της θρησκείας και η ελευθερία της τέχνης διασταυρώθηκαν αμέτρητες φορές…
– Πώς επέλεξες το θέμα;
* Η πρόσληψη του θέματος για το νέο μου λεύκωμα, προϋποθέτει ουσιαστική συμμετοχή. Προϋποθέτει εμπειρίες με μεταφυσικό υπόστρωμα. Προϋποθέτει πίστη στη δύναμη του «Συμβόλου».
– Αντιμετώπισες δυσκολίες;
* Το «Σύμβολο» είναι μια πορεία. Κατ’ αρχάς με την έννοια της περιήγησης. Δεν αποτυπώνονται βέβαια τοπία, ή αποτυπώνονται ως φόντο, ως φορέας του Συμβόλου, όμως μπορεί ακόμη και να μαντέψει κανείς καθώς βλέπει τη ράχη ενός ναού, να λούζεται από το άπλετο γαλάζιου, τη χώρα ενός νησιού.
– Ποιο είναι το μήνυμα που θέλεις να στείλεις στους αναγνώστες αυτού του λευκώματος;
* Το μήνυμα είναι πολλαπλό και ευανάγνωστο, από ένα βιβλίο αφιερωμένο στο οικουμενικό αποτύπωμα της πίστης, το Σταυρό, με φωτογραφικό υλικό 15 χρόνων, απ’ άκρο σε άκρο της Ελλάδας, από δεκάδες εκκλησίες, ξωκλήσια και διάβες πίστης. Στιγμές ενατένισης και προσωπικής στάσης, απεικόνισης -και δημιουργίας, κυρίως στο φυσικό χώρο- ενός Συμβόλου πανταχού παρόντος.
– Υπάρχει κάποιο χαρακτηριστικό στο «Σύμβολο»;
* Ανάλογα με το φωτισμό που συνοδεύει αυτές τις στιγμές ενατένισης, το βιβλίο διαρθρώνεται σε τέσσερις ενότητες: φθινόπωρο, χειμώνας, άνοιξη, καλοκαίρι.
– Μίλησέ μας και για τα προηγούμενα έργα σου.
* Στα βιβλία μου επικρατεί έντονα το εικαστικό στοιχείο. Εντοπίζεις όμως και το αποτύπωμα της δημοσιογραφικής έρευνας. Το λεύκωμα «Ρόπτρα», όπως και το «Εργοστάσιο», αλλά και τώρα το «Σύμβολο», πέρα από την καθαρά καλλιτεχνική τους διάσταση, περιλαμβάνουν πληθώρα πληροφοριών που αναδεικνύονται μέσα από τις ίδιες τις φωτογραφίες. Τα «Ρόπτρα» αποτυπώνουν το λαϊκό πολιτισμό, χειροτεχνήματα μιας εποχής αφημένης κάπου στο χτες, το «Εργοστάσιο» καταγράφει τη σκληρή πραγματικότητα της αγοράς, ενώ το «Σύμβολο» αναδεικνύει το δέος που σε καταλαμβάνει όταν στέκεις μπροστά στον Σταυρό.
– Από ποια ηλικία εκτός από χαρτί και μολύβι κρατάς και φωτογραφική μηχανή;
* Από πολύ μικρός, δίχως να είμαι «ψυλλιασμένος» για όσα τελικά επακολούθησαν. Το ρόπτρο με το ασημί χειροποίητο χεράκι του 1935, στη μαύρη σιδερένια αυλόπορτα της γιαγιάς μου, στη Λιβαδειά που, για περισσότερα από 80 χρόνια, κοσμεί αυτή την αυλόπορτα με έβαλε στον πειρασμό. Ήταν η πρώτη φωτογραφία. Το 1995 άρχισα, ωστόσο, να μελετώ τα «μυστικά» των φωτογραφικών μηχανών και να πειραματίζομαι με το διάφραγμα, την ταχύτητα, την απόσταση, το κάδρο. Η πρώτη φωτογραφική μου μηχανή ήταν του πατέρα μου, δανεική, ενώ μετέπειτα άρχισα να επενδύω για την απόκτηση του αναγκαίου εξοπλισμού. Σήμερα, πειραματίζομαι με τη φωτογραφία και μέσω κινητού τηλεφώνου.
– Πιστεύεις ότι οι χάρτινες μνήμες των φωτογραφιών προσφέρουν κάτι;
* Αποτυπώνουν τη στιγμή, ένα γεγονός, και το κρατούν «ζωντανό», όσο παραμένει ζωντανή η εικόνα στο χαρτί. Άλλοτε με ρεαλισμό, άλλοτε με πολλή φαντασία, με άποψη, με προκλητικότητα. Κάθε φωτογραφία μπορεί να «κρύβει» μια προσωπική στιγμή, μια είδηση, ή τη στιγμιαία άποψη ενός καλλιτέχνη. Η φωτογραφία αποτελεί κομμάτι του εαυτού μου. Ζω μέσα από αυτή. Αποτυπώνω τις δικές μου στιγμές, όχι κατ’ ανάγκη ευχάριστες, όχι αρεστές στους πολλούς.
– Ρεπορτάζ ή φωτογραφία;
* Άλλο ρεπορτάζ και άλλο φωτογραφία. Με το ρεπορτάζ ξυπνάω και κοιμάμαι για περισσότερες από δύο δεκαετίες. Με τη φωτογραφία το «σκάω» από το ρεπορτάζ εδώ και 19 χρόνια. Ο φακός μου δίνει τη δυνατότητα άλλοτε να «αναπλάσω» την πραγματικότητα και άλλοτε να την «απογυμνώσω», να αποκαλύψω κρυφές πλευρές της.

Πληροφορίες

Ο Πλάτων Τσούλος γεννήθηκε το 1966 στην Αθήνα. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και είναι κάτοχος MSc στον τομέα Marketing και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάζεται ως δημοσιογράφος από το 1989 και από το 1991 ασχολείται με το οικονομικό ρεπορτάζ στην εφημερίδα «Η Ναυτεμπορική». Σήμερα είναι αρχισυντάκτης στην εφημερίδα. Είναι παντρεμένος και έχει τρία παιδιά.
Τα προηγούμενα λευκώματα του Πλάτωνα Τσούλου ήταν τα: «Ρόπτρα» (2002), «Οδοιπόρος» (2005), «Εργοστάσιο» (2009) και «Ρόπτρα – Θυρών Απόηχοι» (2011). Ο ίδιος ασχολείται με τη φωτογραφία από το 1995, έχει συμμετάσχει σε μια ομαδική έκθεση φωτογραφίας, ενώ οργάνωσε τρεις ατομικές εκθέσεις, στη Σουηδία, τη Ρωσία και την Ελλάδα.
Το «Σύμβολο» κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις ΖΩ2, σε διάσταση 42×32 cm, σε χαρτί velvet βάρους 170 gr, βιβλιοδετημένο με σκληρό εξώφυλλο, περιλαμβάνει δε 165 έγχρωμες φωτογραφίες.

Παρουσίαση

Το «Σύμβολο», το πέμπτο λεύκωμα του Πλάτωνα Τσούλου, παρουσιάζεται στις 15 Απριλίου, Μεγάλη Τρίτη, στην Αθήνα, από το Public και τις εκδόσεις ΖΩ2.
Στις 7:00 το απόγευμα, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Public, επί της πλατείας Συντάγματος, το βιβλίο θα παρουσιάσουν ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γκιουλέκας, ο ποιητής και συγγραφέας Σωτήρης Γουνελάς, ο δημιουργός του βιβλίου, Πλάτωνας Τσούλος και ο δημοσιογράφος, Λάμπρος Πολύζος.

«Με τη φιλανθρωπία της τέχνης»

Προλογίζοντας το βιβλίο ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, Ιερώνυμος Β’, τονίζει:
«…Το έργο μπολιασμένο από την ποίηση και τη φιλανθρωπία της τέχνης του, ανακαλύπτει την ομορφιά μοναδικών τόπων και τοπίων της πατρίδας μας… Το φωτογραφικό λεύκωμα του κ. Τσούλου δεν μας εγκλωβίζει σε μια πένθιμη ατμόσφαιρα, δεν μας επιβαρύνει με ένα δυσβάσταχτο φορτίο. Μας εμπνέει να διαβούμε από το «Σύμβολο» στον ουσιαστικότερο τρόπο της Χριστιανικής μας ύπαρξης, όπου δεν υπάρχει τέλος αλλά τελείωση…».

Φωτογραφίες

1. Το εξώφυλλο του λευκώματος «Σύμβολο».
2. Ο Πλάτων Τσούλος, οχυρωμένος πίσω από τον υπολογιστή του, στο γραφείο του, στη «Ναυτεμπορική».
3. Στους Μελισσουργούς. Στο ναό της Αγίας Παρασκευής (Ιούλιος 2012).
4. Ιερός Ναός της Θεοτόκος Ζωοδόχου Πηγής. Δωρεά (το 1765) του ιατρού Γεωργίου Ντεκούλου – Μιχελή. Στο Λιμένι Μάνης (Ιούνιος 2012).
5. Στη Μονή Αγίας Αικατερίνης που ιδρύθηκε το 1730, στον Καταρράκτη Άρτας (Μάιος 2013).

 

 

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
693ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -

Τελευταία άρθρα

Cat Is Art