Γᾶς Ὀμφαλός*
III
Ἀναστηλώνεται Νοέμβρης τῶν Δελφῶν. Ἀπόβροχο στίς μετόπες1 τῆς ἀπορρόφησής του. Σύννεφα πού δέν θά φύγουν μοιράζονται θρόνους. Ζωφόροι2 φύλλων κίτρινων κοσμοῦν |
|
ἀντισεισμικά ἀνάκτορα ἀνέμων.
Πομπή σκαλοπατιῶν. |
|
στούς μάντεις της· αἰῶνες κοιλαράδες βραδυκίνητοι μέ τίς ἐπαναλήψεις παλλακίδες4 τους. Φρουρά τῆς ροῆς σωματοφύλακες ἑκατέρωθεν· σαρκοφάγοι πάλι μέ τίς περικνημίδες τους —τσουκνίδες καί ξερόχορτα. |
|
Καθ’ ὁδόν, στέψη σκέψης πού ἔκανα γιά σένα, ἐπ’ ἀνδραγαθίᾳ: μέ τήν ἀπουσία σου μεγάλωσες ἐξάπλωσες τῶν ἀφανῶν5 τίς κτήσεις.Ταξιθέτριες πέτρες στό θέατρο. |
|
Στή σειρά τῶν ἐπισήμων κάθονται θυμάρια. Τζαμπατζῆδες θεατρόφιλοι βράχοι τριγύρω κρέμονται σκαρφαλωμένοι στόν ἀπόηχο. Στόν κορυφαῖο ρόλο της ἡ τραγωδός αὐλαία. Ἐνθουσιώδους παρακμῆς χειροκροτήματα·6 |
|
μπιζάρουν7 μέλισσες κι ἄλλα βομβώδη μελιστάλακτα κεντριά, αἰώρησης κάνιστρα8 μέ φρεσκοκομμένες πεταλοῦδες ραίνουν τήν πρωταγωνίστρια ἑρμηνεία μας. Ψηλά, ἀπό τό στάδιο, ἐξακοντίζονται ἰαχές |
|
κύκλοι δρομεῖς ἐπευφημοῦνται νικητής ἀνακηρύσσεται ἕνας-ἕνας πού κλείνει.Ἐπακολουθῶ. Στέρνες βωμοί ἄδυτα θυσιῶν ὑδραγωγεῖα κινήτρων, ἡ ἀρχαιότερη Πυθία: |
|
ἡ σαρκοφάγος πάλι. Ἀλλά ἡ ζωή τόν ἀποφεύγει τό χρησμό της.Στάση σκέψης πού κάνω γιά ὅλες τίς σπασμένες ἀρτιότητες: «τό κάτω μέρος μαρμάρινης τρεχούσης γυναικός»,9 |
|
βῆμα ἀβοήθητο ποδιοῦ πρός χαμένο σῶμα, μόνο ἡ κουλουριασμένη κίνηση ἀνώνυμου νεκροῦ πολεμιστῆ δίπλα σέ ἀπόστρατη ἀσπίδα καί «δούλης νεαρᾶς τό σπασμένο κάτοπτρο» |
|
—τώρα πῶς θά καλλωπίζεται ἡ ὑποδούλωση. Σφίγξ10 καθρεφτίζει τό ἀναπάντητο.Καντίνες. Κάτι γιά τό δρόμο. Σάντουιτς, ἀναψυκτικά, ἐμφιαλωμένο λάλον11 ὕδωρ. Μάρμαρα πάλι, ἀφιερώματα12 σέ πέτρες |
|
χαραγμένες. Δύσκολα διαβάζω. Τό σκληρό ἔμαθα πῶς χαράζει ἀλλά ὄχι πῶς χαράζεται. Ἀργά συλλαβίζοντας ἀναστηλώνω μόνο τή λέξη ΕΠΤΟΗΘΗ.13 Μόνο; Ὄχι καί μόνο. |
|
Ἀκουστό ἀνά τόν κόσμο τό Ἐπτοήθη. Μαντεῖο. Γᾶς ὀμφαλός. |
|
(Χαῖρε Ποτέ, 1988) |
* Γᾶς ὀμφαλός· ο ομφαλός της γης. Έτσι αποκαλούνταν κατά την αρχαιότητα ο χώρος των Δελφών. Γλυπτή παράσταση του ομφαλού ήταν τοποθετημένη μέσα στο άδυτο του ναού του Απόλλωνος. Αντίγραφο του περίφημου δελφικού ομφαλού συναντάει κανείς ανεβαίνοντας τη σκάλα του μουσείου των Δελφών.
|
Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής
•Το ποίημα είναι, σε ένα πρώτο επίπεδο, αφήγηση ενός μοναχικού αρχαιολογικού περιπάτου μιας γυναίκας σημαδεμένης από την απώλεια του αγαπημένου της προσώπου στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών, από την είσοδο με τις ρωμαϊκές σαρκοφάγους μέχρι το αρχαίο θέατρο, το στάδιο και το μουσείο. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, είναι ένα σχόλιο για τη φθορά, την απώλεια και τον υπαρξιακό φόβο που προκαλεί η επαφή του μοναχικού ανθρώπου με τις ορατές συνέπειες του χρόνου πάνω στα πράγματα.