Cat Is Art

James Dean – Το είδωλο μέσα από το φωτογραφικό φακό του Dennis Stock

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Ήταν το 1955, όταν ένας φωτογράφος του πρακτορείου Magnum, ο Ντένις Σκοτ, βρέθηκε στο μπάνγκαλοου του Νίκολας Ρέι στο Chateau Marmont του Λος Άντζελες.

Ο Αμερικανός σκηνοθέτης Νίκολας Ρέι, άνθρωπος μποέμ και αντικομφορμιστής, μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος σε δύσκολες εποχές, έγινε παγκοσμίως γνωστός για την ταινία του “Επαναστάτης Χωρίς Αιτία”.

 

USA. New York City. 1955. James DEAN in Times Square.

 

Ο Ρέι τράβηξε τον Στοκ από τον ώμο και του σύστησε ένα νεαρό άντρα που καθόταν σε μια καρέκλα. «Ντένις, θέλω να σου γνωρίσω τον Τζέιμς Ντιν. Είναι ένας ηθοποιός». Γυρνώντας στον νεαρό άντρα είπε: «Αυτός είναι ο Ντένις Σκοτ. Είναι φωτογράφος, κάποιος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσεις».

Ο Ντένις και ο Τζέιμς αντάλλαξαν μερικές ευγενικές κουβέντες μέχρι που έμαθαν πως έχουν κάτι κοινό: τον Τζον Μίλι, έναν φωτογράφο του Life που είχε επιμεληθεί το screen test του Τζέιμς Ντιν στη Νέα Υόρκη για τον Ελία Καζάν και για τον οποίο δούλευε ως βοηθός ο Ντένις Σκοτ για τέσσερα χρόνια. Ο Τζέιμς Ντιν ανέφερε στον Σκοτ πως η ταινία με τον Καζάν είχε τελειώσει τα γυρίσματά της και τον κάλεσε σε ένα κρυφό preview την επόμενη εβδομάδα σε ένα σινεμά της Σάντα Μόνικα.

Ο τρόπος με τον οποίο ο Τζέιμς Ντιν μίλησε για την ταινία με τον Καζάν δεν είχε προετοιμάσει τον Ντένις Σκοτ για τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στο «Ανατολικά στην Εδέμ». Μετά το τέλος της προβολής, ο Τζέιμς Ντιν τον ρώτησε πώς του φάνηκε η ταινία και ο Στοκ του είπε: «Είσαι ένας απίστευτος ηθοποιός». Έκλεισαν ραντεβού για την επόμενη ημέρα και ο Στοκ του ζήτησε να κάνουν ένα φωτογραφικό αφιέρωμα της εφηβείας του και των σταθμών της μέχρι τώρα σταδιοδρομίας του. Ο Τζέιμς Ντιν του είπε ότι έτσι κι αλλιώς σκεφτόταν να πάει μέχρι τη Νέα Υόρκη και από εκεί στο Φερμάουντ για να επισκεφθεί τους θείους του που τον μεγάλωσαν όταν πέθανε η μητέρα του. Και κάλεσε τον Στοκ να τον συνοδεύσει.

O ταλαντούχος Ντένις Στοκ δούλευε περιστασιακά τότε για το Life, αλλά οι αρχισυντάκτες του δεν ήταν ενθουσιασμένοι με το γεγονός της φωτογράφησης ενός άγνωστου ηθοποιού, αν και οι πρώτες κριτικές από την ερμηνεία του Τζέιμς Ντιν για το «Ανατολικά της Εδέμ» μιλούσαν ήδη για το νέο σταρ του Χόλιγουντ. Ο Ντένις Στοκ θα πληρωνόταν 150 δολάρια για δύο μέρες δουλειάς, αν και μέσα του ήξερε πως το ταξίδι με το νέο του φίλο θα διαρκούσε πολύ περισσότερο και θα κόστιζε – αυτό ερήμην του – και τη δική του θέση στην ιστορία αυτού του κόσμου.

Με δύο στάσεις – στη Νέα Υόρκη και την Ιντιάνα – ο Ντένις Στοκ ακολούθησε τον Τζέιμς Ντιν στην πιο καθημερινή βόλτα του ανάμεσα σε ανώνυμους ανθρώπους, καταφέρνοντας να «πιάσει» εκείνες τις στιγμές που βλέποντας ακόμη και σήμερα τις φωτογραφίες που τράβηξε μπορείς να αντιληφθείς όχι μόνο τη σύνδεση ανάμεσα στους δύο νέους, αλλά και τη μελαγχολία στο βλέμμα του Τζέιμς Ντιν, προπομπό όσων θα έρχονταν σε λίγο στη σύντομη ζωή του, την απόλυτη διασημότητα και το τέλος.

Από την εμβληματική φωτογραφία στην Times Square, μέχρι τις προσωπικές του στιγμές στην Ιντιάνα, τις διάσημες πόζες του μέσα στο φέρετρο και τα παιχνίδια του με τους συγγενείς και τους συνεργάτες του, το πορτφόλιο που τράβηξε ο Ντένις Στοκ δημοσιεύτηκε στο Life για να συμπορευτεί με την πρεμιέρα του «Ανατολικά στην Εδέμ» και έκανε τον Στοκ διάσημο.

«Ήμασταν πολύ θλιμμένοι όταν τέλειωσε η εβδομάδα μας στο Φερμάουντ. Νομίζω πως και οι δύο γνωρίζαμε πως ο Τζίμι δεν θα γύριζε ποτέ πια πίσω στο σπίτι του και η ζωή του δεν θα ήταν πια η ίδια από δω και πέρα. Το ταξίδι ήταν ένα νοσταλγικό αντίο στις ρίζες του, ο δικός του τρόπος να πει αντίο στο παρελθόν του. Δεν θέλω να υπονοήσω ότι ένιωθε πως θα πεθάνει, αλλά ένιωθε σίγουρα πως βρισκόταν στην πορεία για μια διαφορετική ζωή», δήλωνε ο Ντένις Στοκ για το σημαντικότερο «ταξίδι» και της δικής του ζωής.

Το «Ανατολικά στην Εδέμ» βγήκε στις αίθουσες το Μάρτιο του 1955. Το «Επαναστάτης Χωρίς Αιτία» τέλειωσε τα γυρίσματά του τον Ιούνιο του 1955 και το «Giant» τον Σεπτέμβρη της ίδιας χρονιάς. Πριν βγει ο μήνας, ο Τζέιμς Ντιν ήταν νεκρός και το Life με τις φωτογραφίες του ήταν μία από τις σημαντικότερες μαρτυρίες της ζωής του.

 

Ο Αμερικανός ηθοποιός, με τη σύντομη σταδιοδρομία, έγινε σύμβολο της «επαναστατημένης» νεολαίας της δεκαετίας του ‘50 και η λάμψη του φθάνει μέχρι τις μέρες μας. Είναι από τις θρυλικές μορφές του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Ο Τζέιμς Μπάιρον Ντιν (James Byron Dean) γεννήθηκε στο Μάριον της Ιντιάνα στις 8 Φεβρουαρίου 1931. Γιος ενός απλού οδοντοτεχνίτη, έχα­σε σε ηλικία οκτώ ετών τη μη­τέρα του, Μίλντρεντ, και ανα­τράφηκε από τους θείους του.

 

 

Το 1951 ακολούθησε τη συμ­βουλή του δασκάλου του στο θεατρικό εργαστήρι στο οποίο συμμετείχε και μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, με σκοπό να ασχο­ληθεί πλέον επαγγελματικά με την υποκριτική. Ώσπου να πάρει το ρόλο του Κάλεμπ Τρασκ στην ταινία «Ανα­τολικά της Εδέμ», κινηματογραφική διασκευή από το βιβλίο του Τζον Στάινμπεκ από τον Ελία Καζάν, είχε ήδη εμφανιστεί σε επτά τηλεοπτικά σόου και είχε παίξει ένα μικρό ρόλο στο Μπρόντγουεϊ. Τέσσερις μικρές τηλεοπτικές εμφανίσεις, ως το 1955, τη χρονιά που ένας «Επαναστάτης χωρίς αιτία» σε σκηνοθεσία Νίκολας Ρέι, συγκλόνισε τη νεολαία της συντηρητικής Αμερικής και καθιέρωσε το μπλουτζίν, τη στυλιζαρισμένη, δήθεν ανέμελη μπούκλα στο μέτωπο και το μόνιμο συνοφρύωμα στα φρύδια σαν πάγιο σήμα κατατεθέν μιας καταπιεσμένης γενιάς που προσπαθούσε να αντιδράσει.

 

 

Για να γιορτάσει την επιτυχία του, αγόρασε μία Πόρσε 550 Σπάιντερ και άρχισε να συμμετέχει σε αγώνες. Στις 30 Σεπτεμβρίου 1955 σκοτώθηκε σε τροχαίο δυστύχημα στο Σάλεμ της Καλιφόρνιας, ενώ κατευθυνόταν προς το Σαλίνας, όπου θα έπαιρνε μέρος σε έναν ακόμη αγώνα. Λίγο πριν από το θάνατό του είχε ολοκληρώσει την τρίτη του ταινία «Ο Γίγας», σε σκηνοθεσία Τζορτζ Στίβενς, βασισμένη στο μυθιστόρημα της Έντνα Φέρμπερ, στην οποία ερμήνευε έναν αγροίκο, αντικομφορμιστή βοηθό σ’ ένα αγρόκτημα.

 

 

Οι τρεις ται­νίες, στις οποίες πρωταγωνίστησε, τον μετέτρεψαν σε αντικεί­μενο λατρείας των νεαρών Αμερικα­νών. Ο βίαιος θάνατός του προκάλεσε ε­θνικό πένθος στη νεολαία και συνέ­βαλε στο να μετατραπεί σε είδωλό της, ακόμη μεγαλύτερο απ’ όσο όταν ζούσε.

 

Ο πατέρας του, Γουίντον Ντιν, σε μία συνέντευξή του είχε σκιαγραφήσει την προσωπικότητα του γιου του και είχε διαβλέψει την επιτυχία του: «Δεν τον πολυβλέπουμε. Είναι, όμως, καλό παιδί ο Τζίμι μου. Ένα καλό παιδί και εί­μαι υπερήφανος για εκείνον. Δυσκολεύεσαι λίγο να τον καταλάβεις, είναι αλήθεια, αλ­λά είναι άντρας με τα όλα του και κάποια μέρα θα αφήσει τη σφραγίδα του. Προσέξ­τε τι σας λέω, το αγόρι μου θα αφήσει τη σφραγίδα του…».

 

USA. 1955. James DEAN flying back to California for the shooting of "Rebel Without a Cause."

USA. James DEAN, US actor. 1955. USA. New York City, New York. 1955. James DEAN in Manhattan, visiting some of the places he knew when he as a student at the Actor's Studio. Jerry's Bar on West Fifty Fourth Street, across from the old Ziegfield Theatre, was one of Jimmy's favorite hangouts.

USA. 1955. James DEAN, US actor.

USA. 1955. A little girl shows James DEAN a pheasant head.

Εκτύπωση
Ειρήνη ΑϊβαλιώτουJames Dean – Το είδωλο μέσα από το φωτογραφικό φακό του Dennis Stock

Related Posts