Cat Is Art

Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου: «Ο Ίψεν μέσα από τα έργα του μας δίνει ολοκληρωμένα πορτρέτα γυναικών»

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Με συγκίνηση παρακολουθούμε οι θεατρόφιλοι τα τελευταία χρόνια τη σωστή και ανοδική πορεία της στο σανίδι. Θαυμάσαμε μέχρι τώρα το ταλέντο της στις παραστάσεις «Το τρελό αίμα», «4.48 Ψύχωση», «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ», «Μάγκντα Γκαίμπελς» και «Βάκχες» (Φεστιβάλ Επιδαύρου), όλες σε σκηνοθεσία της σπουδαίας δασκάλας της, Άντζελας Μπρούσκου.

Αυτή τη φορά η Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου θα επιδείξει τη μέγιστης ολκής υποκριτική της δεξιοτεχνία, με τις άπειρες αποχρώσεις και εναλλαγές, πλάθοντας το πορτρέτο της γλυκιάς και γεμάτης θηλυκότητα Τέα Έλβστετ στην «Hedda Gabler» του Ίψεν, που ανεβάζει η Άντζελα Μπρούσκου από τις 10 Φεβρουαρίου 2018 στο ιστορικό ξενοδοχείο «Μπάγκειον» της Ομόνοιας.

Πρόκειται για την παλιά συμμαθήτρια της Έντα Γκάμπλερ, η οποία εγκαταλείπει τον γηραιό και αδιάφορο σύζυγό της με σκοπό να υποδυθεί τη μούσα ενός έκλυτου αλλά λαμπρού συγγραφέα, του Άιλερτ Λέβμποργκ, ο οποίος κάποτε υπήρξε πλατωνικός έρωτας της Έντα. Η ευγενική, απλή και καλόκαρδη αυτή γυναίκα είναι φτιαγμένη για ν’ αγαπάει και ν’ αφοσιώνεται. Νιώθει για το έργο του Λέβμποργκ σαν ένα μητρικό δικαίωμα και επιθυμεί για το λόγο αυτό να μοιραστεί μαζί του τη δόξα που τον περιμένει με την έκδοσή του, καθώς γι’ αυτό δούλεψαν μαζί σαν δυο πιστοί κι αληθινοί σύντροφοι. Ο φόβος για τους κινδύνους που απειλούν τον Λέβμποργκ και η επιθυμία της να είναι κοντά του, τη σπρώχνουν στο σπίτι της Έντα -κυρίαςΤέσμαν πια- με όλες τις συνέπειες που μπορεί να έχει αυτή της η πράξη. Αξίζει να σημειωθεί πως σε παλαιότερα χρόνια η Τέα είχε μια τρυφερή σχέση με τον Γέργκεν Τέσμαν.

Η Κωνσταντίνα μας αναλύει το ρόλο της, εξηγώντας πως «η Tέα αντιπροσωπεύει μια μεσαία τάξη που προσπαθεί να επιβιώσει» και που ως εκ τούτου πρέπει να εργάζεται. Μας μιλά για τη σκηνοθέτιδά της Άντζελα Μπρούσκου, που η μακρόχρονη συνεργασία μαζί της έχει πάντα κάτι σπουδαίο να της μάθει, τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Κυρίως όμως η αγαπημένη ηθοποιός μάς κάνει μια εισαγωγή στην ομορφιά που διέπει το αριστούργημα του Ίψεν.

Θερμός υποστηρικτής του γυναικείου ζητήματος και ιδιαίτερα διεισδυτικός στην παρατήρηση της γυναικείας προσωπικότητας, ο Ίψεν δημιούργησε μια πινακοθήκη αρχετυπικών ηρωίδων, των οποίων η ερμηνεία αποτελεί συνεχές αντικείμενο σκηνικής έρευνας μέχρι σήμερα. Δίπλα στη μοιραία, εκδικητική, δέσμια ενός άκαμπτου ιδεαλισμού Έντα Γκάμπλερ (Παρθενόπη Μπουζούρη), που είναι ίσως η σκληρότερη, η πιο κυκλοθυμική, η καταστροφικότερη όλων, στέκεται με αξιοπρέπεια μια άλλη ηρωίδα, η δοτική, στοργική και καλοπροαίρετη Τέα, που ερμηνεύει με πλαστική δύναμη η Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου.

Φωτογραφία: catisart.gr

Κωνσταντίνα, αυτή την εποχή σε βρίσκουμε να κάνεις πρόβες για την «Έντα Γκάμπλερ» του Ίψεν, σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου. Άλλη μια παράσταση στην οποία σε σκηνοθετεί η κυρία Μπρούσκου. Τι έχεις να μας πεις για τη συνεργασία σας;

* Βρισκόμαστε στο σημείο, όπου μέσα στην πρόβα τώρα αρχίζουν να αποκτούν σχήμα και διάσταση τα υλικά μας και έχω να πω, πως παρακολουθώ την Άντζελα με μεγάλη προσοχή. Το πώς ξεκλειδώνει και φωτίζει τα πρόσωπα σκηνοθετικά και κατ’ επέκταση και το ίδιο το έργο, που είναι ένα αριστούργημα! Το έχω ξαναπεί για την Άντζελα, είναι για μένα, ιδιαίτερη καλλιτέχνης. Η ματιά της στο θέατρο είναι μοναδική. Η συνεργασία μου μαζί της, έχει πάντα κάτι να μου μάθει, τόσο επαγγελματικά όσο και σε προσωπικό επίπεδο.

Τι αντιπροσωπεύει η Τέα, της οποίας το ρόλο υποδύεσαι;

* H Tέα αντιπροσωπεύει μια μεσαία τάξη που προσπαθεί να επιβιώσει, πρέπει να εργάζεται. Ήταν η γκουβερνάντα στο σπίτι των Έλβστεντ.

Πότε ξεκίνησε η σχέση της Τέα με την Έντα;

* Η σχέση τους ξεκίνησε από το σχολείο. Η Έντα πήγαινε σε μεγαλύτερη τάξη από την Τέα και η Τέα τη φοβόταν. Στο έργο η Έντα προσποιείται ότι θυμάται πως τότε ήταν φίλες, κάτι που όμως δεν ισχύει.

Τι σχέση έχει ο όρος «ιψενικό τρίγωνο» με την «Έντα Γκάμπλερ»; Η Τέα αποτελεί πλευρά κάποιου ή κάποιων τριγώνων;

* Στην Έντα Γκάμπλερ βλέπουμε για πρώτη φορά να αναφέρεται ο όρος «τρίγωνο» μέσα στο ίδιο το κείμενο. Το αναφέρει ο Δικαστής Μπρακ στην προσπάθειά του να κατοχυρωθεί ως τρίτο πρόσωπο ενός τριγώνου. Στο έργο δημιουργούνται διαφόρων ειδών τρίγωνα, η Τέα, όπως και τα υπόλοιπα πρόσωπα, αποτελούν κάποιες πλευρές.

Η Τέα αναπτύσσει, ως άτεκνη γυναίκα, μια ρητορική της μητρότητας για να περιγράψει τη συμμετοχή της στην παραγωγή ενός πνευματικού έργου;

* Στην πορεία του έργου όντως διαπιστώνουμε ότι αναπτύσσει μια τέτοια ρητορική η Τέα, ότι δηλαδή συμμετέχει στην παραγωγή ενός πνευματικού έργου. Όμως στην πραγματικότητα το έργο το γράφει ο Λέβμποργκ. Το τι είδους συμμετοχή έχει η Τέα σε αυτό το έργο, ούτε το βλέπουμε, ούτε περιγράφεται λεπτομερώς, έτσι επέλεξε ο Ίψεν…

Έχει αδύνατο σημείο η συνετή Τέα;

* Όλα τα πρόσωπα έχουν και δυνατά και αδύνατα σημεία. Άλλωστε και στη ζωή έτσι συμβαίνει. Το ίδιο ισχύει και για την Τέα. Δεν είμαι σίγουρη ότι έχει μόνο ένα. Μπορεί κάτι που είναι δυνατό της σημείο, να μετατραπεί επίσης σε αδύνατο, αλλά και το αντίστροφο. Κάτι που με απασχολεί και με κάνει να σκέφτομαι στην Τέα, ως ένα αδύνατό της σημείο, είναι το τι την κινητοποιεί και την κάνει να πιστεύει, πως μπορεί να χωρέσει μέσα στα δικά της μέτρα και σταθμά, μεγαλύτερα μεγέθη. Κάπου σε έναν βαθμό το έχουμε όλοι οι άνθρωποι αυτό και δεν είχα σκύψει να δω τι μπορεί να το γεννάει, και πώς καθορίζεται μια συμπεριφορά.

Φωτογραφία: catisart.gr

Αν και η δομή του έργου είναι δραματική πέρα για πέρα, ωστόσο συνυπάρχουν και πιο ανάλαφρα στοιχεία;

* Στο θέατρο βλέπουμε να διαδραματίζονται οι ζωές ανθρώπινων χαρακτήρων σε έναν απλώς πιο πυκνό χρόνο.

Ο ίδιος ο συγγραφέας έγραψε: «Η πρόθεσή μου ήταν να δημιουργήσω στον αναγνώστη την εντύπωση πως όσην ώρα διάβαζε το έργο μου, παρακολουθούσε ένα κομμάτι ζωής».

Σαφώς όπως και στη ζωή, οι άνθρωποι είναι και τραγικοί και κωμικοί και κωμικοτραγικοί και ενδιάμεσα, υπάρχουν πάρα πολλές ποιότητες. Εάν αναγνώσουμε και προσεγγίσουμε μόνο δραματικά τα πράγματα, κινδυνεύουν να γίνουν μονοδιάστατα, και ο Ίψεν παρόλο που έγραψε ένα δραματικό έργο στη δομή του, δεν παρέλειψε σίγουρα να προσθέσει τις λεπτομέρειες που δίνουν και άλλες ποιότητες στους χαρακτήρες και το έργο του.

Δεδομένου ότι οι γυναίκες την εποχή του Ίψεν δεν είχαν καμιά επιρροή στην οργάνωση της κοινωνίας και ήταν καταπιεσμένες, ανάμεσα στις ηρωίδες του έργου αναπτύσσεται αντιζηλία;

* Δεν έχει να κάνει μόνο με την εποχή. Ούτε μόνο με το ένα από τα δύο φύλα. Οι επιθυμίες μπορούν εν δυνάμει να δημιουργήσουν αντιζηλίες. Στο έργο αναπτύσσονται αντιζηλίες και στις ηρωίδες και στους ήρωες.

Θάνος Παπακωνσταντίνου, Παρθενόπη Μπουζούρη, Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου στην «Έντα Γκάμπλερ». Φωτογραφία της Άντζελας Μπρούσκου από τις πρόβες στο Μπάγκειον

Ο Τζέιμς Τζόις υποστήριξε ότι η «η γνώση του Ίψεν για την ανθρωπότητα διαφαίνεται καλύτερα στη σύνθεση των γυναικείων πορτρέτων» και ότι «κανένας δραματουργός δε σήμαινε τόσα πολλά για τις γυναίκες της σκηνής όσο ο Ίψεν».

* Θα συμφωνήσω με τον Τζόις. Ο Ίψεν μέσα από τα έργα του μας δίνει ολοκληρωμένα πορτρέτα γυναικών. Φαίνεται ότι τον απασχόλησαν οι γυναίκες. Μην ξεχνάμε ότι ο ίδιος είχε παντρευτεί και είχε χωρίσει τόσες φορές. Μπήκε στη γυναικεία ψυχολογία, φαίνεται ότι προσπάθησε πολύ να καταλάβει και να αποδώσει στα έργα του αυτήν την πιο σύνθετη φύση. Την εποχή που έγραψε, οι γυναίκες δεν σπούδαζαν, δεν ανέπτυσσαν την προσωπικότητά τους, είχαν πολύ συγκεκριμένο και περιορισμένο ρόλο στην κοινωνία και αυτό το κατέγραψε, σαν ζήτημα, το τι επίπτωση μπορεί να είχε, και μέχρι σήμερα εξακολουθεί να έχει στη γυναικεία συμπεριφορά και στον ψυχισμό αυτός ο περιορισμός. Υπάρχει μια πολύ ωραία φράση μέσα στην Έντα Γκάμπλερ, που λέει: το βρίσκετε λοιπόν τόσο ακατανόητο, μια νέα γυναίκα, να θέλει να ρίξει μια ματιά σε έναν κόσμο, που της είναι απαγορευμένος…

Ποιος από τους χαρακτήρες του έργου ευνοείται τελικά;

* Δεν νομίζω ότι ευνοείται κάποιος από τους χαρακτήρες μέσα στο έργο, τελειώνει το έργο και όλοι με έναν τρόπο έχουν χάσει κάτι. Η μόνη ίσως που θα μπορούσα να σκεφτώ ότι ευνοείται με έναν τρόπο, είναι η Μπέρτα, που δεν θα τη βασανίζει πια αυτή η Κυρία με τους πολύ αριστοκρατικούς της τρόπους.

Ποια είναι η αγαπημένη σου ατάκα στο έργο;

* Η αγαπημένη μου είναι: «Υποσχεθείτε μου, με ομορφιά»… αλλά θέλω να πω και άλλη μια που λίγο με στοιχειώνει: «Δυστυχώς, η επιπολαιότητά μας, έχει πολύ συχνά συνέπειες».

Τι θα πρέπει να ξέρουμε πριν παρακολουθήσουμε την παράσταση;

* Θα πρέπει να ξέρουμε ότι κάνει κρύο, γι’ αυτό καλύτερα ας ντυθούμε ζεστά. Ένα παλτουδάκι θα ήταν καλή επιλογή.

«Ψύχωση 4.48» της Σάρα Κέιν. Σκηνοθεσία: Άντζελα Μπρούσκου (Φωτογραφία: Σταύρος Χαμπάκης)

Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σου σχέδια;

* Υπάρχει ένα σχέδιο που βρίσκεται σε εξέλιξη. Κάτι που ονειρεύομαι καιρό και που αρχίζει σιγά σιγά κάπως να υλοποιείται, είναι στον δρόμο… Φοβάμαι τα παγόβουνα που συναντάω συνέχεια στον δρόμο για την υλοποίησή του, γι’ αυτό καλύτερα ας μην πω κάτι περισσότερο μέχρι να συμβεί.

Θάνος Παπακωνσταντίνου, Παρθενόπη Μπουζούρη, Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου στην Hedda Gabler. Φωτογραφία της Άντζελας Μπρούσκου από τις πρόβες.

Hedda Gabler – Πρεμιέρα στις 10 Φεβρουαρίου 2018

Συντελεστές παράστασης

Σκηνοθεσία – εικαστική άποψη: Άντζελα Μπρούσκου

Μουσική: Nalyssa Green

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Στέβη Κουτσοθανάση

Εκτέλεση παραγωγής: Ευάγγελος Κώνστας – Constantly Productions

Παίζουν: Παρθενόπη Μπουζούρη, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Ειρήνη Αϊβαλιώτου, Χριστίνα Παπαδοπούλου

Χρήσιμα στοιχεία

Μπάγκειον ξενοδοχείο, Πλ. Ομονοίας 18, Αθήνα. Σταθμός μετρό Ομόνοια

Παραστάσεις: από 10 Φεβρουαρίου έως 25 Μαρτίου 2018, Πέμπτη έως Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 19.30.

Τιμές: 10-15 ευρώ.

Σε ισχύ προσφορά προπώλησης με 10 ευρώ γενική είσοδο έως 31 Ιανουαρίου.

Προπώληση μέσω:

Link Προπώλησης:

https://www.viva.gr/tickets/theater/ksenodoxeio-mpagkeion/enta-gkampler/

Τηλεφωνικές κρατήσεις: 693.8500457

Διαβάστε περισσότερα στοιχεία για την παράσταση ΕΔΩ

  • Στην αρχική εικόνα η Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου με την Παρθενόπη Μπουζούρη, σε σκηνή από τις πρόβες στο «Μπάγκειον». Φωτογραφία: Άντζελα Μπρούσκου.
Εκτύπωση
eirini aivaliwtouΚωνσταντίνα Αγγελοπούλου: «Ο Ίψεν μέσα από τα έργα του μας δίνει ολοκληρωμένα πορτρέτα γυναικών»

Related Posts