Αρχαίο Θέατρο Ερέτριας – Πώς έγινε η αποκατάσταση ενός μνημείου

Το Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 2019, ο Σύλλογος Ενεργών Πολιτών «Η Μέδουσα» και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ευβοίας, διοργανώνουν μια πολύ σημαντική εκδήλωση στην οποία θα παρουσιαστεί η μελέτη αναστήλωσης του αρχαίου θεάτρου Ερέτριας.

Πρόκειται για μια ξεχωριστή συνάντηση πολιτισμού, με σκοπό να γνωρίσει το ευρύτερο κοινό τόσο την τελική μορφή του μνημείου μετά την ολοκλήρωση της αναστήλωσής του, όσο και την πρώτη περίοδο εργασιών.

Αρωγοί στην εκδήλωση είναι ο Δήμος Ερέτριας, το ΝΠΔΔ του Δήμου Ερέτριας «Ο Δαφνηφόρος Απόλλων» και η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και θα συμμετέχουν η Ελβετική Αρχαιολογική Σχολή και το σωματείο Διάζωμα.

Έναρξη Εκδήλωσης: 8 μ.μ. στον προαύλιο χώρο του Αρχαίου Θεάτρου Ερέτριας.

 

 

Ομιλητές:

Εκπροσωπώντας τη Διεπιστημονική ομάδα μελέτης οι

Μπέλλιου Φωτεινή, αρχιτέκτων μηχανικός Ε.Μ.Π.
Δογάνη Ιωάννα, συντηρήτρια
Γαλανού Αμερίνη, συντηρήτρια

«ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΡΕΤΡΙΑΣ, Η ΜΕΛΕΤΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ»

Εκπροσωπώντας την εφορεία αρχαιοτήτων Ευβοίας ο Μπουκάρας Κωνσταντίνος, αρχαιολόγος

«APXAIO ΘEATPO EPETPIAΣ. ΠPΩTH ΠEPIOΔOΣ TΩN EPΓAΣIΩN.»

Συμμετέχουν:

Η εφηβική θεατρική ομάδα εργαστηρίου καλλιτεχνικής παιδείας Βασιλικού με το έργο “Σπουδή στην αρχαία τραγωδία ”
Το Ευβοϊκό Ωδείο Γούναρη Μαρίας
Και οι Cantus Firmus Cello-Basso.

Καλλιτεχνική επιμέλεια Νικολαΐδης Γεώργιος

Υπεύθυνη διδασκαλίας: Ηρώ Σημονοβίκη Παπαγεωργίου

Κείμενα/Παρουσίαση: Ευαγγελία Παπαθανασίου Καραχάλιου και Πολυξένη Μουστάκα

Ήχος/φως: Μακρής Ανδρέας

Πριν από την εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί ξενάγηση στο χώρο του αρχαίου θεάτρου, ώρα έναρξης 7:30 μ.μ., τηλέφωνα συμμετοχής: 6980.834.208 & 6945.957.243 (καθημερινά 18:00 – 20:00)

Η είσοδος θα είναι ελεύθερη. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

***

Το αρχαίο θέατρο Ερέτριας βρίσκεται στη συνοικία Θεάτρου, στον δήμο Ερέτριας του νομού Ευβοίας και ακολουθεί την τριμερή διάρθρωση των ελληνιστικών θεάτρων: κοίλο, ορχήστρα και σκηνικό οικοδόμημα.

Από την πρώτη οικοδομική του φάση που χρονολογείται, κατά πάσαν πιθανότητα, στο τελευταίο τρίτο του 4ου αι. π.Χ., σώζονται μόνο τα θεμέλια του σκηνικού οικοδομήματος και των παρασκηνίων. Δεν έχει γίνει, μέχρι τώρα, γνωστή η κάτοψη της ορχήστρας και η διαμόρφωση του κοίλου.

Η σημερινή μορφή του κοίλου και της ορχήστρας ανήκει στη δεύτερη φάση (περίπου στο 300 π.Χ.). Σε αυτή τη φάση το θέατρο έγινε μνημειώδες και με πολλές αρχιτεκτονικές και καλλιτεχνικές λεπτομέρειες. Το κοίλο του που δεν στηρίζεται στο φυσικό λόφο, αλλά σε τεχνητό ημικυκλικό ανάχωμα, ήταν χωρισμένο με δώδεκα κλίμακες σε έντεκα κερκίδες και διέθετε προεδρία για τους επισήμους. Η χωρητικότητά του ήταν 6.000 θεατές περίπου. Η κυκλική ορχήστρα του (διαμ. 22 μ.) που την περιέτρεχε ένα ημικυκλικό κανάλι ομβρίων υδάτων, συνδεδεμένο με δύο υπόγειους αγωγούς, ήταν καλυμμένη με κονίαμα και διακοσμημένη με δίχρωμα σχέδια που απεικόνιζαν κλήμα και σταφύλια. Η σκηνή, που ανήκει στον τύπο με υπερυψωμένο προσκήνιο, συνδεόταν με την ορχήστρα με ένα υπόγειο θολωτό πέρασμα το οποίο εξυπηρετούσε τη σκηνοθετική αποκάλυψη του Κάτω Κόσμου, όταν οι ανάγκες του θεατρικού έργου το απαιτούσαν.

Κατά την τρίτη οικοδομική φάση, μετά το 198 π.Χ., επεκτάθηκε το σκηνικό οικοδόμημα με την προσθήκη δύο διακοσμημένων με ζωγραφικά σχέδια πτερύγων και τοποθετήθηκε ένα προστατευτικό κιγκλίδωμα στην πρώτη σειρά των εδωλίων, προκειμένου να προστατεύονται οι θεατές κατά τους αγώνες των μονομάχων που λάμβαναν χώρα στο θέατρο.

Κατάσταση διατήρησης

Η κατάσταση διατήρησης του θεάτρου έχει ως εξής: α) διατηρείται περίπου το ένα πέμπτο του αρχικού συνόλου του κοίλου, β) το μεγαλύτερο μέρος των λίθινων εδωλίων έχει διαρπαγεί, γ) σώζονται οι κατώτεροι δόμοι από ασβεστολιθικές λιθοπλίνθους των αναλημμάτων που στήριζαν τις επιχώσεις του κοίλου στις παρόδους και του σκηνής.