Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού συμμετοχικού project «Landscapes of Devastation» θα παρουσιαστεί το «96%». Μια παράσταση – ντοκιμαντέρ για τους Εβραίους της Θεσσαλονίκης, μόνο για 10 παραστάσεις
Το ευρωπαϊκό συμμετοχικό project “Landscapes of Devastation” (Τοπία Καταστροφής) ξεκινάει ταυτόχρονα σε τρεις πόλεις: Θεσσαλονίκη, Μαδρίτη και Βερολίνο. Οι εργασίες έχουν ήδη αρχίσει και τα αποτελέσματα στη Θεσσαλονίκη θα παρουσιαστούν από την Πέμπτη 21 Μαρτίου στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών.
Εκεί το κοινό θα παρακολουθήσει το «96%», μια παράσταση – ντοκιμαντέρ για τους Εβραίους της Θεσσαλονίκης.
Περιλαμβάνει επίσης εργαστήρια με 300 εφήβους σε σχολεία.
Πρόκειται για μια συνεργασία του ΚΘΒΕ με τη Schaubühne (Βερολίνο) και το La Joven (Μαδρίτη), που χρηματοδοτείται από το γερμανικό Ίδρυμα EVZ (Μνήμη, Ευθύνη, Μέλλον), σε συμπαραγωγή με την εταιρεία Too Far East Productions.
Το «96%» αφηγείται μια ιστορία σκοτεινή και λησμονημένη, τα ίχνη της οποίας όμως είναι ακόμα εδώ. Η παράσταση – ντοκιμαντέρ, επιχειρώντας μια αρχαιολογία του παρόντος, τα αναζητά, όχι μόνο σε μελέτες, αρχεία και μαρτυρίες, αλλά και με επιτόπια έρευνα στη σημερινή πόλη, στους δρόμους, στα κλειστά μαγαζιά, στα παλιά και τα καινούργια κτήρια, ακόμα και στο ίδιο το Κρατικό Θέατρο.
Η παράσταση
Τον Μάρτιο του 1943 αναχωρεί από τη Θεσσαλονίκη το πρώτο τρένο για το Άουσβιτς. Μέχρι τον Αύγουστο θα εκτοπιστούν εκεί 50.000 Εβραίοι, οι περισσότεροι από τους οποίους δεν θα επιστρέψουν ποτέ. Το 96% της εβραϊκής κοινότητας της πόλης εξολοθρεύεται στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Οι περιουσίες που αφήνουν πίσω τους περνούν σε χέρια μεσεγγυούχων, έπιπλα και σκεύη καταλήγουν σε χριστιανικά σπίτια και εμπορικά καταστήματα, οι μαρμάρινες πλάκες του παλιού νεκροταφείου τοποθετούνται στα πιο απίθανα σημεία της πόλης.
Η μεγαλύτερη εβραϊκή κοινότητα των Βαλκανίων, που έδωσε κάποτε στην πόλη τον τίτλο “Μητέρα του Ισραήλ”, σβήνεται από τον χάρτη ενώ μια νέα κοινωνική και οικονομική ελίτ αναδύεται.
Ποιοι αντιστάθηκαν και ποιοι συντάχθηκαν με τη βία; Πώς κατασκευάστηκαν οι μηχανισμοί μνημοκτονίας και αποσιώπησης και ποιος είναι άραγε ο ρόλος ενός θεάτρου; Γιατί η παλιά αυτή ιστορία μας ενδιαφέρει και πώς αφορά το δικό μας μέλλον;
Σε μια προσπάθεια κριτικής προσέγγισης μιας περασμένης εποχής, η καλλιτεχνική ομάδα επί σκηνής, συνομιλεί με καλεσμένους από το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της Θεσσαλονίκης και καταθέτει τα ευρήματα της έρευνάς της για να συνθέσει μια νέα ιστορική και κοινωνική τοιχογραφία της “πόλης των φαντασμάτων”.
Ταυτότητα παράστασης
«96%»
Σκηνοθεσία: Πρόδρομος Τσινικόρης
Σκηνικά – Κοστούμια: Ελένη Στρούλια
Μουσική – Ηχητικός σχεδιασμός: Παναγιώτης Μανουηλίδης
Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Επιστημονική σύμβουλος / Υπεύθυνη εκπαιδευτικών εργαστηρίων: Τατιάνα Λιάνη
Βοηθός Σκηνοθέτη ΚΘΒΕ: Νατάσσα Δαλιάκα
Βοηθός Σκηνογράφου: Έλλη Ναλμπάντη
Οργάνωση Παραγωγής TooFarEast: Νίκος Μαυράκης
Οργάνωση Παραγωγής ΚΘΒΕ: Μαρία Λαζαρίδου
*Βοηθός σκηνοθέτη (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης ΚΘΒΕ): Φωτεινή Χατζηκαμάρη
*Βοηθός σκηνογράφου/ενδυματολόγου (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης ΚΘΒΕ): Λουίζα-Μαρία Χαραλάμπους
*Βοηθός σκηνογράφου/ενδυματολόγου (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης του project): Μάιρα Κωνσταντινίδου
Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από: Foundation Remembrance, Responsibility and Future (EVZ) & Federal Ministry of Finance (BMF) as part of the Education Agenda NS-Injustice