Γιορτάζουμε φέτος τα 50 χρόνια από την επάνοδο στη Δημοκρατία μετά την πτώση της Χούντας των συνταγματαρχών που μάτωναν τη χώρα για 7 χρόνια. Από την επιβολή της Δικτατορίας της 21ης Απριλίου 1967 έως και τη Μεταπολίτευση της 24ης Ιουλίου 1974.
Εδώ το Catisart θυμάται μερικά γεγονότα και κάποια πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν το 1974…
***
Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 1974: Το πόρισμα της τακτικής ανάκρισης για τον θάνατο του Αλέξανδρου Ωνάση στο αεροπορικό δυστύχημα αποδίδει το γεγονός σε λάθη του τεχνικού προσωπικού συντήρησης του αεροσκάφους και παραπέμπει 7 μηχανικoύς της Ολυμπιακής και τον πιλότο Donald McCusker.
***
Στις 12 Ιανουαρίου 1973, Αριστοτέλης και Αλέξανδρος δείπνησαν στο Παρίσι, σε εξαιρετικό κλίμα.
Ο Αλέξανδρος, από πολύ νεαρή ηλικία πιλοτάριζε αεροσκάφη. Από το 1967 που ξεκίνησε τις πτήσεις ως τον θάνατό του, είχε 1.500 ώρες πτήσης. Συνήθως πετούσε με το αεροσκάφος SX-BDG Piaggio 136L-2 της Ολυμπιακής. Στο γεύμα συμφιλίωσης στο Παρίσι, ο Αριστοτέλης υποσχέθηκε στον Αλέξανδρο ότι θα του αγοράσει ένα ελικόπτερο Puma για τις μετακινήσεις του, καθώς ο Αλέξανδρος παραπονιόταν ότι το Piaggio ήταν πλέον «παγίδα θανάτου»…
Μαζί με τον Αλέξανδρο, το Piaggio «πετούσε» κι ο Αμερικανός Donald Mc Gregor.
Όμως το πιστοποιητικό υγείας του είχε λήξει από τις 9/11/1972 ενώ παρουσίαζε και καρδιακές αρρυθμίες. Στις 20/1/1973, ο Παύλος Ιωαννίδης, γενικός διευθυντής της Ολυμπιακής τότε, δημοσίευσε σε αμερικανικό περιοδικό αγγελία με την οποία ζητούσε έμπειρο πιλότο για το Piaggio. Η ανταπόκριση ήταν μεγάλη. Τελικά επιλέχθηκε, άγνωστο πώς και γιατί, ο Donald Mc Cusker, ο οποίος έφτασε το βράδυ της 21ης Ιανουαρίου 1973 στην Αθήνα. Είχε χιλιάδες ώρες πτήσης αλλά ούτε μία σε Piaggio. Στις 22 Ιανουαρίου 1973, έγινε η μοιραία πτήση…
Ο Αλέξανδρος, που είχε φτάσει στην Αθήνα το προηγούμενο βράδυ από το Μόντε Κάρλο, ήταν ο χειριστής του αεροσκάφους. Δίπλα του βρισκόταν ο Mc Cusker προερχόμενος από το Οχάιο και πίσω ο Mc Gregor.
Ο καιρός ήταν πολύ καλός. Το Piaggio, στις 15.21 πήρε άδεια για απογείωση από τον διάδρομο 33 του (παλιού πλέον) αεροδρομίου του Ελληνικού. Όμως 15 δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, όπως κατέθεσε ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας Παύλος Ζουλάκης, που βρισκόταν στον πύργο ελέγχου εκείνη την ώρα, το αεροπλάνο «έσκασε» στον διάδρομο και μετά άρχισε λόγω της αρχικής του φοράς να περιστρέφεται χτυπώντας συνεχώς στο τσιμέντο. Η άτρακτός του, μετατράπηκε σε μια άμορφη μάζα σιδερικών.
«Δεν γνωρίζω, γιατί το αεροσκάφος μετά την απογείωσιν έκλινε προς τα δεξιά», κατέθεσε χαρακτηριστικά ο Ζουλάκης.
Από τα συντρίμμια του αεροσκάφους, ανασύρθηκε βαρύτατα τραυματισμένος ο Αλέξανδρος και πιο ελαφρά, οι δύο Αμερικανοί πιλότοι.
Ο Αλέξανδρος μεταφέρθηκε αρχικά στην αμερικανική βάση του Ελληνικού (που υπήρχε τότε εκεί) και στη συνέχεια στο ΚΑΤ. Ο πατέρας του από τη Νέα Υόρκη, η Φιόνα από το Λονδίνο και η Χριστίνα από τη μακρινή Βραζιλία έφτασαν τις επόμενες ώρες στην Αθήνα. Η Φιόνα φον Τίσεν, που ήρθε στην πρωτεύουσα γύρω στις 6.00 π.μ. της 23/1/1973, τον βρήκε σε μηχανική υποστήριξη. Του είχε γίνει μια εγχείρηση αφαίρεσης θρόμβων αίματος προκειμένου να ανακουφιστεί η πίεση στον εγκέφαλό του, αλλά εκτός από κάποιες αμυχές στα χέρια, δεν είχε, εξωτερικά τουλάχιστον, κάποια άλλα τραύματα.
Ο Αριστοτέλης Ωνάσης ναύλωσε αεροσκάφος για να έρθει στην Αθήνα ο διαπρεπής Άγγλος νευροχειρουργός Άλαν Ρίτσαρντσον, ο οποίος όμως συμφώνησε με τους Έλληνες συναδέλφους του ότι ο Αλέξανδρος είχε υποστεί μη αναστρέψιμη εγκεφαλική βλάβη. Στην Αθήνα ήρθε και κορυφαίος Αμερικανός νευροχειρουργός από τη Βοστόνη.
Γύρω στις 1 το μεσημέρι της 23/1/1973, ο Αμερικανός ανακοίνωσε ότι ο Αλέξανδρος είχε υποστεί γενικές κακώσεις και φλεγμονή της φαιάς ουσίας. Ο δεξιός κροταφικός λοβός είχε πολτοποιηθεί και η δεξιά μετωπική κοιλότητα, είχε υποστεί κάταγμα.
Μόνο τα μηχανήματα τον κρατούσαν στη ζωή. Ο Αριστοτέλης είπε στους γιατρούς να περιμένουν μέχρι να φτάσει η Χριστίνα για να αποχαιρετήσει τον αδελφό της «και μετά ας μην τον βασανίζουμε άλλο».
Η Χριστίνα έφτασε αργότερα εκείνο το απόγευμα και έμεινε με τον αδερφό της για 15’. Στις 18.55 της 23/1/1973 οι γιατροί αποσύνδεσαν τα μηχανήματα και ο Αλέξανδρος Ωνάσης πέρασε στην αιωνιότητα. Πολύ νέος, ούτε 25 χρονών…
Τα πορίσματα για τη συντριβή του Piaggio
Η Επιτροπή Διερευνήσεων Ατυχημάτων της Πολιτικής Αεροπορίας, με πρόεδρο τον τότε διοικητή της ΥΠΑ Σ. Βαρβαρούτσο, η Επιτροπή της Πολεμικής Αεροπορίας, με πρόεδρο τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Ασφάλειας Πτήσεων, Σμήναρχο Μ. Τσιγκρή και η μελέτη του Άγγλου εμπειρογνώμονα Άνταμ Β. Χάντερ, που όρισε η πλευρά Ωνάση, κατέληξαν στο ίδιο συμπέρασμα. Το αεροπλάνο είχε συντριβεί καθώς τα καλώδια του πηδαλίου κλίσης είχαν αντιστραφεί κατά την εγκατάσταση μιας καινούργιας στήλης ελέγχου. Έτσι, όταν ο Αλέξανδρος προσπάθησε να στρίψει αριστερά κατά την απογείωση, το αεροπλάνο έγειρε προς τα δεξιά. Όσο πιο πολύ έστριβε το τιμόνι προς τα αριστερά, τόσο δεξιότερα έγερνε το Piaggio.
Οι μηχανικοί της Ολυμπιακής, αμφισβήτησαν ότι τα καλώδια είχαν αντιστραφεί, όμως και τα τρία πορίσματα δεν τους δικαίωναν. Ο Ωνάσης, βέβαιος ότι ο γιος του δολοφονήθηκε, πρόσφερε 1.000.000 δολάρια σε όποιον παρείχε πληροφορίες που θα οδηγούσαν στον (ή στους) δολοφόνο/-ους.
Φυσικό ήταν να εμφανιστούν πολλοί και διάφοροι, μεταξύ των οποίων και ποινικοί κρατούμενοι από τον Κορυδαλλό, που ισχυρίστηκαν ότι ήξεραν ποιοι προκάλεσαν την τραγωδία. Ποτέ όμως δεν παρουσιάστηκε κάποιο αξιόπιστο στοιχείο.
Ο Αλέξανδρος τάφηκε στον Σκορπιό. Ο πατέρας του δεν άντεξε να παρευρεθεί στην κηδεία του. Αργότερα, καθόταν μόνος του για ώρες δίπλα στον τάφο του τη νύχτα. Η αρχή του τέλους, είχε ξεκινήσει και γι’ αυτόν…
Η δίκη για την τραγωδία
Η δίκη για τον θάνατο του Αλέξανδρου Ωνάση, έγινε στις 7 Νοεμβρίου 1977. Κατηγορούμενοι ήταν 7 μηχανικοί της Ολυμπιακής και ο Donald McCusker, ο οποίος όμως δεν εμφανίστηκε.
Μετά την τραγωδία, ο Αμερικανός πιλότος ο οποίος κατά πολλούς ήταν ο μόνος που γνώριζε τι ακριβώς είχε συμβεί, επέστρεψε στις ΗΠΑ. Αρκέστηκε σε ένα απολογητικό υπόμνημα στον ανακριτή στις 9/6/1973, όπου αρνιόταν κάθε κατηγορία για πλημμελή έλεγχο των χειριστηρίων του αεροσκάφους. Έκτοτε, χάθηκαν τα ίχνη του… Σε αναζήτηση στο διαδίκτυο, δεν βρέθηκε ούτε καν μια φωτογραφία του… Προκαλεί πολλά ερωτηματικά, η απόφαση να «ελεγχθεί» και να προσληφθεί ο Mc Cusker, από την ώρα που δεν είχε καμία εμπειρία στο πιλοτάρισμα των Piaggio. Η εξαφάνισή του, σίγουρα δεν ήταν τυχαία. Το δικαστήριο, με πρόεδρο τον μετέπειτα πρόεδρο του Αρείου Πάγου Στέφανο Ματθία, αθώωσε λόγω αμφιβολιών όλους τους κατηγορουμένους. Κάπως έτσι έκλεισε το νομικό σκέλος της υπόθεσης του θανάτου του Αλέξανδρου Ωνάση.
Επίλογος
Ποιος ή ποιοι σκότωσαν τον Αλέξανδρο Ωνάση; «Οι εχθροί μου προτιμούν να με δουν να υποφέρω παρά να με σκοτώσουν», είπε μετά το τραγικό συμβάν στον Ι. Γεωργάκη ο Αριστοτέλης Ωνάσης. Ακούστηκαν και γράφτηκαν πολλά. Η CIA; Οι γνωστοί και άγνωστοι επιχειρηματικοί εχθροί του Ωνάση; Μήπως είχε δεχτεί χτύπημα με σφυρί στο νοσοκομείο της αμερικανικής βάσης, όπως κυκλοφόρησε ευρέως τότε; Το δικτατορικό καθεστώς της χώρας μας; Η Τζάκι, όπως ανέφερε στις 27/5/2015 σε συνέντευξή της η οικονόμος του Ωνάση Γεωργία Βέττα, καθώς ήταν αυτή που επέμενε να προσληφθεί Αμερικανός πιλότος και να τον εκπαιδεύσει ο ίδιος ο Αλέξανδρος; Ίσως δεν μάθουμε ποτέ… Κρίμα πάντως, γιατί ένα 25χρονο παιδί, που έδειχνε ότι θα μπορούσε να προσφέρει πολλά στην «Ολυμπιακή Αεροπορία», όπως είχε δείξει αλλά και στη χώρα μας την οποία αγαπούσε, έφυγε με τόσο άδικο και τραγικό τρόπο… [Πηγή: protothema.gr]