17.8 C
Athens
Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024

Ο Γιάννης Κούτρικας χαρτογραφεί τα αδιόρατα όρια του κάλλους

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Eίδα για πρώτη φορά έργο του σε σαλόνι φίλων. Ήταν η προσωπογραφία της οικοδέσποινας. Μια υπέροχη Ελληνίδα θεά με μεταφυσική πνοή.

Γρήγορα ανακάλυψα ένα σπουδαίο ζωγράφο με δυνατό χρωστήρα. Άνοιξα διάπλατα τα μάτια μπροστά στη φωτεινότητα μιας τέχνης τολμηρής, φλογερής, όπου συμμετέχουν όλες οι αισθήσεις. Μιας τέχνης αξεδιάλυτης από τη ζωή. Γιατί η ζωγραφική του Γιάννη Κούτρικα είναι η ίδια η ζωή.

Ζωγραφική που σε κάνει να την αγαπάς, να θέλεις να ζήσεις μαζί της. Δεξιοτεχνικά αναπαράγει σκηνές με λεπτομέρειες που σκηνοθετούν μια μαγική ατμόσφαιρα. Μια κομψή ύπαρξη περιτριγυρισμένη από art deco λεπτομέρειες.

Δύο γυναίκες σαν μίσχοι, σαν φλοίσβοι, σαν να τις ωρίμασε η θάλασσα και να τις ξέβρασε ο οίστρος της στην ακτή. Σώματα σφριγηλά, νεανικά που ερωτοτροπούν ή αναπαύονται. Το απέραντο γαλάζιο στα μάτια ενός πανέμορφου παιδιού. Το έντονο βλέμμα μιας έφηβης να σε αιχμαλωτίζει.

Σπάνια αλλά και οικεία αντικείμενα που αποδίδονται ρεαλιστικά, με φωτογραφική ακρίβεια, εμπλουτίζουν τις εικόνες του. Πολυτελή κοσμήματα, πολύτιμες καδένες, αρχοντικά έπιπλα,  υφάσματα που γλιστρούν σε κοριτσίστικες καμπύλες, στεφάνια δάφνινα, μια υδρόγειος σφαίρα.

Ο Γιάννης Κούτρικας χαρτογραφεί τα αδιόρατα όρια του κάλλους. Οι φιγούρες του, παραδομένες σε μια αίσθηση μεθυστικής παρακμής, αποπνέουν μελαγχολία, μοιάζουν να βγαίνουν από έναν κόσμο άυλο, φέρνουν στο νου χρυσαλλίδες που γεννιούνται σε μεταξωτό κουκούλι. Νωχελικές, μυστηριώδεις, αινιγματικές, εκπέμπουν μιαν αλλόκοτη σαγήνη.

Με εμφανείς επιδράσεις από το αρχαίο ελληνικό πνεύμα, τη βυζαντινή παράδοση, τα φαγιούμ, με ικανότητα Φλαμανδού μπαρόκ ζωγράφου ο Κούτρικας δίνει έμφαση στη δραματικότητα, την εκφραστικότητα και τον αισθησιασμό με επιδέξιους φωτισμούς και φωτοσκιάσεις. Κλασικότητα, ισορροπία, αρμονία, άψογη δομή είναι τα χαρακτηριστικά των έργων του. Μια μεγάλη ζωγραφική που σφύζει από ζωή και εμπνέει, μια φλέβα που χτυπά με σφοδρότητα.

Διαβάστε τη συνέντευξη.

* Γεννήθηκα στην Καλαμάτα, και μεγάλωσα στην Αθήνα. Οι γονείς μου ασχολήθηκαν με το θέατρο και τον κινηματογράφο το 1959 -1960 και θυμάμαι ότι συμμετείχα σε γυρίσματα κάποιων ταινιών και διαφημιστικών. Μετά το 1966 φύγαμε οικογενειακώς για την Αμερική για σπουδές Βιολογίας στο Πανεπιστήμιο του University of Chicago. Ξαφνικά βρέθηκα στην Αμερική και έπονται πολλές αναμνήσεις!

Με τι καλλιτεχνικά ερεθίσματα μεγαλώσατε;

* Θα έλεγα ότι δεν με άφησε αδιάφορο ο χώρος της μουσικής και το ενδιαφέρον μου στη γλυπτική και τη ζωγραφική.

Από ποια ηλικία ζωγραφίζετε;

* Ερασιτεχνικά ζωγράφισα με λάδια, θυμάμαι, από εννέα ετών.

Υπήρξαν άνθρωποι που αντιλήφθηκαν το ταλέντο σας και σας παρότρυναν να ασχοληθείτε με την τέχνη; 

* Υπήρξαν πράγματι άνθρωποι που με παρότρυναν, όπως οι δάσκαλοί μου από όλα τα σχολεία που πέρασα, μέχρι το κολέγιο, δίνοντάς μου κάποιες υποτροφίες, σαφώς και ο περίγυρος χώρος μου.

Ποια ήταν τα πρώτα σας μοντέλα;

* Ξεκίνησα μικρός να αντιγράφω ζωγράφους και στον καθρέπτη ζωγράφιζα τον εαυτό μου.

Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η θέση των εικαστικών τεχνών σε καιρούς ανατροπών;

* Πρέπει το πνεύμα του κόσμου να αποκτήσει ανοδική πορεία, η παιδεία σαφώς είναι αναγκαία. Για μια εποχή που ξεχνάει και ξεχνιέται, χρειαζόμαστε δυνατά τις τέχνες (Κένταυροι – Λάπηθες).

Η ζωγραφική έχει νόμους και κανόνες; Εσείς ποιους κανόνες ακολουθείτε;

* Οι κανόνες διδάσκονται μέσα στους αιώνες και ακολουθώ τους κανόνες των δασκάλων μου…

Τι θεωρείτε αυθεντικό;

* Θεωρώ αυθεντικό αυτό που αντέχει στο χρόνο και αυτό που είναι εφευρετικό.

Τι είναι εφήμερο και τι παντοτινό;

* Εφήμερο είναι το αυθαίρετο και παντοτινό είναι ό, τι έχει αντέξει στο χρόνο.

Σε ποιες σχολές τέχνης και σε ποιους μεγάλους ζωγράφους στρέψατε το βλέμμα σας, όταν ξεκινούσατε την πορεία σας στη ζωγραφική;

* Με εντυπωσίασαν οι σχολές τις αρχαίας Ελλάδας -ο Φειδίας, ο Πραξιτέλης… και άλλες, όπως η σχολή Da Vinci, Rubens, Greco, οι impressionists, όπως οι Monet, Renoir, Sissly και άλλοι!

Σας έχει επηρεάσει η αρχαιοελληνική τέχνη, η βυζαντινή ζωγραφική και η τέχνη των Φαγιούμ;

* Η αρχαιοελληνική τέχνη με επηρέασε αφάνταστα! Ήταν άπειρες οι επισκέψεις μου στο Αρχαιολογικό Μουσείο και στο Βυζαντινό Μουσείο -όπως και στο Αγίον Όρος. Επίσης, στο χώρο του Μουσείου Μπενάκη μπορεί κανείς να δει Φαγιούμ. Κοντά στον Γιάννη Τσαρούχη έμαθα αρκετά πράγματα για την εγκαυστική μέθοδο των Φαγιούμ.

Νιώθετε την ανάγκη να ζωγραφίσετε απλά και καθημερινά θέματα;

* Όχι πάντα, μπορώ να ταξιδέψω μέσο της φαντασίας μου στο παρόν, παρελθόν και μέλλον.

Τι κάνει ένα ζωγράφο αναγνωρίσιμο;

* Η προσωπική του σφραγίδα, δηλαδή η γραφή του,  τα δικά του προσωπικά επιτεύγματα και προτάσεις.

Ποιο είναι το αγαπημένο σας υλικό;

* Το να ζωγραφίζω με λάδι.

Πώς νιώθετε όταν αποχωρίζεστε ένα έργο;

* Του εύχομαι καλό ταξίδι και αν μπορεί κάποτε να συναντηθούμε.

Έχετε καταστρέψει ή αφήσει μισοτελειωμένο έργο σας γιατί δεν σας άρεσε;

* Σαφώς, έχουν μείνει αρκετά έργα μισοτελειωμένα.

Ζωγραφίζετε ανάλογα με την έμπνευση και τη συναισθηματική φόρτιση; Ή έχετε αυστηρό καθημερινό ωράριο εργασίας;

* Ναι, και τα δύο!

Αν όχι εσείς, που είστε αναγνωρισμένος, αλλά ένας νέος εικαστικός καλλιτέχνης σήμερα στην Ελλάδα μπορεί να ζήσει από την τέχνη του;

* Θεωρώ πως όχι, είναι πάρα πάρα πολύ δύσκολο, εκτός αν υπάρχει οικονομικό background.

Είστε αγχωμένος ή διατηρείτε την ψυχραιμία σας με τη σημερινή κατάσταση;

* Και τα δύο…

Πιστεύετε ότι το ελληνικό κοινό αγαπάει και στηρίζει τη σύγχρονη εικαστική τέχνη;

* Νομίζω πως ναι, πολλοί είναι αυτοί που δεν ζουν χωρίς τις τέχνες στην καθημερινότητά τους. Η αγάπη κάποιων πολλών ανθρώπων για τα εικαστικά είναι, θα έλεγα, αναγκαία τώρα. Πολλοί άνθρωποι, συλλέκτες και άλλοι, θεωρώ πως στηρίζουν οικονομικά τους καλλιτέχνες για πολλούς λόγους.

Ποιο είναι το αγαπημένο σας αντικείμενο;

* Η πνευματική ύλη.

Ποια ήταν η τελευταία έκθεση στην οποία λάβατε μέρος και ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

* Συμμετείχα σε ομαδική έκθεση φέτος το καλοκαίρι στο Φισκάρδο της Κεφαλονιάς, μαζί με τους γλύπτες Γεράσιμο Καλογεράτο, Αριστείδη Πατσόγλου και τον Γιάννη Παρμακέλη και έργα του Δημήτρη Μυταρά. Μελλοντικά σκέπτομαι να εκθέσω στο Παρίσι.

Με τι γελάτε και τι μπορεί να σας κάνει να δακρύσετε;

* Γελώ με τη χαρά,  όποια κι αν είναι, και δακρύζω με την επιπολαιότητα των ανθρώπων όταν φέρονται σαν νήπια.

Τι μικρό και τρυφερό αγαπάτε στη ζωή;

* Την ταπείνωση του ανθρώπου.

Ποιος είναι ο αγαπημένος σας καλλιτέχνης και ποιο το αγαπημένο σας βιβλίο;

* Ο El Grecο. Αγαπώ τη Σοφία Σειράχ (Παλαιά Διαθήκη) Σολομώντεια Σοφία.

Αγαπάτε τα ζώα; Έχετε κατοικίδιο;

* Ναι, έχω ένα μαύρο κότσυφα με κίτρινη μύτη, όπου ταξιδεύει με τη γλυκιά φωνή του εμένα και όλη τη γειτονιά.

* Ο Γιάννης Κούτρικας γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1954. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (1982 – 1987), κοντά στον Δημήτρη Μυταρά. Μαθήτευσε επίσης για μία επταετία κοντά στον Γιάννη Τσαρούχη και για ένα μικρό χρονικό διάστημα κοντά στον Δημήτρη Περδικίδη. Θεματικά κινείται στο χώρο του τοπίου και των ανθρωποκεντρικών συνθέσεων, με εξπρεσιονιστική διάθεση.
Έχει παρουσιάσει τα έργα του σε ατομικές («Υδροχόος», 1982 – «Ζυγός», 1985, 1986 – Γκαλερί «Κ7», Θεσσαλονίκη, 1988 – «Αντήνωρ», 1989 – «Χρυσόθεμις», 1990 – «Titanium», 1993 «Έρσης», 1995 κ.α.) και έχει πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις («Υδροχόος», 1982 – «Αντήνωρ», 1990 – Πινακοθήκη Δήμου Ρόδου, 1994 – Πινακοθήκη Δήμου Πατρέων, 1994 – «Έρσης», 1997 – «Μετόπη», 1997 κ.α.).
Έργα του βρίσκονται στην Π.Δ. Ρόδου, Πατρέων κ.α.
Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας.

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -