Λένα Δροσάκη, τοπίο λουσμένο στο φως

25

Tης Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Παραδόξως τη γνώρισα σε ένα κοτέτσι, και μάλιστα υπόγειο. Αυτή πίσω από το κοτετσόσυρμα κι εγώ καθισμένη απέναντι, ακούγοντας τα «βρώμικα» λαϊκά άσματα του Κώστα Δαλακούρα. Ένιωσα πως αυτή η ηθοποιός που παρακολουθούσα είναι τελεσίδικη και αδιαπραγμάτευτη, ταπεινή και αγέρωχη, εύθραυστη και θωρακισμένη. Ήταν καθηλωτική, όχι μόνο η σκηνοθεσία του Γιάννη Σκουρλέτη της ομάδας Bijoux de Kant αλλά και η πρωταγωνίστρια. Ένα συναρπαστικό φάντασμα που στοίχειωνε την παράσταση «Είσαι σκοπός και γύρω σου χορεύουν τσοπανόσκυλα», βασισμένη σε αλληγορικά κείμενα του Γιώργου Ιωάννου. Η μορφή της είναι από τις πρώτες μορφές στη ζωντανή πινακοθήκη των ηθοποιών που γνωρίζω, την οποία θα μπορούσα να ζωγραφίσω. Αν βέβαια ήμουν ζωγράφος. Αλλά δεν είμαι, είμαι απλώς δημοσιογράφος και βλέπω ένα τοπίο λουσμένο στο φως. Ένα φως με μεταφυσική ακτινοβολία. Μάτια που φεγγοβολούν πάντοτε γαλάζιο και πράσινο, ένα υπερήφανο ανάστημα, μια πλούσια κόμη. Η ομορφιά με το όνομα Λένα Δροσάκη δικαιώνει τη θεωρία των χρωμάτων του Γκαίτε. Mια θεωρία που έχει επηρεάσει με πολλούς τρόπους την τέχνη, τη φυσιολογία και την αισθητική. Πάνω της λάμπουν όλα τα χρώματα ενστικτωδώς δυνατά, ζωηρότερα κι από αστραπή. Μια τρυφερή κι αξιαγάπητη καλλιτέχνιδα που αφήνει αναλλοίωτα ίχνη ευαισθησίας και ταλέντου σε κάθε παράσταση που περνά. Όσο καλύτερα τη γνωρίζεις, τόσο περισσότερο τη συμπαθείς τη Λένα Δροσάκη. Η νεαρή αυτή χαρισματική γυναίκα τα τελευταία τρία χρόνια διανύει μια επιτυχημένη πορεία μέσα στον κυκεώνα της σκηνής. Πάντα σε συνάρτηση με τις αυξημένες απαιτήσεις των καιρών, αγωνίζεται να συμπυκνώσει το οριακό, να σπουδάσει τις αντιστοιχίες, να δει, να ακούσει, να ενθουσιαστεί με καθετί καινούργιο. Η Λένα ενυπάρχει, προσηλώνεται, εννοείται, εισπράττει, αφομοιώνει, ωριμάζει, αναπνέει, ζει στο θέατρο και για το θέατρο, δίχως να παραβλέπει τη ζωή. Καιρός να την απολαύσουμε και στο Φεστιβάλ Αθηνών 2014 με το “Ramona travel – η γη της καλοσύνης “, τη συνέχεια της περσινής “Στέλλα travel – η γη της απαγγελίας”.

Διαβάστε τη συνέντευξη.

Φωτογραφίες: cat is art

 

* Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Πάτρα. Οι γονείς μου είναι από τη Θεσσαλία,  τη Λάρισα και τα Τρίκαλα.

Ποιες είναι οι πιο αγαπημένες αναμνήσεις από την παιδική σου ηλικία;

* Τα ταξίδια που κάναμε οικογενειακώς. Φανταστείτε μια εξαμελή οικογένεια σε ένα αμαξάκι φορτωμένο με είδη κάμπινγκ να γυρίζει την Ελλάδα.

Ποια ήταν η πρώτη παράσταση που παρακολούθησες στη ζωή σου; Τι σου τη θυμίζει;

* Οι νεράιδες μου θυμίζουν την πρώτη παράσταση, ήταν τόσο μαγική που δε θα την ξεχάσω ποτέ.

Γιατί επέλεξες να γίνεις ηθοποιός;

* Δεν μπορώ να πω γιατί επέλεξα να γίνω ηθοποιός, το μόνο σίγουρο είναι ότι μέσα από αυτή την επιλογή μου γίνομαι καλύτερος άνθρωπος και νιώθω ζωντανή.

Ποιοι δάσκαλοι σου διεύρυναν τους ορίζοντες;

* Θα ήταν μεγάλη αδικία να ονομάσω κάποιον γιατί ο καθένας ξεχωριστά μου έδωσε κάτι και με βοήθησε να εξελιχθώ.

Τι σηματοδοτεί για σένα η ένταξή σου στην ομάδα Bizoux de Kant και η συνεργασία σου με το σκηνοθέτη Γιάννη Σκουρλέτη;

* Ο Γιάννης Σκουρλέτης έχει ένα μοναδικό τρόπο που στήνει τις παραστάσεις,  ο οποίος εμένα μου ταίριαζε πάρα πολύ (με άφηνε να δημιουργώ ελεύθερα μέσα στο πλαίσιο του οράματός του). Ήταν μεγάλη τύχη να συναντήσω την ομάδα Bijoux de Kant και με την πρώτη κιόλας συνεργασία μας «Είσαι σκοπός και γύρω σου χορεύουν τσοπανόσκυλα», να βρεθώ προτεινόμενη για το βραβείο Μελίνα Μερκούρη.

Πώς γνωριστήκατε με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας;

* Με τον Άρη Ασπρούλη και τον Κώστα Δαλακούρα γνωριστήκαμε στην πρώτη μου παράσταση “Venison” και ήταν η αιτία που έγινα για τα επόμενα δύο χρόνια “μέλος” της ομάδας.

Σε ποια δουλειά θα είναι η επόμενη συμμετοχή σου;

* Τον Ιούνιο θα είμαι στην παράσταση “Ramona travel – η γη της καλοσύνης” μια παράσταση της Bijoux de Kant για το Φεστιβάλ Αθηνών 2014.

Αν κάθε παράσταση έχει τη μαγική ιστορία της, η «Ραμόνα Travel – η γη της καλοσύνης», που θα παρουσιάσετε στο Φεστιβάλ, ποια ιστορία κρύβει;

* Κάθε παράσταση έχει και τα μυστικά της. H “Ramona travel – η γη της καλοσύνης ” είναι κατά κάποιο τρόπο η συνέχεια της “Στέλλα travel – η γη της απαγγελίας”, κουβαλάει ένα παρελθόν, κουβαλάει μνήμες. Θα αποκαλυφθεί στην παράσταση.

Ποιες δυσκολίες και ποιες ευκολίες υπάρχουν όταν μια παράσταση πρόκειται να παρουσιαστεί σε ένα εθνικό φεστιβάλ;

* Ευκολίες σαφώς και υπάρχουν, αλλά η τιμή είναι τόσο μεγάλη που συμμετέχεις σε ένα φεστιβάλ που όλες οι δυσκολίες ξεπερνιούνται.

Ο ηθοποιός κάνει το ρόλο ή το αντίθετο;

* Θα απαντήσω με ένα παράδειγμα: Έχεις ένα καλειδοσκόπιο, πρόκειται για ένα σωλήνα που από τη μια άκρη του υπάρχει ένα χρώμα ας πούμε μπλε (ηθοποιός) και από την άλλη το κόκκινο (ρόλος) με την περιστροφή του σωλήνα τα χρώματα κινούνται και κάπου στη μέση δημιουργείται η ένωση (ηθοποιού – ρόλου), η αλήθεια (ένα καινούργιο χρώμα).

Στο ημερολόγιό σου ποια μέρα της ζωής σου θα μείνει ανεξίτηλη;

* Κάθε μέρα είναι μία καινούρια μέρα. (Scarlett O’ Hara).

Λένε πως με την παρατήρηση φτάνεις στη γνώση; Πώς το σχολιάζεις;

* Η σοφία απορρέει από την παρατήρηση.

Η ζωή του ηθοποιού έχει αγωνίες, έρευνα, ψάξιμο για ακροάσεις, απογοητεύσεις και συνεχές τρέξιμο. Πώς προσαρμόζεις την καθημερινότητά σου; Είσαι έτοιμη ψυχολογικά για όλα αυτά;

* Η καθημερινότητά μου είναι όλα αυτά. Αυτή είναι και η γοητεία της.

Συμμετείχες στην παράσταση «Πολιτισμός, μια κοσμική τραγωδία». Μια παράσταση, βασισμένη στο κείμενο ενός σημαντικού σύγχρονου συγγραφέα, που έτυχε θερμής αποδοχής από το θεατρόφιλο κοινό. Θέλεις να δώσεις μια περιγραφή γι’ αυτή τη συνεργασία;

* Η τριβή με ένα έργο του Δημήτρη Δημητριάδη -ενός από τους πιο σημαντικούς Έλληνες συγγραφείς, η συνεργασία με πολύ άξιους συναδέλφους, όπως ο Γιώργος Παπαπαύλου, ο Τάσος Καραχάλιος, ο Κρις Ραντάνωφ, καθώς και η γνωριμία με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη υπό την καθοδήγηση του Γιάννη Σκουρλέτη σε μια παράσταση που έτυχε τόσο θερμής αποδοχής από το κοινό ήταν για μένα ευτύχημα.

Ένιωσες να κερδίζεις κάθε φορά που βρισκόσουν με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στην ίδια σκηνή;

* Μόνο κερδισμένη θα μπορούσα να βγω από τη συνεργασία με έναν άνθρωπο που έχει τόσο μεγάλη εμπειρία στο θέατρο.

Πώς αισθάνθηκες όταν έμαθες ότι είσαι υποψήφια για το βραβείο Μελίνα Μερκούρη;

* Ένιωσα πως οι κόποι, η συνεχής προσπάθεια, αλλά και η αγάπη μου για το θέατρο ανταμείφθηκαν.

Πόση σημασία έχει στο θέατρο ο χειρισμός των εντυπώσεων;

* Δεν μου αρέσει να “χειρίζομαι” τα πράγματα, αλλά να είμαι ειλικρινής.

Ο σημερινός καλλιτέχνης οφείλει να είναι πολιτικοποιημένος, κατά τη γνώμη σου, ή όχι;

* Κάθε πολίτης οφείλει να είναι πολιτικοποιημένος.

Η τέχνη είναι η ζωντανή απόδειξη των αλλαγών σε μια κοινωνία;

* Όπως λέει ο Πλάτωνας, η τέχνη και η κοινωνία είναι έννοιες αναπόσπαστες και η κοινωνία ως ζωντανή οντότητα εξαρτάται κατά κάποιον τρόπο από την τέχνη, η οποία είναι παρορμητική δύναμη, παράγοντας συνένωσης και συγχώνευσης.

Σε ποια θεατρικά έργα θα ήθελες να παίξεις;

* Δε με δελεάζουν τόσο τα έργα όσο οι συνεργασίες που με εξελίσσουν ως ηθοποιό.

Ποιοι συγγραφείς σε ενδιαφέρουν ιδιαίτερα;

* Ο κάθε συγγραφέας έχει έναν ιδιαίτερο τρόπο γραφής που τον χαρακτηρίζει. Στα χέρια του κατάλληλου σκηνοθέτη και των συνεργατών του ένα έργο μπορεί να πάρει μορφή πολύ διαφορετική από εκείνη που φαντάζεται κάποιος με την πρώτη ανάγνωση.

Τι σημαίνουν για σένα οι λέξεις:

Έκθεση: σκέφτομαι και γράφω
Ψέμα: το απεχθάνομαι
Λάθος: μαθαίνεις…
Θυμός: στιγμή αδυναμίας
Χαμόγελο: απαραίτητο εφόδιο
Φιλία: στήριγμα
Έρωτας: καλοδεχούμενος
Αγάπη: αφοσίωση

Τέλος, ποια είναι η σχέση σου με τα ζώα; Συμβιώνεις με κάποιο κατοικίδιο;

* Τα ζώα τα λατρεύω, όμως από όταν έχασα τη γατούλα μου την Αλοβίνα δε θέλησα να δεθώ πάλι τόσο πολύ συναισθηματικά.

* Φωτογραφίες: www.catisart.gr