Γυναίκες ανά τους αιώνες: μάνες, σύζυγοι, ερωμένες

«Μίλα», παράσταση βασισμένη σε κείμενα από το βιβλίο «Ω Δεισδαιμόνα αν είχες μιλήσει» της Κριστίνε Μπρύκνερ. Τρεις γυναίκες ηθοποιοί αναζητούν τη γυναίκα – πρότυπο μέσα από τους ρόλους. Ενσαρκώνουν πρόσωπα ιστορικά, λογοτεχνικά και φανταστικά. Μια περίεργη συνάντηση συμβαίνει κάθε Σαββατοκύριακο στον Κεραμεικό, στο Studio της οδού Πλαταιών, και μέχρι τις 17 Μαρτίου. Από το 1800 έρχεται μια πανέμορφη 23χρονη. Από το 1520 μια κοπέλα που τραγουδά περίφημα. Μια ποιήτρια από το 600 π.Χ. Στην παρέα και η Μάνα του κόσμου που εδώ και δύο χιλιάδες χρόνια θέλει να είναι “κι’ από δόξες αλάργα κι αλάργ’ από μίση”! Παρούσα και εκείνη που κρυφά έκανε το γάμο της αλλά και εκείνη που κρυφά έβαζε βόμβες. Τη σύναξη συμπληρώνει -από το 1300- εκείνη που όταν τη δεις διερωτάσαι: “Ποια Νύμφη στις πηγές ή Θεά στη Χτίση είχε τα ολόξανθα πυκνά μαλλιά της;”. Κλείνουν τον κύκλο μια γυναίκα γαλαζοαίματη, μια βασίλισσα και, τέλος, μια “πριγκιποπούλα” που τη χαίρονταν πολλοί… 

Ας τις γνωρίσουμε: Η Κριστιάνε Βούλπιους (σύζυγος του Γκαίτε), η Καταρίνα Φον Μπόρα (σύζυγος του Μαρτίνου Λούθηρου), η Σαπφώ η ποιήτρια, η Μαρία η μητέρα του Ιησού, η Δεισδαιμόνα η ηρωίδα του Σαίξπηρ, η Γκούντρουν Ένσλιν ιδρυτικό μέλος της οργάνωσης Μπάαντερ – Μάινχοφ, η Δόνα Λάουρα η αθάνατη αγαπημένη του Πετράρχη, η Κλυταιμνήστρα η βασίλισσα των Μυκηνών και μια εταίρα των Αθηνών με το όνομα Μεγάρα.
* Η Κριστιάνε Βούλπιους γύρω στα 1800, όταν ήταν μόλις 23 ετών, γνώρισε τον Γκαίτε που την παίρνει στο σπίτι του. Αργότερα, το 1806, θα την παντρευτεί.
* Tο 1521 η Καταρίνα φον Μπόρα, πρώην μοναχή, θαυμάζει τον Μαρτίνο Λούθηρο και τον πολιορκεί. Τραγουδά πολύ όμορφα και εκείνος, που έχει ευαισθησία στο τραγούδι και στη μουσική, την παντρεύεται. Γίνεται μια αφοσιωμένη σύζυγος με τη γλυκύτητα και την τρυφερότητά της. Έτσι ίσως μπορέσει να καταλαγιάσει την ένταση της ψυχής του και να μετριάσει τη μελαγχολία που περιοδικά τον καταδυναστεύει.
* Η Σαπφώ ήταν Eλληνίδα λυρική ποιήτρια από τη Λέσβο, ιδιαίτερα γνωστή από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα για τα ποιήματά της.  Ένας μεταγενέστερος θρύλος λέει ότι η Σαπφώ, λόγω του ανεκπλήρωτου έρωτά της για τον όμορφο νέο Φάωνα, που την απέρριψε και την εγκατέλειψε, έπεσε από τα βράχια της Λευκάδας στη θάλασσα.
* Το 1922 ο Κώστας Βάρναλης γράφει για τη μάνα του Χριστού που τη βλέπει να μιλάει στο παιδί της και να του λέει:
“Φεύγεις πάνου στην άνοιξη, γιέ μου καλέ μου,
Άνοιξή μου γλυκιά, γυρισμό που δεν εχεις.
Η ομορφιά σου βασίλεψε κίτρινη γιέ μου,
δε μιλάς, δεν κοιτάς, πώς μαδιέμαι, γλυκέ μου”!
* Από την πένα του Σαίξπηρ “γεννήθηκε” η όμορφη νεαρή και εύγλωττη Δυσδαιμόνα. Εκείνη που τελικά πέφτει θύμα των ψευδών διαδόσεων και υποκύπτει στη ζήλια του αγαπημένου της.
* Στα χρόνια μας ο Αντρέας Μπάαντερ και η Γκούντρουν Ένσλιν τοποθετούν βόμβες στη Φρανκφούρτη. Ανοίγουν ένα δρόμο που και σήμερα είναι προσβάσιμος.
* Πίσω, στο 1300 στα ποιήματά του ο Πετράρχης εξυμνεί την αγαπημένη του Λάουρα, περιγράφοντας με άγνωστη ως τότε λεπτότητα την αγάπη του γι’ αυτήν. Για τον ποιητή η Λάουρα είναι μια γυναίκα γήινη, για την οποία αισθάνεται μια εντελώς ανθρώπινη αγάπη.
* Φθάνουμε στην Αυλίδα για να γνωρίσουμε τη βασίλισσα που ο βασιλιάς της αναγκάστηκε από το χρησμό να θυσιάσει την κόρη τους, Ιφιγένεια. Η Κλυταιμνήστρα δεν μπόρεσε να του συγχωρήσει το γεγονός ότι θυσίασε το ίδιο τους το παιδί για την εκστρατεία του. Κατά τη διάρκεια του Τρωικού Πολέμου, απάτησε τον Αγαμέμνονα με τον ξάδερφό του, τον Αίγισθο. Όταν ο Αγαμέμνονας επέστρεψε στις Μυκήνες, οι δύο εραστές τον δολοφόνησαν και ανέβηκαν στο θρόνο. Ο Ορέστης, όμως, γιος της Κλυταιμνήστρας, εκδικήθηκε για το φόνο του πατέρα του σκοτώνοντας και τη μητέρα του και τον εραστή της.
* Κλείνει η συντροφιά των γυναικών με τη Μεγάρα που “δόθηκε” στον Ηρακλή από τον πατέρα της ως “αριστείον” σε ένδειξη ευγνωμοσύνης για την απελευθέρωση των Θηβών από τους Μινύες.

Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες

Οι γυναίκες αυτές μιλούν για τις ζωές τους, αποκαλύπτοντάς μας τη θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες. Μιλώντας για την πολιτική, τον έρωτα, τη ζωή, την οικογένεια, την κοινωνία, τη θρησκεία, τον θάνατο, αναπτύσσουν το τρίπτυχο Μάνα – Σύζυγος – Ερωμένη. Με την Γκούντρουν  Ένσλιν τελικά να ακυρώνει τα τρία παραπάνω και να θέτει το θέμα της γυναίκας- επαναστάτριας. Τρεις ηθοποιοί, μέσα από τους ρόλους τους πότε αλληλοαναιρούνται και πότε αλληλοεπιβεβαιώνονται αναζητώντας δικαίωση, λύση και κάθαρση.

Συντελεστές

Τη διασκευή και τη σκηνοθεσία της παράστασης “Μίλα” υπογράφει η Μαίρη Μαραγκουδάκη.
Παίζουν: Θεανώ Βασιλείου, Εβίτα Μπαζάκου, Πόπη Μπαρκιά
Φωτισμοί: Τάσος Σκλαβούνος
Δημόσιες σχέσεις: Δέσποινα Ερρίκου     

Χρήσιμα   

Στο Studio της οδού Πλαταιών (Πλαταιών 4, Κεραμεικός)
Τηλέφωνα: 2130 – 058.407 και 6984 – 036.147
Ώρα έναρξης 9:15 μ.μ. – Διάρκεια παράστασης 60′
Τελευταία παράσταση: Κυριακή 17 Μαρτίου
Τιμή εισιτηρίου: Κανονικό 10 ευρώ, Φοιτητικό – Ανέργων 5 ευρώ.