Δευτέρα
27
Μαρτίου
2017
Σελήνη
28 ημερών
Λήδα, Λύδα, Λυδία, Μακεδόνιος, Μακεδόνας, Μακεδόνης, Μακεδονία, Μακεδονούλα, Μακεδονίτσα, Μακεδών, Φίλητος, Φιλήτα, Φιλήτη, Ματρώνα, Ματρόνα

Κυνηγήστε μας...

Translate

Greek Arabic Dutch English French German Italian Portuguese Russian Spanish Swedish Turkish

Βιβλιοστάτης

Αφιέρωμα στη μνήμη του Νίκου Βέλμου και το ιστορικό περιοδικό "Φραγγέλιο"

 

Με την ευκαιρία της έκδοσης του νέου τεύχους του Φαρφουλά, oι Εκδόσεις Φαρφουλά προσκαλούν το κοινό σε μια εκδήλωση αφιερωμένη στη ζωή και το πολύπλευρα πρωτοποριακό έργο του Νίκου Βέλμου (1890-1930).
Η εκδήλωση θα γίνει στο καφενείο «Το Πανελλήνιο», Μαυρομιχάλη 16, την Τετάρτη 29 Μαρτίου 2017, στις 7.30 μ.μ.
Θα μιλήσουν ο ερευνητής Νίκος Λογοθέτης, ο ιστορικός τέχνης Δημήτρης Παυλόπουλος, ο εκδότης Διαμαντής Καράβολας και ο παραγωγός Στέλιος Ελληνιάδης.
Κείμενα θα διαβάσει η ηθοποιός Όλια Λαζαρίδου.

Περισσότερα...

«Ο Κίτσος ο λεβέντης και άλλες αγγελίες» με τους Φίλους στο Φίλιον

Mικρές διαδρομές στη ζωή της πόλης oργανώνουν οι Φίλοι στο Φίλιον. Αυτή τη φορά προσκαλούν το κοινό σε μια συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Ο Κίτσος ο λεβέντης και άλλες αγγελίες» Θανάση Γιοχάλα και Ζωή Βαΐου (Εκδόσεις Εστία) τη Δευτέρα 20 Μαρτίου 2017. Η συζήτηση θα γίνει στο "Καφέ Φίλιον", Σκουφά 34, Αθήνα. Η παρουσίαση και ο συντονισμός είναι του Θέμη Ροδαμίτη. Ώρα έναρξης: 20.30.

Το βιβλίο περιλαμβάνει περίπου 2.600 αγγελίες της περιόδου 1833-1940, ερανισμένες από 142 εφημερίδες και περιοδικά της Αθήνας. Αναφορές γίνονται και σε πολλές άλλες ελληνικές αλλά και ευρωπαϊκές πόλεις.
Πρόκειται για αγγελίες ιδιωτικού κυρίως αλλά και δημοσίου ενδιαφέροντος, οι οποίες προβάλλουν τη σχέση ατομικού και συλλογικού. Οι διαφημιστικές καταχωρίσεις, οι υποχρεωτικές δημοσιοποιήσεις (πλειστηριασμοί), οι αγορές και οι πωλήσεις, τα συγχαρητήρια αλλά και τα απειλητικά αγγελτήρια, οι δηλώσεις απώλειας ή εξαφάνισης, η προσφορά ή η αναζήτηση εργασίας αποτελούν ένα υλικό που αποδίδει την κοινωνική ατμόσφαιρα της μακράς αυτής περιόδου.

Περισσότερα...

"Ο γάντζος" του Δημήτρη Δημητριάδη

 

Ο γάντζος

 

Έντουιν Χόουλαντ Μπάσφιλντ, Ο αυτοκράτορας Κόμμοδος αποχωρεί από την αρένα επικεφαλής των μονομάχων, 1878, λάδι σε καμβά, 123,2 x 231,1 cm, Συλλογή Σλόαν, Ερμιτάζ Μουσείο και Κήποι, Νόρφολκ, Βιρτζίνια.Έντουιν Χόουλαντ Μπάσφιλντ, Ο αυτοκράτορας Κόμμοδος αποχωρεί από την αρένα επικεφαλής των μονομάχων, 1878, λάδι σε καμβά, 123,2 x 231,1 cm, Συλλογή Σλόαν, Ερμιτάζ Μουσείο και Κήποι, Νόρφολκ, Βιρτζίνια.

Αναδημοσίευση από το περιοδικό The Athens Review of Books - Αθηναϊκή Επιθεώρηση του Βιβλίου.

 

Από τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ

 

«καὶ τῶν πονηρῶν ὅσοι τὴν παραυτίκα πληγὴν ἐκφυγεῖν
ἔδοξαν, οὐ μετὰ πλείονα χρόνον ἀλλ’ ἐν πλείονι χρόνῳ
τιμωρίαν μακροτέραν οὐ βραδυτέραν τίνουσιν».
Πλούταρχος, Ἠθικά, Περὶ τῶν ὑπὸ τοῦ θείου βραδέως τιμωρουμένων

 

Δημήτρης ΔημητριάδηςΔημήτρης ΔημητριάδηςΑυτό που θα έκανε πάλι λαό έναν λαό, δηλαδή αυτό που θα του απέδιδε το χαμένο μεγαλείο του και την διάτρητη αξιοπρέπειά του, τις οποίες έχασε, μαζί με την όποια τιμή και αξιοπιστία του, εξαιτίας δικών του αστοχιών και λαθών, θα ήταν μία πράξη εκ μέρους του ανάλογη με εκείνη που αφηγείται ο Έντουαρντ Γκίμπον στην Ιστορία της Παρακμής και Πτώσης της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, την σχετική με το τέλος του αυτοκράτορα Κομμόδου.

Το πρωτεύον, κατά την γνώμη μου, ζήτημα/θέμα/πρόβλημα είναι ο λαός, συγκεκριμένα ο ελληνικός· όλα τα άλλα έπονται, διότι όλα τα άλλα απορρέουν από αυτήν την πρωταρχική πρώτη ύλη η οποία είναι η γενεσιουργός αιτία για όσα συμβαίνουν σε όλα τα επίπεδα της εθνικής ζωής. Αν δεν ακολουθήσουμε αυτήν την τοποθέτηση ως θεμελιώδη προϋπόθεση στοχασμού, πιστεύω ότι βάζουμε το κάρο πριν από τα άλογα, άρα δεν οδηγούμαστε πουθενά, παραμένουμε καθηλωμένοι σε μία νεκρική ακινησία ιστορικής τάξεως η οποία παρατείνεται εδώ και ακαταλόγιστες δεκαετίες. Η τοποθέτηση του λαού ως προεξάρχουσας καταγωγικής προέλευσης του συνόλου των κοινωνικών/πολιτικών/οικονομικών πεπραγμένων, θα μας βοηθήσει πιστεύω να διαλευκάνουμε ένα χρόνια συσκοτισμένο ζητούμενο, το εξής: ποια είναι η πραγματική αιτία των δεινών –αλλά και των επιτευγμάτων– στην Ελλάδα.

Δεν ανέφερα στα πεπραγμένα την ψυχολογική παράμετρο, την οποία θα έπρεπε να προτάξω των άλλων τριών πεπραγμένων. Το κάνω τώρα: αυτό που θα αποκαλούσαμε «ψυχισμό του ελληνικού λαού», προπάντων σήμερα, με συσσωρευμένη μέσα του όλη την πολύπλοκη συγκομιδή των δύο τουλάχιστον προηγούμενων αιώνων μέχρι τώρα, είναι μία περιοχή που ο ίδιος ο λαός, παρότι, ή λόγω τού ότι, την φέρει μέσα του, τρομάζει όχι μόνο να την κοιτάξει, αλλά τρομάζει και να διανοηθεί ακόμη ότι είναι ο φορέας της· αυτό σημαίνει ότι ψυχανεμίζεται αυτήν την ψυχή, πράγμα που του αρκεί για να την αποκρούσει, να την αγνοήσει, να κάνει κυρίως το παν για να μην ασχοληθεί μαζί της, σχεδόν να θεωρήσει ότι δεν είναι δική του, ότι δεν την έχει καν, τόσο αποκρουστική γνωρίζει ότι είναι, με αποτέλεσμα να αποδίδει τα δεινά του στον «ψυχισμό άλλων» των οποίων παραμένει, όπως πιστεύει, αιώνιο θύμα αφού ο ίδιος δεν διαθέτει τον «ψυχισμό εκείνων», ποιος όμως είναι αυτός ο δικός του ψυχισμός;

Περισσότερα...

«Ελ Ντάμπα», το μυθιστόρημα του Δημήτρη Χριστοδούλου επανακυκλοφορεί

Eπανακυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Μετρονόμος" το μυθιστόρημα του Δημήτρη Χριστοδούλου, «Ελ Ντάμπα».

Η Ελ Ντάμπα υπήρξε ένα από τα δεκάδες στρατόπεδα που «φιλοξένησαν» κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου χιλιάδες Έλληνες. Το ιδιαίτερο σ’ αυτό όμως είναι ότι πρόκειται για φυλάκιση 10.000 Ελλήνων πολιτών από τους Άγγλους «συμμάχους» κατά τη διάρκεια των «Δεκεμβριανών», που με την ανοχή της «σκιώδους» κυβερνήσεως του Γεωργίου Παπανδρέου έδρασαν σαν κυρίαρχοι στη χώρα. Ο ποιητής Δημήτρης Χριστοδούλου, που την έζησε όπως και χιλιάδες άλλοι, δίνει με τη διάσταση του «μύθου» το βάθος και την τραυματική εμπειρία των φυλακισμένων.

Περισσότερα...

"Αυτό που δεν γνωρίζω ακόμα", είκοσι διηγήματα βίας και τρυφερότητας από την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η νέα συλλογή διηγημάτων της Ειρήνης Δερμιτζάκη "Αυτό που δεν γνωρίζω Ακόμα", ακροβατεί ανάμεσα στη βία και στην αναζήτηση για τρυφερότητα, και κυκλοφορεί από την Anima Εκδοτική.

 

* Η βία έρχεται και σε βρίσκει εκεί που δεν το περιμένεις. Στις διακοπές, στο σχολείο, στο δρόμο όταν περπατάς. Έρχεται απρόσκλητη την ώρα που παίζεις τα παιχνίδια σου στο παιδικό σου δωμάτιο. Σε περιμένει στον καναπέ του σαλονιού σου με το που επιστρέφεις από το γραφείο. Την κρύβεις κάτω από τα ρούχα σου ή στα μάτια σου που κοιτούν θολά. Καμιά φορά σου χαμογελά ή σε φλερτάρει σε ένα καφέ. Σου δείχνει σημάδια που επιμελώς αγνοείς. Η βία δεν έχει ηλικία, δεν έχει φύλο ή εθνικότητα. Δεν κάνει διακρίσεις, δεν είναι διακριτική. Η βία περιγράφεται και είναι συνάμα απερίγραπτη. Ιστορίες ανθρώπων που ζουν ανάμεσά μας. Της γυναίκας της διπλανής πόρτας, του άντρα που περιμένει δίπλα σου στο φανάρι. Του παιδιού που χοροπηδά επιστρέφοντας από το σχολείο. Άλλοτε συγκινητικές κι άλλοτε αστείες. Βγαλμένες από την άνοστη καθημερινότητα ή το πιο εφιαλτικό παραμύθι. Γλύκα και πίκρα σε μια συνταγή που συνθέτει ολόκληρη τη ζωή ή μια φευγαλέα στιγμή των ηρώων. Είκοσι διηγήματα της βίας ή μήπως της απελπισμένης αναζήτησης για τρυφερότητα;

Περισσότερα...

«Σου χρωστάω πάντα έναν Παράδεισο» (Θανάσης Κ. Κωσταβάρας)

Claude Monet, Woman with a ParasolClaude Monet, Woman with a Parasol 

«Σου 'φτιαξα έναν κήπο
να στολίσει τις μέρες σου.
Να 'ρχονται τα πουλιά να χτίζουν τις φωλιές τους.
Να σε καλημερίζουν με δοξαστικά κελαηδίσματα.

Όμως εσένα δε σε γεμίζουν τα ρόδα του.
Δεν σε καλύπτουν οι φυλλωσιές του.
Εσύ έχεις στον νου τον Παράδεισο.

Εγώ σου πρόσφερα τη φωνή μου
για ν’ ακούς τα τραγούδια μου.

Περισσότερα...

"Δυσλεξία", το εξαιρετικό εγχειρίδιο της Eva Benso από τις εκδόσεις Gema

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Gema το εξαιρετικό βιβλίο της Eva Benso, "Δυσλεξία". Η δυσλεξία ακόμα αντιμετωπίζεται, πάρα πολλές φορές, σαν μια σοβαρή κοινωνική και γνωστική αναπηρία. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα και δημιουργήθηκε η ανάγκη ενός εγχειριδίου που να εξηγεί πώς να αναγνωρίσουμε τα σημάδια, με ποια εργαλεία να επέμβουμε, σε κλινικό και σχολικό περιβάλλον, και ποια είναι η σωστή ερμηνεία που πρέπει να δώσουμε σε ένα περιστατικό που συχνά υπερεκτιμάται ή υποεκτιμάται.
Το παρόν βιβλίο προτίθεται να καταρρίψει ετικέτες και κοινοτοπίες, προσφέροντας μια δομημένη και σαφή ανάλυση του προβλήματος και εξηγώντας τη λειτουργία της ανάγνωσης στις υποδεέστερες διαδικασίες: της γλώσσας, της οπτικής αντίληψης και της προσοχής (και την αλληλεπίδρασή τους). Κι αυτό, γιατί δεν υπάρχει δυσλεξικός που να είναι ίδιος με έναν άλλο. Η λέξη-κλειδί της μεθόδου που προτείνεται είναι «εκγύμναση», ένα πλήρες και ειδικό «γυμναστήριο» για τη νόηση.
Το μέρος που είναι αφιερωμένο στις παιγνιώδεις-ψυχαγωγικές ασκήσεις μάς δίνει τη δυνατότητα να εκγυμνάσουμε το παιδί διασκεδάζοντάς το και κινώντας του το ενδιαφέρον για την ανάγνωση με εικόνες, παραμύθια ή χειρωνακτικές δραστηριότητες, που με τη σειρά τους αποτελούν βήματα για μια προπαρασκευαστική πορεία.

Περισσότερα...

15 Φεβρουαρίου: Παγκόσμια Ημέρα κατά του Παιδικού Καρκίνου με "Λευκό Μπιζέλι"

Επί τη ευκαιρία της 15ης Φεβρουαρίου, που είναι η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Παιδικού Καρκίνου, διαβάστε το παιδικό βιβλίο "H Μαίρη και το Λευκό Μπιζέλι", της Δήμητρας Σωκράτους. Ένα παραμυθένιο ταξίδι αναζήτησης της παιδικής αλήθειας για τον καρκίνο.

Πώς η δύναμη, το θαύμα και η αγάπη της καρδιάς της μικρής Μαίρης μπορούν να την οδηγήσουν στη βαθύτερη κατανόηση της ζωής και των προκλήσεών της;
Η Μαίρη κι ένα Λευκό Μπιζέλι μες στο κεφάλι της. Σκοπός της μικρής ηρωίδας να το βρει και να το γνωρίσει. Περιπλανώμενη ανάμεσα σε κόσμους πολύχρωμους κι ονειρομαγικούς, συναντά πλάσματα που της προσφέρουν τις γνώσεις και το φως τους, βοηθώντας την να κατανοήσει καλύτερα τον ίδιο της τον εαυτό.
Θα έρθει άραγε η στιγμή ν’ ανταμώσει με το Λευκό της Μπιζέλι; Και τότε, τι;
Η Μαίρη, αποδεχόμενη την πρόκληση του Λευκού Μπιζελιού –σύμβολο για κάθε τι άγνωστο, δύσκολο και διαφορετικό– καταφέρνει να μυηθεί στη δικιά της "παιδική" σοφία, ομορφιά κι αρμονία.
Μια ιδιαίτερη ιστορία που επιχειρεί με αξιοσημείωτη προσοχή κι ευαισθησία να φέρει τους μικρούς αναγνώστες σ’ επαφή με τις "πραγματικότητες" ενός παιδιού με καρκίνο και να τους ενδυναμώσει.

Περισσότερα...

«Το ταξίδι του αστεριού και η ιστορία της Ίριδας» παρουσιάζεται σε Φάληρο και Καλαμάτα

Το Booktalks και η Μικρή Άρκτος παρουσιάζουν το παιδικό παραμύθι της Σοφίας Πελοποννησίου «Το ταξίδι του αστεριού και η ιστορία της Ίριδας», καθώς και το νέο παιδικό μεσαιωνικό μυθιστόρημα του Αντώνη Μυλωνάκη «Ο Καθρέφτης και η προφητεία του Γκρέινορθ».

Την Κυριακή 12 Φεβρουαρίου μικροί και μεγάλοι προσκαλούνται στο βιβλιοπωλείο Booktalks για να ταξιδέψουν στους μαγικούς κόσμους των ιστοριών που θα μας αφηγηθούν με το δικό τους τρόπο η Σοφία Πελοποννησίου-Βασιλάκου και ο Αντώνης Μυλωνάκης και να μάθουν τα μυστικά της εικονογράφησης από τη Μαρία Γενιτσαρίου.

Περισσότερα...

Ο Άγγελος Κατακουζηνός για τον Albert Camus

Tον Απρίλιο του 1955 στην Αθήνα, ο Albert Camus δίπλα στη Λητώ Κατακουζηνού. Αριστερά ο Γάλλος διανοούμενος και φιλέλληνας Ροζέ Μιλλιέξ.Tον Απρίλιο του 1955 στην Αθήνα, ο Albert Camus δίπλα στη Λητώ Κατακουζηνού. Αριστερά ο Γάλλος διανοούμενος και φιλέλληνας Ροζέ Μιλλιέξ.

Ομιλία του Άγγελου Κατακουζηνού για την επέτειο του θανάτου του Albert Camus στην παράσταση "Παρεξήγηση", 1982Q

 

"Υπάρχουν στιγμές στη ζωή μας που βαραίνουν πολύ και αφήνουν επάνω μας τα σημάδια, που στη συνέχεια τροφοδοτούν τη μνήμη και δίνουν περιεχόμενο στην ύπαρξή μας. Έτσι αυτές οι μέρες που ζήσαμε μαζί με τον Camus, όταν πρωτοήλθε στην Αθήνα, μας χάρισαν ώρες φωτεινές κι αξέχαστες. Όπως εκείνες του Γαλλικού Ινστιτούτου, στη διαλογική συζήτηση που είχα οργανώσει σαν πρόεδρος της Ελληνογαλλικής Πνευματικής Ένωσης, με κεντρικό πρόσωπο τον Camus, και θέμα το μέλλον του ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Σ' αυτήν τη γεμάτη λάμψη, εκπληκτική βραδιά, πρωτόγνωρη στο αθηναϊκό κοινό, η ελληνική διανόηση, που αντιπροσώπευσαν τα πιο τρανταχτά ονόματα: Κωνσταντίνος Τσάτσος, Ευάγγελος Παπανούτσος, Γιώργος Θεοτοκάς, Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Φαίδων Βεγλερής, Ανδρέας Εμπειρίκος, στάθηκε δίπλα στον κορυφαίο συγγραφέα και φιλόσοφο, σε ένα ευτυχισμένο, αρμονικό συναπάντημα της γαλλικής με την ελληνική σκέψη. Στην πνευματική αυτή ευωχία, που είχα το δύσκολο έργο να διευθύνω, ακούστηκε ο Camus και γύρω μας φτερούγισε το άνθος της πολιτιστικής Ευρώπης: η πορεία του πολιτισμού, αλλά και η βεβαιότητα πως ο πολιτισμός αυτός με τη σκυτάλη της ελληνικής κληρονομιάς στο χέρι θα συνέχιζε τον δρόμο του με βήμα σταθερό. Το αστραφτερό μυαλό του Camus και ο λόγος του, σπίθα δεξιοτεχνίας και πάθους, κράτησαν πάνω από δύο ώρες σε πνευματική διέγερση ένα πλήθος ακροατών, μέσα και έξω από το Ινστιτούτο.

Περισσότερα...

Ο Βασίλης Αλεξάκης διδάσκει δημιουργική γραφή στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων

Μετά την κυκλοφορία του νέου του βιβλίου "Το Κλαρινέτο", ο συγγραφέας Βασίλης Αλεξάκης επιστρέφει στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων για ένα νέο κύκλο σεμιναρίων δημιουργικής γραφής που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη 30 Mαρτίου μέχρι την Πέμπτη 6 Απριλίου 2017.

Στόχος της δημιουργικής γραφής είναι η απελευθέρωση της φαντασίας του συντάκτη. Γι’ αυτό το σκοπό, ο συγγραφέας βασίζεται στις ασκήσεις που επινοήθηκαν από την ομάδα OULIPO (Εργαστήρι Δυνητικής Λογοτεχνίας, Παρίσι) και χρησιμοποιήθηκαν στη συνέχεια στο πλαίσιο της σχετικής εκπομπής του Τρίτου Προγράμματος της γαλλικής ραδιοφωνίας στην οποία συμμετείχε ο ίδιος επί δεκαπέντε χρόνια. Το σύστημα αυτό επιβάλλει κανόνες στους γράφοντες (όπως η υποχρεωτική αναφορά σε κάποιες λέξεις, διαλεγμένες στην τύχη), κανόνες που, αν και φαινομενικά καθιστούν πιο δύσκολο το παιχνίδι της γραφής, στην πραγματικότητα το διευρύνουν, του δίνουν αναπάντεχες κατευθύνσεις και λειτουργούν σαν ερεθίσματα.

Περισσότερα...